Oro inför sommaren 2023

Inte något superår för alla och många sitter fortfarande med lån som betalas av från 2018. Läs artiklarna jag länkade till i #159.

Dieselpriser, höga kostnader för ensilageplast och gödning hjälper inte till.
Men det är just en artikel ingen vetenskaplig undersökning, utan vad LRF-experterna på att gnälla åt bönder-tycker och tror sig veta om några.
 
Jag tror inte du förstår vilken lånefälla bönderna sitter i och varför det måste skatteplaneras genom att uppdatera maskinparken hela tiden.
Jag förstår precis, de får stora inkomster, inkomster vill staten såklart ha skatt på och då är det bättre att köpa en dyr maskin, man slipper betala in moms och slipper vinst på sitt företag mao ingen skatt.
 
Jag tror du får tänka lite längre än näsan räcker, 2018 var köerna till slakterierna flera månader långa och finns inget foder måste djuren avlivas oavsett om de kan sälja dem eller inte. Tror du att de skickar djur till slakt redan nu för att de har så gott ställt?
Hursom det fanns foder att få tag på, om de väljer att slakta av tidigare så är det givetvis deras egna val, men det beror också på att många inte har marginal, stallar är överfulla och fodret ett normalår räcker men inte mer- då har man inget att spela på.
 
Jag tycker du ska bli bonde och visa alla som går i konkurs hur de ska göra istället. :up:
Jag är bonde, en ickegnällande sådan.
Många av konkurserna beror faktiskt inte på dålig lönsamhet utan att orken tryter, inget konstigt det krävs mkt timmar men det låter bättre att det är dålig lönsamhet.
 
Jag tror du får tänka lite längre än näsan räcker, 2018 var köerna till slakterierna flera månader långa och finns inget foder måste djuren avlivas oavsett om de kan sälja dem eller inte. Tror du att de skickar djur till slakt redan nu för att de har så gott ställt?
Men du påstod att de sköts ute i hagen?
 
Jag förstår precis, de får stora inkomster, inkomster vill staten såklart ha skatt på och då är det bättre att köpa en dyr maskin, man slipper betala in moms och slipper vinst på sitt företag mao ingen skatt.

Fast vinsten är ju bondens lön. Många bönder plockar ut oerhört lite och marginalerna är små.

Varför tror du bondgårdar konkursar under torka?
 
Fast vinsten är ju bondens lön. Många bönder plockar ut oerhört lite och marginalerna är små.

Varför tror du bondgårdar konkursar under torka?
Javisst och de plockar ut så lite de kan för att slippa skatta.

Delvis för att flera av dem redan innan pratat om att sluta, sedan blir torkan en giltig anledning. Man får lägga upp strategier, ha mindre djur, då kan man spara foder till nästa år och ha en grundpott, ex, om det gäller djur.
 
Nej, men du svarade inte på frågan, lever du på ditt jordbruk och vad producerar du? Om du inte lever på det så är du på sin höjd fritidsbonde/månskensbonde. Dessutom pratar du om de och inte "vi" bönder som får så mycket bidrag.
Vi lever på jordbruket har ca 150 nöt, nöjd? Vi får på detta ca 700 000 kr i EU-stöd, utan att behöva lägga en enda krona på bekämpningsmedel och konstgödning, om jag är nöjd ? ja, jag gillar att jobba hårt.
 
Nu går jag kanske OT, men jag förstår inte hur politiker resonerar. Å ena sidan vill folk köpa närproducerad mat, men å andra sidan ska det byggas bostäder på varenda åker eller skog. Borde man inte fokusera på att säkra jordbruket så att befolkningen har tillgång på mat? Det spelar ju ingen roll att alla människor har någonstans att bo om det råder brist på mat.

Även om alla blir veganer eller vegetarianer, var ska grödorna komma ifrån? Hur ska man kunna odla mat när det är begränsad tillgång på vatten? Extra irriterad blir man när det råder vattenbrist och folk vattnar sina gräsmattor :mad: jag fattar att gräsmattan har kostat pengar, men det är så fruktansvärt egoistiskt.

Nu tänker jag på saker som kanske är långt in i framtiden, men det känns som att det här bara är början av något som kommer bli ett stort problem i framtiden. Nu står vi inför problem att ge våra djur tillräckligt med mat. Men vad händer när människor inte kan få tillräckligt med mat? Då har vi problem på en helt annan nivå och det blir en eventuell utvandring som på 1800-talet.

Jag tycker att nästa stora fråga inför valet borde vara hur politikerna ska ta tillvara på jordbruket som finns och se till att säkra den delen av infrastrukturen.

Sen vet jag inte om vegetarian/vegan är rätt väg att gå. Vi behöver ju kreatur som betar, för att hålla betesmarkerna öppna. Alldeles för få bönder ägnar sig åt djurhållning. En ekonomisk fråga såklart. Och jag känner personligen inte att jag är villig att betala mer för köttet än vad jag gör nu. Svårt.
 
Pratar ni om hästbönder nu eller vilka djurslag? Tänkte först att det var häst med tanke på forumet men känner inte alls igen mig i bilden att det är så mycket vinstmarginal detta oavsett gynnsam sommar eller ej
 
Man kan (ofta) få bidrag för att täckdika, dvs lägga dräneringsrör istället och ta bort diken från åkrar. Så dikena har minskat en hel del. Detta ger mer rationellt brukande av marken med större sammanhängande arealer.

Hos oss är det främst diken som utgör gränser som finns kvar, mellan mina åkrar och grannens men inga i mina åkrar längre.

Men fyller inte dessa dräneringsrör samma funktion som ett dike? Vi behöver ju en större variation på markunderlag. Dvs vi behöver ha lite vattensjuka områden. Även om det i sig inte är optimalt att odla i.
Här är det mycket diken mellan gärdena.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp