Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker nog också att hur man gör på den här punkten, helt enkelt återspeglar hur man sköter relationer för övrigt i familjen. Dvs snarare hur "relationsspelet" eller "mönstren" ser ut, än hur "nära" man står varandra. Jag skulle inte gå i fällan att tolka oro som tecken på närhet.
Vid min höga ålder () har man ju under väldigt många år varit ute på resor utan tillgång till mobil och mail och således ofta utan att kunna höra av sig. Det gick bra, det med.
Jag tänker nog också att hur man gör på den här punkten, helt enkelt återspeglar hur man sköter relationer för övrigt i familjen. Dvs snarare hur "relationsspelet" eller "mönstren" ser ut, än hur "nära" man står varandra.
Men generellt håller jag med Petruska. Det är inte OK att kräva av sin omgivning att de ska forma sig efter ens egna hang-ups. "Jag har ett problem, så jag kräver att omgivningen ska göra vad som står i deras makt för att jag inte ska behöva ta itu med det verkliga problemet".
Ja Jösses, om kravet hade varit att man skulle höra av sig en gång om dagen när man liftade runt Europa. Nä några vykort på en sommar och en eller två adresser som kollades av under en tvåmånaders resa.
Handlar det inte om mönster. Om en person som har för vana att höra av sig plötsligt slutar att höra av sig blir de anhöriga oroliga om du som inte brukar höra av dig plötsligt börjar höra av dig varje dag kanske dina anhöriga skulle bli oroliga istället.
I vårt fall brukar vi göra upp sånt. "Nu när jag är ute kommer jag att försöka höra av mig si och så" och "Nu lämnar jag byn där jag är och tar några dagar i en by där täckningen nog är dålig" osv. Jag trodde nog inte att det var SÅ ovanligt att man gör så![]()
Vad har det med vänner att göra? När jag reser, eller har vänner som reser, förväntar jag inte mig samtal eller ringer samtal om det inte är akut. Jag reser iväg för att just resa, inte ringa hem. Händer det mig något kommer mina anhöriga få veta det. Oavsett. Jag har lagts in på sjukhus i olika länder och då har jag ringt och sagt det, och att jag hör av mig senare. Inget konstigt.
Ofta reser man ändå där man inte vill/kan använda mobil, kanske också en poäng med själva resandet.
För många år sedan jobbade jag med en kvinna vars ena dotter studerade i USA. Far och andra dotter åkte över och hälsade på. När jag frågade kvinna varför hon inte följt med så svarade hon att om planet störtade så skulle hennes dotter inte ha någon familj kvar så därför stannade hon hemma.
Hon var för övrigt inte flygrädd utan åkte på charter med maken då o då.
DET kallar jag nojja.
Fast sen jag fick barn måste jag erkänna att jag förstår hur hon resonerade även om jag aldrig skulle agera efter tanken.![]()
KL
Jag har rest med vänner vars föräldrar varit oroliga. Det dödar typ 80% av semestern. Jag har rest med min bror vars fru ringde och smsade säkert 3 ggr om dagen när han och jag var i Thailand. Svarade inte han inom 30 min ringde hon mig.
Det är sjukligt.