Oro inför sommaren 2023

Men fyller inte dessa dräneringsrör samma funktion som ett dike? Vi behöver ju en större variation på markunderlag. Dvs vi behöver ha lite vattensjuka områden. Även om det i sig inte är optimalt att odla i.
Här är det mycket diken mellan gärdena.
Jo, jag tror - killgissar hejvilt - att man sätter in annan dränering när man täckdikar. Men det blir nog inte helt samma effekt som ett öppet dike...
 
Det var på den vägen vi skaffade våra djur för att de skulle beta naturbetesmarker vi har med sällsynta blommor o örter och på så vis att de där sällsynta insekterna som behöver just de där blommorna ska fortsätta ha livsutrymme.

Ibland blir jag lite sugen själv på att konvertera från häst till ett par fjällkor. Är så mycket strul, oro och bekymmer med hästar.

Men vi har inga naturbeteshagar. Insådd vall på tidigare åkermark. Växer enbart gräs. Inte en enda blomma.
 
Vilka sköt sina djur i hagen 2018?? Låter väldigt konstigt att hosta upp pengar till destruktion men under en tid inte kunna köpa foder till djuren då det fanns.
Jag har inga namn men 90-talet nöt nödslaktades pga slaktköerna och torkan. En grisbonde utanför Enköping skänkte bort alla grisarna för de hade inte råd att fodra dem fram till slakt pga köerna.
 
Meteorologerna verkar förvirrade:

Klart och DMI säger regna varje dag i en vecka i sträck (samma dagar och liknande mängder). Inte supermycket men hyfsat.

SMHI och YR säger att det inte kommer komma en droppe regn den närmaste tiden.
 
Meteorologerna verkar förvirrade:

Klart och DMI säger regna varje dag i en vecka i sträck (samma dagar och liknande mängder). Inte supermycket men hyfsat.

SMHI och YR säger att det inte kommer komma en droppe regn den närmaste tiden.
Jag vet. Jag kollar hysteriskt alla fyra och får, precis som du, olika svar... Jag håller tummarna stenhårt för att klart och DMI har rätt :) !!! (Fast jag misstänker att regnet kommer att plockas bort/skjutas på framtiden.... :cautious:)
 
Jag vet. Jag kollar hysteriskt alla fyra och får, precis som du, olika svar... Jag håller tummarna stenhårt för att klart och DMI har rätt :) !!! (Fast jag misstänker att regnet kommer att plockas bort/skjutas på framtiden.... :cautious:)

Jag tänker att eftersom jag bor i västra Skåne så borde DMI ha bättre koll eftersom jag bor nära Danmark.... ;)

Men jag har tyvärr samma misstanke som du.
 
Meteorologerna verkar förvirrade:

Klart och DMI säger regna varje dag i en vecka i sträck (samma dagar och liknande mängder). Inte supermycket men hyfsat.

SMHI och YR säger att det inte kommer komma en droppe regn den närmaste tiden.
har också noterat den förvirringen. Det gör i alla fall att vi väntar med att slå de två utmarksåkrarna vi fått låna av grannen. För det vore ju attans så dumt om det blir förstört pga regn. hellre sämre näringsinnehåll än inget foder alls.
 
har också noterat den förvirringen. Det gör i alla fall att vi väntar med att slå de två utmarksåkrarna vi fått låna av grannen. För det vore ju attans så dumt om det blir förstört pga regn. hellre sämre näringsinnehåll än inget foder alls.
Om man tittar på Sannolikheter hos SMHI (bara i webbläsare) så ligger det en sannolikhet för regn (för oss vid Skånes sydkust ca 30%) ett antal dagar. Sen växlar sannolikheten mellan 10 och 50% fram och tillbaka, så inget är ju säkert liksom. Det är bara att vänta och hålla tummarna - och jag tänker att osäkerhet är iaf bättre än bombsäkra solprognoser :D
 
Jag är faktiskt förvånad över att folk generellt inte är mer oroade. Kombinationen av de höga priserna på gödning, bränsle mm i kombination med torkan där många fått eller kommer få ut 25-50% av normalt kommer oavsett om det blir brist eller ej ge höga priser. För grundkostnaden per hektar är densamma oavsett om du får 1 bal eller 50. Så även om producenten har att sälja så kommer denne behöva ta högre pris för att inte gå med förlust.

Lägg sen till en reell brist ovanpå det. Då blir det ännu värre.

Jag står inackorderad och är inte jätteorolig att stallet inte ska få foder. Däremot är det nog en väldigt öppen fråga vad priset kommer att landa på. Just nu, alltså 2022 års pris, är ca 4,3 kr kg (hösilage, storbal). Jag tror man får räkna med att det kommer höjas rejält faktisk

Så jag har faktiskt köpt ca 2 ton foder (2022 års) själv "vid sidan av". Då kan jag dels dryga ut om det blir restriktioner i hur mycket man får ge, dels dryga ut för att få ner kostnaden om priserna stiger rejält. Händer ingenting så går jag plus minus noll av att ge det inköpta istället för stallets.

Här såg läget bra ut hela våren, skördarna såg ut att bli över normala, det växte så det knakade osv. Sen stannade allt. Inget växer längre och solen bränner. Senaste uppskattningen är att de kanske får in 50-60% av normalt. Och då är det som sagt i en del av landet där det sett bra ut. Har läst skräckrapporter där de nere i söder fått in 10% av normalt

Så, förhoppningsvis kommer regnen och det löser sig åtminstone till andraskörd. Men om inte... Att importera kommer även bli markant dyrare än 2018 är jag rädd då kronan är väldigt svag...

Så panik behöver man inte ha men som sagt man bör nog som hästägare börja planera för om utifall att och hur man då klarar det.
 
Jag har inga namn men 90-talet nöt nödslaktades pga slaktköerna och torkan.

Så länge du inte kan bevisa något så ser jag det som rent påhitt, varför skulle någon skjuta sina djur , i hagen dessutom med allt det x besvär det medför, istället för att köpa till lite extra foder eller ännu rimligare sälja djuren till liv för ett underpris- skulle såklart vara mer förtjänst än att skjuta dem , inte få någon inkomst på dem och på det få destruktionskostnad.
 
Så länge du inte kan bevisa något så ser jag det som rent påhitt, varför skulle någon skjuta sina djur , i hagen dessutom med allt det x besvär det medför, istället för att köpa till lite extra foder eller ännu rimligare sälja djuren till liv för ett underpris- skulle såklart vara mer förtjänst än att skjuta dem , inte få någon inkomst på dem och på det få destruktionskostnad.
Du kan ju googla själv? Det står inga namn och det mesta är låsta artiklar hos bl a ATL eller om det är ALT det heter.
 
Läst att en del tar upp i mot 10 kronor kg i år 🙃

Jag läste om en producent som räknat ut att inte ens 10 kr per kg skulle täcka hans utgifter. Han sålde för 5 kr/kg och slutar producera foder, dvs han kommer lägga ner efter i år...

Jag tror det är jätteviktigt folk förstår att högt pris inte behöver vara ocker. Någon på Facebook tyckte 80 kr per småbal var svineri. Jag kan utan problem se att det i år kan vara ett rent självkostnadspris beroende på var i landet och balstorlek...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp