Bukefalos 28 år!

Oro inför sommaren 2023

Jag kan få tag i småbalar hösilage för 7,50:-/ kilot
Hästen behöver torrhö, men det verkar omöjligt att få tag i. Har lite magknip inför den här vintern faktiskt 😕
 
Finns verkligen inget hö här. Alls.
Jag trodde det var Skåne - Blekinge som hade det värst, har helt missat att det var så illa i mellansverige! Jag känner höbönder som fått riktigt bra skördar (hösilage på storbal då) i göteborgsområdet, kanske kan vara värt att kolla på vad det kostar med transport mm?
 
Jag trodde det var Skåne - Blekinge som hade det värst
Lägg till östra Småland + Öland (och förmodligen Gotland) till det också. Vi har haft näst intill dagliga varningar från SMHI om risk för skogs- och gräsbrand. Det är senaste veckorna det pausat lite men nu är tillbaka igen. Det har även varnats för risk för vattenbrist. Nu är det förvisso grönt på ytan här, men jag kan inte påstå att det har vuxit särskilt mycket ändå.

Fast jag är inte särskilt orolig nu. Tror att jag har fått in vad jag behöver i höväg, kompletterat med halm (kvar från förra året och kan ev få tag i mer) Och bete har jag fortfarande i överflöd. Min vinterhage på ca 2 ha är inte betad i sommar. Ponnyer och får ska flytta dit lagom till älgjakten börjar, då jag inte längre vill ha dem i sommarhagen där de går nu. Och, som sagt, 2 ha räcker länge för dem även om det mest bara är diverse ogräs - ingen av dem har särskilt stort näringsbehov...
 
Pratade med min höbonde igår, de håller på med andraskörden nu och det kommer att finnas hö till mig i vinter - stor lättnad! Ska åka o hämta ett lass av förstaskörden nu på måndag, med det + bete räknar jag med att klara mig till början på november (ja, jag har mycket bete och lättfödda hästar :)). Blir det inte alltför kallt och/eller tidig snö kan jag nog dra ut på det till december med. Har en liten dröm om att kunna ha hästarna på åretrunt-bete och helst inte behöva annat grovfoder alls.... får se om jag lyckas göra verklighet av det så småningom!
"Min" bonde håller också på med andraskörden, och han verkade tycka att det blir riktigt bra :bump: !!
 
Jag bor i Göteborgstrakten och här har många tagit en andraskörd av ensilage i veckan. Det verkar som om de flesta häromkring har fått in det de behöver. Småbalshö (torrhö) är det däremot brist på.
 
Jag brukar boka 32 storbalar (knappt 250 kg) torrhö till mina båda.
I år fick min bonde endast in15 balar torrt hö varav jag får köpa 10.
Resten blir torrt (hoppas jag) hösilage i lite större balar som jag hoppas kunna förvalta utan att de blir förstörda.
Har än så länge 2 balar kvar av fjolårshö.
 
Jag bor 10 mil från dig och här tycker jag ändå gräset växt på. Kanske inte går att ta hö av andra skörden, men hösilage.

I norrland ska de ha fått bra skörd. En bekants släkting kör transporter därifrån med hö/silage varje vecka.

Inte hela Norrland tyvärr. Södra Norrland har enorm foderbrist. Första skörden torkade bort, sen har det regnat konstant så andraskörden regnade bort. Spannmålet och halmen med. Dels torkar det inte men dels är det för blött för att komma ut med maskinerna på fälten. Hö finns övht inte få tag på och hösilage är rejäl bristvara. Som bonus kommer regelbundns skyfall som gör att grödan lägger sig.
 
Inte hela Norrland tyvärr. Södra Norrland har enorm foderbrist. Första skörden torkade bort, sen har det regnat konstant så andraskörden regnade bort. Spannmålet och halmen med. Dels torkar det inte men dels är det för blött för att komma ut med maskinerna på fälten. Hö finns övht inte få tag på och hösilage är rejäl bristvara. Som bonus kommer regelbundns skyfall som gör att grödan lägger sig.
Som här ungefär. 😢
 
Nu har jag skänkat bort mitt gräs till en granne, så nu MÅSTE jag verkligen köpa in grovfoder för vintern snart.... Är det rimligt att be om analys på fodret innan man köper, eller får man mest bara vara glad om man får köpa något överhuvudtaget i år?
 
Nu har jag skänkat bort mitt gräs till en granne, så nu MÅSTE jag verkligen köpa in grovfoder för vintern snart.... Är det rimligt att be om analys på fodret innan man köper, eller får man mest bara vara glad om man får köpa något överhuvudtaget i år?
skadar ju inte att fråga om analys i alla fall :)
 
Är det endast hö du söker?

Verkar bli(vit) en bra andraskörd i södra delarna iaf, om du kan tänka dej hösilage.

Förstaskörden verkar slut överallt, men de som tog nu fick massor på andraskörden.
Kan absolut tänka mig hösilage men måste vara i små balar. Verkar omöjligt att få tag i.
 
Småland (Kalmar/Nybro):
”Min” höbonde fick nästan normal förstaskörd och jag har blivit lovad så mycket hö jag behöver :)
Min mamma har några kossor till bete, och ca. 6 hektar hon tar eget hösilage på.
Det blev EN bale till förstaskörd :nailbiting:
Andraskörden levererade dock 13 balar och det kan eventuellt bli några balar till, så hennes behov är täckt.
Min sambo är lantbrukare och spannmålsskörden är mindre än vanligt pga torkan i juni, men det blev mer halm än förväntat. Allt tröskat, pressat och inkört innan det började regna! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp