Oro inför sommaren 2023

Jag är inte det minsta orolig för egen del. Jag håller precis på att flytta och bor dubbelt ett par månader vilket gör att jag har tillgång till 6 hektar bete där jag kan ta eget hö på ett par hektar om det behövs. Nya fastigheten har dessutom tre egna brunnar och kommunalt vatten. Utöver det så har det varit en väldigt kall vår hittills här vilket det definitivt inte var 2018.
 
Känner mig inte jätteorolig.
Meterologen har ju inte tagit detta ur tomma intet utan baserat sitt uttalande på hur El Niño och La Niña ter sig. Och det såg väl ungefär liknande ut nu som 2018. Jag räknar med att meterologen har rätt. Men vi får se.

Vi har lättfödda hästar där man hela tiden måste begränsa gräsåtgången så därav att jag känner mig lugn. Mat kommer de ha hela sommaren.
Räknar med att höt går upp i pris men att vi har vår leverantör som vanligt.

Angående vatten så får man ju bara hoppas inte brunnen sinar.
 
Jag är lite orolig, mest över vad fodret kommer kosta. Min leverantör har lovat att hålla till mig men då hänger det ju på att man kan betala för det hela. Jag försöker sätta undan pengar så jag ska klara mig, har även valt att betäcka i år så kommer ha en del magar att mätta.
Också tänkt på det här med vattnet, vi har enbart egen brunn, så försöker spara redan nu. Men märker att det sjunkit redan i närliggande ån. :( Lite oroligt... men praktiska ting har en tendens att lösa sig, så försöker jag resonera
 
Det är en meterolog på TV 4 som dragit den slutsatsen och lyckats få väldigt stort genomslag. Jag har inte hört det alls från andra håll.

Vi har haft La Nina tre år i rad som trycker ner temperaturerna. Nu är vi i neutral fas och svänger snart in i El Nino.

Det är inte ett hittepå från en enskild svensk meteorolog.

Kombinerat med en koldioxidhalt på runt 435ppm över Skandinavien just nu (det ger en direkt effekt där fler solstrålar reflekteras tillbaks) så är det definitivt rimligt att vara förberedd på att det kan bli varmt och torrt i år.
 
Hej!

Sommaren 2018 satte verkligen spår hos mig som hästmänniska. Jag hade konstant oro över vattentillgång, bete och hur skörden skulle bli och min högsta önskan var att det skulle regna...

Nu verkar det ju finnas rätt stor risk att årets sommar blir på liknande sätt och väderutvecklingen just nu i södra Europa är högst oroande tycker jag...

Hur förbereder ni er? Har ni någon särskild beredskap inför sommaren? Intresserad av svar från både er som har egen gård men också från er som står inackorderade.

Egen gård.

Har flera olika grovfoderproducenter som jag pratat med redan, kommer att köpa in ett överskott av balar i år.

Jag är inte orolig för att det inte ska finnas grovfoder (bor i Norrbotten), men däremot kommer det gå mer grovfoder under sommaren när det är torrt då betet växer så dåligt.

Har också fått en ny betesplätt att låna, så det känns bra.

Har grimmor med namn och telefonnummer förberedda om det värsta händer med gräsbrand och jag måste släppa hästarna som dom gjorde i Kalifornien. Men på inköpslistan står en ny transport, för helst så lastar jag ju såklart om det går.

Inför risk för långa stunder med hetta så har jag förberett skötselstallet så jag nu kan stalla in dom vid behov.

Men ärligt talat har jag mer fokus på att förbereda huset och trädgården. Hästar tål värme bra och hästar kan äta gräs. Jag tål värme dåligt och kan inte äta gräs 😅. Och grönsaksplantorna gillar inte att bli för varma och torra, så jag har flyttat grönsaksodlingen till där det är halvskugga på eftermiddagen och mindre vindtorka.
 
Blir inte som 2018 här då det regnat i förrgår, i går och idag. Kan ju fortfarande bli en torr sommar men ingen 2018.
Jag tänker lite på samma sätt - 2018 den här tiden på året var det både torrare och varmare än det varit hittills i år. Vi har haft en relativt kall vår, men har gott om gräs, så ser att både betet och första huskorsen sannolikt blir okej!
 
Jag tror, som några andra, att förstaskörden här kommer bli normal. Sen är ju frågan hur det ser ut med återväxten. Blir det varmt och torrt blir det nog värre i den.
Jag bor i det torraste hörnet av landet, tyvärr.
 
Själv litar jag inte ett dugg på att det kommer finnas så det räcker i år. Grundvattennivåerna är fortfarande låga i de stora magasinen, det har vuxit dåligt här hittills i år och jag misstänker att jag kommer behöva stödfodra hela den här sommaren som jag fått göra de senaste åren. Jag har lyckats boka sex ton av fjolårets skörd men kommer förmodligen behöva iaf fyra ton till för att klara sommaren och nästa vinter.
 
Inte så orolig att inte få tag i hö, mer orolig för priserna så funderar på att kolla om jag kan få tag i nån extra bal nu. Har lättfödda små saker så de kräver inte nåt speciellt extra nu utan pillar på i hagen. Bara gamlingen som får lite extra just nu.
 
Än är jag ganska lugn. Vårt stall har mycket mark och tar in eget hö. Här tas allt i en skörd så vi är åtminstone inte beroende av återväxt. För egen del hoppas jag oavsett att det inte blir för varmt för jag mår så dåligt av det.
Det där sista håller jag verkligen med om! Runt 20 grader året om hade varit perfekt för mig :D

Å andra sidan har jag rätt mysiga minnen från sommaren 2018 när jag red klockan 23 på kvällen för att slippa värmen - i tights, linne o reflexväst! :) Mörka varma sensommarnätter har också sina poänger!
 
Sen efter 2018 har jag sett till att det finns grovfoder en bit in på nästa höst också.
Inte för att det kanske behövs men jag ORKAR inte oroa mig för allt hela tiden. Och vädret kan jag inte påverka utan får göra det som går att göra.

Årets projekt blir fokus på att ta tillvara mer av regnvattnet.
 
Nu har det regnat (10 mm) vilket känns superskönt av många anledningar, det är också för årstiden ganska kallt vilket gör att fukten efter regnet stannar kvar i marken och gräset - det regnade i tisdags och är fortfarande fuktigt i gräset, liksom (kan ha spätts på av dagg inatt).

Jag har också köpt ett lass extra hö (precis som jag gjorde förra sommaren, då räckte det in i mitten på oktober) samt pratat med min fantastiske höbonde. I händelse av kris kommer han att prioritera sina fasta kunder med de mängder hö vi brukat köpa de sista åren, och han har också gott om vall och viss möjlighet att vattna! Det känns oerhört betryggande, måste jag säga, särskilt i kombination med mina 2 ha hittills helt outnyttjade bete :)

Och som sagt, vi vet inte vad det blir för väder i sommar. Även meteorologer kan "bara" göra kvalificerade gissningar om framtiden.
 
Jag känner mig orolig. Våren var kall 2018 (iaf nere i Skåne) och våren är kall nu. Det har inte regnat på gud vet när och gräset växer inte längre. Börjar bli brunt på de torraste delarna av marken.

Ähhmm... det var högsommarvärme redan i april i Skåne 2018. Sen bara fortsatte det hela sommaren! Hittills har vi haft några riktigt varma dagar men inte långa sammanhängande perioder av hetta som 2018.
 
Ähhmm... det var högsommarvärme redan i april i Skåne 2018. Sen bara fortsatte det hela sommaren! Hittills har vi haft några riktigt varma dagar men inte långa sammanhängande perioder av hetta som 2018.
Vi har även fått lite regn i Skåne. Inga jättemängder, hade varit bra med mer, men inte helt torrt som det var så här års 2018. Häromkring ser förstaskörden ut att kunna bli helt ok. Jag tror absolut att det kan bli en varm och torr sommar, men det finns redan saker som gör att det troligen inte blir ett så extremt år som 2018. När det gäller skogsbränder har vi dessutom en helt annan beredskap nu än vi hade då.
 
Vi har även fått lite regn i Skåne. Inga jättemängder, hade varit bra med mer, men inte helt torrt som det var så här års 2018. Häromkring ser förstaskörden ut att kunna bli helt ok. Jag tror absolut att det kan bli en varm och torr sommar, men det finns redan saker som gör att det troligen inte blir ett så extremt år som 2018. När det gäller skogsbränder har vi dessutom en helt annan beredskap nu än vi hade då.

Precis, bara häromdagen regnade det så att min man blev halt plaskblöt när han skulle gå till affären på andra sidan gatan. 2018 vid den här tiden hade det inte regnat på över en månad. Men, som du säger, det kan bli ett varmt och torrt år men lika extremt som 2018 tror jag inte på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp