Oro inför sommaren 2023

Precis, bara häromdagen regnade det så att min man blev halt plaskblöt när han skulle gå till affären på andra sidan gatan. 2018 vid den här tiden hade det inte regnat på över en månad. Men, som du säger, det kan bli ett varmt och torrt år men lika extremt som 2018 tror jag inte på.
3 mm i tisdags, 2 mm veckan innan. Inga jättemängder, men ändå nederbörd liksom. Nu ser det inte ut att bli regn på 10 dagar, men därefter finns det indikationer på åskskurar.
 
3 mm i tisdags, 2 mm veckan innan. Inga jättemängder, men ändå nederbörd liksom. Nu ser det inte ut att bli regn på 10 dagar, men därefter finns det indikationer på åskskurar.

Här kom nog någonstans mellan 5-10 mm tidigare i veckan. Men nu är det inget regn på 10 dagar här heller. Men inte heller några direkt höga temperaturer. Mellan 15-20 grader hela 10-dagarsperioden.
 
Ähhmm... det var högsommarvärme redan i april i Skåne 2018. Sen bara fortsatte det hela sommaren! Hittills har vi haft några riktigt varma dagar men inte långa sammanhängande perioder av hetta som 2018.
Samma här i Halland - 2018 var det sommar och torrt från april, nu har det varit mer varierande (om än ganska torrt) i april och maj. Det var ju liksom mycket mer än extrem sommarvärme i sex veckor som gjorde 2018 exceptionell!
 
3 mm i tisdags, 2 mm veckan innan. Inga jättemängder, men ändå nederbörd liksom. Nu ser det inte ut att bli regn på 10 dagar, men därefter finns det indikationer på åskskurar.
Här var det 10 mm i tisdags och kanske 2-3 mm veckan innan, men inget regn i sikte framöver.
 
Ähhmm... det var högsommarvärme redan i april i Skåne 2018. Sen bara fortsatte det hela sommaren! Hittills har vi haft några riktigt varma dagar men inte långa sammanhängande perioder av hetta som 2018.
Ähhhmmmm:
SMHI
Våren 2018 började kyligare än normalt med temperaturunderskott på många håll i mars. Under april rörde sig varmare luft upp och under maj var det sedan betydligt varmare än normalt, där det på många håll i Götaland, Svealand och stor del av Norrland slogs medeltemperaturrekord för maj månad.

April 2018 inleddes kallare än normalt och sydligaste Götaland berördes den 1 april av ett kraftigt snöfall med en snödjupsökning i Brösarp på 25 cm, den största vi känner till för Skåne i april månad.

Att det sedan blev varmare och att maj var varm betyder inte att våren inte var kall.
 
Vi har även fått lite regn i Skåne. Inga jättemängder, hade varit bra med mer, men inte helt torrt som det var så här års 2018. Häromkring ser förstaskörden ut att kunna bli helt ok. Jag tror absolut att det kan bli en varm och torr sommar, men det finns redan saker som gör att det troligen inte blir ett så extremt år som 2018. När det gäller skogsbränder har vi dessutom en helt annan beredskap nu än vi hade då.
Det är nog stor skillnad på var i Skåne. Vi har fått fem mm häromdagen och det var fösta regnet på hur länge som helst. Tyvärr var det för lite för att göra något på torkan alls.
 
Ähhhmmmm:
SMHI
Våren 2018 började kyligare än normalt med temperaturunderskott på många håll i mars. Under april rörde sig varmare luft upp och under maj var det sedan betydligt varmare än normalt, där det på många håll i Götaland, Svealand och stor del av Norrland slogs medeltemperaturrekord för maj månad.

April 2018 inleddes kallare än normalt och sydligaste Götaland berördes den 1 april av ett kraftigt snöfall med en snödjupsökning i Brösarp på 25 cm, den största vi känner till för Skåne i april månad.

Att det sedan blev varmare och att maj var varm betyder inte att våren inte var kall.

Ja, här satt jag iaf på stranden i april 2018 (kan ju ha varit andra halvan såklart) och undrade om det var den värmen man fick det året och förundrades över att det var så varmt så tidigt. Sen kom maj och det bara fortsatte.
 
Ja, här satt jag iaf på stranden i april 2018 (kan ju ha varit andra halvan såklart) och undrade om det var den värmen man fick det året och förundrades över att det var så varmt så tidigt. Sen kom maj och det bara fortsatte.
Ja så kan det vara. Här var svinkallt för att sedan slå om till väldigt varmt. Regnade inte april till september. :(

Känns inte som att 2023 blir lika hemsk men det regnar helt klart för lite.
 
Jag ska åka och hämta hem ett ton hö imorgon så att det finns hemma. Brunnen är alltid ett orosmoment men nu arrenderar jag rätt bra med mark så att mina två hästar bör klara sig bra betesmässigt iaf (de betar dagtid och är i lösdriften med hö nattetid).

Ska jag vara ärlig är jag mer orolig för mig själv då jag har en sjukdom som gör att jag inte tål sol, värme och starkt ljus. Har rejäla utslag redan nu och är det varmt många dagar i rad slår det ut mig både psykiskt och fysiskt.

Jag har världens bästa höbonde som prioriterar mina hästar och 2018 höjde han inte en krona för att jag skulle kunna ha kvar dem. :heart
 
Det är nog stor skillnad på var i Skåne. Vi har fått fem mm häromdagen och det var fösta regnet på hur länge som helst. Tyvärr var det för lite för att göra något på torkan alls.
Ja, det är ju torrt hos oss också på sydkusten, men inte lika torrt som det var 2018. Det är också bra att det har kommit regn på andra ställen i landet i år - 2018 var det ju torrt överallt, så många fick importera grovfoder. I år ser det ändå ut att bli en bra förstaskörd i stora delar av landet.
 
Grannen, tillika min mesta höleverantör, stannade här idag och berättade att han är riktigt orolig för fodertillgången i sommar. Den långa kalla våren har gjort att gräset har vuxit för lite och med brist på regn ser det inte ut att bli mer. Så hans förstaskörd med ensilage blir väldigt liten. Det kan ju fortfarande ta sig, men de eventuella 0,8 millimetrarna på fredag gör nog varken till eller från i våra torra marker.
 
Jag fick pressat hösilaget från min egen mark idag. Det blev nio futtiga rundbalar. Visserligen på en vall som borde sås om men det har snarare genererat åtminstone 20 balar andra år. För tio tolv år sedan var problemet snarare att det blev för mycket höskörd, dock till två hästar då mot nu tre - men ändå.

Nu ger jag upp att försöka ta eget hö, för alla dessa kostnader för gödning och pressning och inte ens få ihop till en tredjedel av vinterbehovet? Det är inte värt det. Tur att jag har goda kontakter med en lokal höbonde som säljer med bra kvalitet och som har stora arealer. Jag ska vädja redan nu om att de planerar in mig under 2024 så hoppas jag få köpa till de balar som saknas till vintern också. Och hoppas att det blir en andraskörd som är bättre än detta bedrövliga resultat.
 
Jag fick pressat hösilaget från min egen mark idag. Det blev nio futtiga rundbalar. Visserligen på en vall som borde sås om men det har snarare genererat åtminstone 20 balar andra år. För tio tolv år sedan var problemet snarare att det blev för mycket höskörd, dock till två hästar då mot nu tre - men ändå.

Nu ger jag upp att försöka ta eget hö, för alla dessa kostnader för gödning och pressning och inte ens få ihop till en tredjedel av vinterbehovet? Det är inte värt det. Tur att jag har goda kontakter med en lokal höbonde som säljer med bra kvalitet och som har stora arealer. Jag ska vädja redan nu om att de planerar in mig under 2024 så hoppas jag få köpa till de balar som saknas till vintern också. Och hoppas att det blir en andraskörd som är bättre än detta bedrövliga resultat.
Jag sitter möjligen i samma sits. På onsdag ser vi hur många balar det blir.

Av "klippet" att döma lär det bli ett blygsamt resultat. Det ser snarast ut som om man kört med gräsklipparen och inte en betesskörd.

Bonden som slår åt oss skulle egentligen kommit till midsommar, men kom igår. Till midsommar lär det ha vissnat, tänkte jag och han hade som tur var, möjlighet att komma tidigare.


Det känns sorgligt att behöva köpa in hö också, men det blir nog en realitet även för mig.

Om inte det blir möjligt att ta en skörd till i augusti.
 
VI har börjat slå eget hö. Tar det redan nu främst av två skäl - dels tror vi inte att det kommer växa särskilt mycket mer, eftersom väderprognosen spår fortsatt varmt och inget regn och dels för att vi har får också som ska äta av höet och de vill helst ha späda strån. Det bästa med dem är att det de ratar kan jag ge till hästarna sen....
1686088476219.png
 
Nu börjar även jag känna oro, även fast jag inte har egen häst. Oro för andras djur och för skörden.
Var på terrängbanan förut och den är helt sönderbränd och uttorkad, så såg den ut i juli 2018. Förra året vid den här tiden var den grön och frodig 😔
IMG_20230607_112740.jpg
 
"min" bonde har några hektar med vall över som egentligen skulle såtts om i höstas (med spannmål) men som inte hanns med då. Det kommer förhoppningsvis täcka upp för minskad skörd. Jag är fast kund så har mitt bokat så att säga.

Vi har fortfarande inte fått regn. Senaste var i mitten/slutet av april.
10-dygns prognosen visar väder mellan 22-28 grader och sol bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp