Orolig för katt som spyr [halvlångt]

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cruella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 874
C

cruella

I fredags morse märkte jag att min kastrerade hankatt på snart ett år (Zorro) spytt 2 gånger på golvet, tänkte inte så mkt mer på det då eftersom det är sånt som händer. MEN sen såg jag att han tuggat av snöret på mina mjukisbyxor (ca 2 x 5 cm) och jag hittar inte stumpen, alltså han måste ha ätit upp den. (Snöret var ganska mjukt, halvtjockt och ej elatiskt)

Gick iaf till jobbet samma dag och bad pojkvännen hålla koll på honom och resten av dagen betedde han sig precis som vanligt, busade, gosade, åt, gick på toa, sov m.m.

På lördagen var han också som vanligt men när vi vaknade på söndagsmorgonen låg det 3 små spyhögar (två st ganska "matiga" och en mest vätska) i lägenheten, då såg vi dock inte vem det var som spytt. Detta trodde/tror jag berodde på att jag på lördagen bytt torrfoder. Zorro och dom andra killarna var dock som vanliga, busade och åt bra.

I morse när jag gick upp spydde Zorro två gånger men var pigg. När jag var på jobbet idag så sa pojkvännen att han spytt en gång (bara vätska). Han är ungefär som vanligt idag, kanske något slöare. Han har varit vid maten några gånger men jag vet inte hur mkt han fått i sig, har inte sett honom gått på toa sen jag kom hem..

Alltså jag börjar bli riktigt orolig, är det dags att ringa veterinären kanske? Eftersom han varit som vanligt, ätit och busat osv så har jag inte kännt att det varit nån större brådska men när bör jag börja oroa mig? :crazy:

Jag ska leta igenom lägenheten ordentligt och kolla om jag hittar snöret, om jag inte gör det så måste han fått i sig det.. :cry:

Kan man isåfall vänta tills det kommer ut "bakvägen" eller behövs det operation för att få ut snöret???!

// Orolig matte. :(

Sv: Orolig för katt som spyr [halvlångt]

Jag skulle gå till veterinären och få honom kollad. Det kan vara så att snöret just nu ligger i magsäcken och retar till kräkning, det är iofs inte farligt men om det går ut i tarmen finns risken att det fastnar och då kan han bli väldigt dålig väldigt fort. Dessutom tar det på katten att gå och kräkas och inte få i sig den mat han ska. Kräkningar kan bero på annat också så jag tycker du ska ringa och prata med din veterinär.

Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ska ringa till min veterinär imorgon bitti och höra vad dom tycker!

Uppdatering!
Idag ringde vi till veterinären och vi fick en tid nästan omedelbart och nu har vi varit hemma ungefär en timme..

Veterinären klämde på Zorros mage och han stretade emot väldigt och var spänd. Hon tog tempen som var normal och lyssnade på hjärtat och det var också normalt.

Han röntgades för att kolla om det fanns nåt snöre där inne men det var så pass mycket mat/bajs i "magsystemet" så hon kunde inte hitta nåt. Han fick toalax (heter det så?) så att han skulle få bajsa där hos veterinären men det ville han inte alls göra (det kom i buren i bilen på väg hem :crazy: ). Hur som helst så ska han svältas tills imorgon eftermiddag och sen äta skonmat i 3-4 dagar och sen 3-4 dagar till för att övergå till vanlig mat. Om han inte slutat kräkas efter det så ska vi åka in med honom igen.

Just ja, skonmat. Vad rekommenderar ni? Att göra egen (fisk + ris t.ex) eller Hill's i/d?

Zorro skötte sig förresten jättebra hos veterinären (utom röntgen som var lite läskig) och vi fick beröm för att han var så snäll! :love:

Vill ju inte att min plutt ska må dåligt. :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
2 017
Senast: Sol
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 220
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 575
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 922
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka