Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade inte oroat mig och jag hade blivit vansinnig om jag måste höra av mig när jag är på resa. Familjen vet ju att jag är bortrest när jag är det.
Jag tror alltså att det bästa du kan göra är att jobba på att lösa din tendens att oroa dig, utan att andra ska behöva ta hand om din oro genom att höra av sig stup i kvarten.
I min värld är no news-good news.
Händer det något, då kommer det ringas. Garanterat. Jag hade blivit galen om ngn ringt mig på min resa.
Jag hade inte oroat mig och jag hade blivit vansinnig om jag måste höra av mig när jag är på resa.
Jag hade blivit galen om ngn ringt mig på min resa.
Jag hade inte oroat mig och jag hade blivit vansinnig om jag måste höra av mig när jag är på resa. Familjen vet ju att jag är bortrest när jag är det.
Jag tror alltså att det bästa du kan göra är att jobba på att lösa din tendens att oroa dig, utan att andra ska behöva ta hand om din oro genom att höra av sig stup i kvarten.
Äsch, nu är du väl onödigt okänslig ändå? Och "att höra av sig stup i kvarten", var inte det lite av en överdrift tycker du? Vi snackar sju dagar utan kontakt här, och så jäkla jobbigt att skicka ett kort sms är det inte. Om du hade blivit vansinnig av att behöva skicka ett sms en eller två gånger i veckan när du är iväg på en fyra veckor lång resa tycker jag att det kanske är du som borde jobba lite med att lösa din tendens.
För mig känns det ganska självklart att oroa sig för någon som är ute och kör bil i ett främmande och exotiskt land när de inte hör av sig på en vecka, särskilt om man är van vid att ha kontakt. Jag hade nog oroat mig för mina föräldrar hemma i trygga Sverige ifall jag inte hört av dem på en vecka och inte fick tag på dem, just för att jag är van vid att höra ifrån dem på ett eller annat sätt 1-2 gånger per vecka. Men det har ju klart lite att göra med vilken relation man har med varandra också, och vilken kontakt man är van vid.
Nä men så empatisk man kan va !
Äsch, nu är du väl onödigt okänslig ändå?
Haha. När jag reser skickar jag ett sms på morgonen och ett på kvällen till mina föräldrar. De skulle bara bli för oroliga annars och jag önskar dem inte det, de är för gamla och skröpliga för att uppfostras på den punkten.
Hela vår familj är f ö väldigt oroliga. Jag ber alltid min syster sms-a när de kommit fram - till Stockholm![]()
Jag tänker nog också att hur man gör på den här punkten, helt enkelt återspeglar hur man sköter relationer för övrigt i familjen. Dvs snarare hur "relationsspelet" eller "mönstren" ser ut, än hur "nära" man står varandra. Jag skulle inte gå i fällan att tolka oro som tecken på närhet.
Jag tänker på sådant som när min mamma har åkt transibiriska järnvägen till Kina, ensam, och mer eller mindre luffat sig fram i Mongoliet och Kina. Hon lade sig till med den typen av resvanor när hon var runt 50, och har blivit vanan trogen. Kan inte minnas någon oro, och kan definitivt inte minnas att hon hörde av sig annat än med vykort på sin höjd. Varken före eller efter att tekniken har underlättat kontakter.
Jag tror att det skulle rubba hennes självbild på ett oåterkalleligt vis, om hon oroade sig för mig bara för att jag inte hör av mig på några veckor från tex Jordanien eller Israel.
Mina föräldrar behöver inte uppfostras på den punkten, det är snarare de som har uppfostrat mig. Jag har hört av mig när jag var på semesterresa vid ett tillfälle, hittills. Det var för 30 år sedan då min morfar låg för döden. Då ringde jag hem en gång för att fråga hur det var (och flög upp till begravningen och flög sedan tillbaka till semestern).
De har aldrig ringt mig när jag har varit på utlandssemester vad jag kan påminna mig, däremot har det hänt att de har ringt när jag varit på konferens utomlands och de har passat barnet åt mig.