Bukefalos 28 år!

Oro inför sommaren 2023

Vår andra beteshage som det är tänkt att våra 5 hästar ska gå i om ca 2 veckor. Ganska mycket torka men ett fåtal plättar med grönt gräs.

Fortfarande inget svar från vår höleverantör, vi är inte oävna att köpa fjolårets, men leverantören har flera kunder. Som tur är brukar vi köpa hela årets förbrukning direkt och därmed få förtur men lite oroligt är det att vi inte fått besked om vi kan boka 8,5 ton eller ej.

Skåne, Skanör/Falsterbo
Oj, jag har nog aldrig varit så glad för att ha lerjord i hagarna. Brukar i vanliga fall svära långa ramsor om lerjord.
 
Hagen jag ska byta ifrån nu ser ut såhär. 20230611_092155.jpg
Visst växer dåligt men är grön.
 
Lite halvt Off Topic men undrar om det kommer bli att man har färre diken framöver? För där ser iaf jag viss skillnad. Diken runt sommarhagarna -> Torra sommarhagar.
Det är ju jättebra när det regnar oavbrutet men vädret verkar ju bli torrare och torrare så diken kanske inte fyller sin funktion där alls.
Skillnad på vinterhagar. Där vill man ju ha så torrt som möjligt.
Känns som man måste tänka om lite överallt :crazy:

Edit: Här är det iaf jättevanligt med diken. Varierar säkert beroende på var i landet
 
Lite halvt Off Topic men undrar om det kommer bli att man har färre diken framöver? För där ser iaf jag viss skillnad. Diken runt sommarhagarna -> Torra sommarhagar.
Det är ju jättebra när det regnar oavbrutet men vädret verkar ju bli torrare och torrare så diken kanske inte fyller sin funktion där alls.
Skillnad på vinterhagar. Där vill man ju ha så torrt som möjligt.
Känns som man måste tänka om lite överallt :crazy:

Edit: Här är det iaf jättevanligt med diken. Varierar säkert beroende på var i landet

Utan att vara helt säker på att det jag skriver är rätt nu. Men som jag förstått det förstör dessa diken också mycket för växtligheten och mångfalden. Allt torkar ut och många blommor som bla orkideer trivs inte. Insekterna får svårt att överleva osv. Jag har tidigare inte tänkt alls på detta. Men sen läste jag någonstans att man kan fråga sig:
-Hur många insekter smashar du på vindrutan?
Noll hittills i år.
 
Nu går jag kanske OT, men jag förstår inte hur politiker resonerar. Å ena sidan vill folk köpa närproducerad mat, men å andra sidan ska det byggas bostäder på varenda åker eller skog. Borde man inte fokusera på att säkra jordbruket så att befolkningen har tillgång på mat? Det spelar ju ingen roll att alla människor har någonstans att bo om det råder brist på mat.

Även om alla blir veganer eller vegetarianer, var ska grödorna komma ifrån? Hur ska man kunna odla mat när det är begränsad tillgång på vatten? Extra irriterad blir man när det råder vattenbrist och folk vattnar sina gräsmattor :mad: jag fattar att gräsmattan har kostat pengar, men det är så fruktansvärt egoistiskt.

Nu tänker jag på saker som kanske är långt in i framtiden, men det känns som att det här bara är början av något som kommer bli ett stort problem i framtiden. Nu står vi inför problem att ge våra djur tillräckligt med mat. Men vad händer när människor inte kan få tillräckligt med mat? Då har vi problem på en helt annan nivå och det blir en eventuell utvandring som på 1800-talet.

Jag tycker att nästa stora fråga inför valet borde vara hur politikerna ska ta tillvara på jordbruket som finns och se till att säkra den delen av infrastrukturen.
 
Jag håller med att politikerna borde ta frågan på mer allvar. Man talar mycket och gärna om närproducerat, behov av inhemsk produktion i krig, men, särskilt i dessa tider men hög inflation och matpriser så kommer folk i gemen att välja lågprisvarorna som är importerade. Det har väl kommit fram statistik att man numera väljer bort ekologiskt så att arla säljer ekologiskt som vanlig mjölk.

Så det finns två vägar framåt. Antingen så lägger vi högre moms på importerade varor. Eller så får bönderna ekonomiskt stöd (vilket hände 2018 även om det inte var tillräckligt). Ingen politiker i Sverige kommer att höja momsen på mat när folk redan har svårt att klara av höjda livsmedelspriser, det skulle vara politiskt självmord. Eller så går man in och subventionerar svenska bönder.

Men hur länge kan man göra det? I vissa länder görs det, Frankrike bl.a men det är inte en hållbar lösning i längden. Med klimatförändringar och ökade kostnader för i princip allt som krävs för ett jordbruk kommer subventioner i någon form behöva permanentas.
 
Men hur länge kan man göra det? I vissa länder görs det, Frankrike bl.a men det är inte en hållbar lösning i längden. Med klimatförändringar och ökade kostnader för i princip allt som krävs för ett jordbruk kommer subventioner i någon form behöva permanentas.
Men bönderna får ju EU-stöd varje år , det är ju ganska stora pengar.
 
Men bönderna får ju EU-stöd varje år , det är ju ganska stora pengar.

Uppenbarligen inte tillräckligt eftersom de nu larmar om katastrof och konkurs. Det kommer att kosta en rejäl slant till att stödja bönderna så de kan klara sig. Vet inte riktigt var regeringen ska hitta de summorna.
 
Lite halvt Off Topic men undrar om det kommer bli att man har färre diken framöver? För där ser iaf jag viss skillnad. Diken runt sommarhagarna -> Torra sommarhagar.
Det är ju jättebra när det regnar oavbrutet men vädret verkar ju bli torrare och torrare så diken kanske inte fyller sin funktion där alls.
Skillnad på vinterhagar. Där vill man ju ha så torrt som möjligt.
Känns som man måste tänka om lite överallt :crazy:

Edit: Här är det iaf jättevanligt med diken. Varierar säkert beroende på var i landet

Utan att vara helt säker på att det jag skriver är rätt nu. Men som jag förstått det förstör dessa diken också mycket för växtligheten och mångfalden. Allt torkar ut och många blommor som bla orkideer trivs inte. Insekterna får svårt att överleva osv. Jag har tidigare inte tänkt alls på detta. Men sen läste jag någonstans att man kan fråga sig:
-Hur många insekter smashar du på vindrutan?
Noll hittills i år.
Man kan (ofta) få bidrag för att täckdika, dvs lägga dräneringsrör istället och ta bort diken från åkrar. Så dikena har minskat en hel del. Detta ger mer rationellt brukande av marken med större sammanhängande arealer.

Hos oss är det främst diken som utgör gränser som finns kvar, mellan mina åkrar och grannens men inga i mina åkrar längre.
 
Men bönderna får ju EU-stöd varje år , det är ju ganska stora pengar.
Vad hjälper det när de inte har täckning för sina kostnader eller bristen på regn gör att allt torkar bort och djuren måsta slaktas ut innan sommaren knappt börjat, för att inte hamna i samma situation som 2018 där köerna var i månader och korna fick skjutas i hagen för det fanns inte foder?

Svenskt jordbruk slåss sedan länge med dålig lönsamhet.
 
Uppenbarligen inte tillräckligt eftersom de nu larmar om katastrof och konkurs. Det kommer att kosta en rejäl slant till att stödja bönderna så de kan klara sig. Vet inte riktigt var regeringen ska hitta de summorna.
Men förra året va ju ett superår för spannmålsbönder och mjölkbönder,och inte illa alls för kött, höga priser, ska de inte kunna spara nåt till mindre bra år?
 
Men förra året va ju ett superår för spannmålsbönder och mjölkbönder,och inte illa alls för kött, höga priser, ska de inte kunna spara nåt till mindre bra år?
Inte något superår för alla och många sitter fortfarande med lån som betalas av från 2018. Läs artiklarna jag länkade till i #159.

Dieselpriser, höga kostnader för ensilageplast och gödning hjälper inte till.
 
Men förra året va ju ett superår för spannmålsbönder och mjölkbönder,och inte illa alls för kött, höga priser, ska de inte kunna spara nåt till mindre bra år?
Förra året var också året då gödningspriserna rusade.
Vi pratar om att ligga ute med 1,5 miljoner istället för 0,5 och inte veta om du får tillbaka pengarna vid skörd. Så det var himla himla tur att skörden inte slog fel sen.
 
Vad hjälper det när de inte har täckning för sina kostnader eller bristen på regn gör att allt torkar bort och djuren måsta slaktas ut innan sommaren knappt börjat, för att inte hamna i samma situation som 2018 där köerna var i månader och korna fick skjutas i hagen för det fanns inte foder?

Svenskt jordbruk slåss sedan länge med dålig lönsamhet.

Dålig lönsamhet? inte generellt, hur tror du de generellt sett har råd med sådana nyare supermaskiner de har? jo genom vinst o då skatteplanering.
Och kor skjutas i hagen? Det fanns foder att köpa och det kom regn och med det en andraskörd.
 
Förra året var också året då gödningspriserna rusade.
Vi pratar om att ligga ute med 1,5 miljoner istället för 0,5 och inte veta om du får tillbaka pengarna vid skörd. Så det var himla himla tur att skörden inte slog fel sen.

Man kan ju köra ekologiskt, få mer bidrag, ha mindre djur om det är det man har och få plus på kontot för man inte utarmar marken ( ink bekämpningsmedel), plusplus för att man slipper de kostnaderna som du säger, och det med rätta, att det är dyyyrt.
 
Dålig lönsamhet? inte generellt, hur tror du de generellt sett har råd med sådana nyare supermaskiner de har? jo genom vinst o då skatteplanering.
Och kor skjutas i hagen? Det fanns foder att köpa och det kom regn och med det en andraskörd.
Jag tror du får tänka lite längre än näsan räcker, 2018 var köerna till slakterierna flera månader långa och finns inget foder måste djuren avlivas oavsett om de kan sälja dem eller inte. Tror du att de skickar djur till slakt redan nu för att de har så gott ställt?
 
Dålig lönsamhet? inte generellt, hur tror du de generellt sett har råd med sådana nyare supermaskiner de har? jo genom vinst o då skatteplanering.
Och kor skjutas i hagen? Det fanns foder att köpa och det kom regn och med det en andraskörd.

Jag tror inte du förstår vilken lånefälla bönderna sitter i och varför det måste skatteplaneras genom att uppdatera maskinparken hela tiden.

Dom får extremt lite betalt för det dom produceras, och "ingredienserna" som industriellt jordbruk går runt på är dyra i inköp. Så lite betalt får dom att i princip ständig utökning av verksamheten behövs. Man kan aldrig vara för stor, bara ständigt för liten.

Ohållbart såklart. Men de flesta har inte ens råd att köpa ekologisk mat, än mindre den som är småskaligt och hållbart producerad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp