Orolig för min häst, vet varken ut eller in!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare shetland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 775
S

shetland

Jag har en shettishingst som blir 3 år till sommaren. Han har nu plötsligt börjat matvägra! Och jag har absolut ingen aning om varför! Jag har kollat igenom hästen från topp till tå, men hittar inget "fel". Han är inte snuvig eller så, har ingen feber och har inte ont nånstans. Hovar och ben är rena och fina och inte varma eller så, han är inte halt. Han dricker som han ska, men han ÄTER inte. När han får kraftfodret tar han några tuggor bara, och sen vill han inte ha mer. Vad kan det vara? :confused: Tycker inte han äter så mycket hösilage som han brukar heller, har fri tillgång dygnet runt.
Jag tryckte i honom en rejäl dos b-vitamin igår, tänkte att det kanske hade med fällningen att göra, men än så länge har jag inte märkt någon skillnad, ville inte äta maten i morse heller.
JAG BLIR GALEN!

I ärlighetens namn, så får jag en känsla från hästen att han inte är sjuk, utan snarare deppig. Låter kanske konstigt, men så är det. Men det har inte hänt någon förändring gör honom, så det jag funderar på då är om hingstar kan bli påverkade av stona om de brunstar, precis som hanhundar kan bli när tikarna börjar löpa på våren. Jag har ju ston oxå, men de står en liten bit bort, men kanske han luktar dem och blir liksom "hormonpåverkad" av det? Vad tror ni? Han står gärna och tittar på dem och även grannens ston (är ca 100 m mellan deras och min hage), så kan det vara nåt sånt? Nån som vet, eller varit med om nåt liknande?
Blir det ingen förändring, så kommer jag att ringa veterinären på måndag, men tänkte höra här om någon varit med om nåt sånt förut.

HJÄLP, min pojke ska ju visas på premiering i April är det tänkt! Om han inte börjar äta snart, kommer han snart att börja tappa i vikt! Och han har inget att ta utav, när jag köpte honom i november förra året, så var han tunn och nu hade jag precis fått upp honom i ett lagom hull, så vill ju inte att han ska tappa nu!

Någon som kan hjälpa mig? :confused:

Sv: Orolig för min häst, vet varken ut eller in!!!!

Kollat munnen på honom? Det kan vara tandfällning som spökar.

Jo, jag har oxå tänkt på det, har för mig att det ska komma när de är 2,5 år, 3,5 år och 4,5 år. Men vad gör jag åt det då? Väntar ut det, eller? :confused:
Tycker ju inte att det ska vara något annat "fel" på tänderna, då dels han är ung och dels har han ett korrekt bett.
Men som sagt, om det är tandfällning, vad gör jag då? Och hur lång tid tar det innan det "går över" i såna fall?

Utan att veta för mkt om din hingst så skulle jag helt enkelt tro att de e som du tror ... Att de beror på hormonerna å så ...
Jag hade ju mitt sto på naturlig betäckning hos en hingst å de har samma problem med honom under betäckningstider...
Lixom du säger så e ju även hanhundar sådana... (iaf pappas schäfer ;) )

Nu har jag hittat "felet"! :idea:
Var ute innan och gjorde som ovan inlägg sagt: kollade tänderna. Och mycket riktigt, han har tappat en tand och en ny är på väg fram, ute ungefär halvvägs just nu. Och han var lite öm där.
Sen är det så att han har en sten i sin krubba, för han är sån så att han slänger ut sin mat annars. Och det gjorde ju så klart ont att putta rundor på den när han skulle äta! Så när jag tog bort den, och blötte upp maten rejält, så åt han upp alltihop! :banana:
Jag är så glad! Äntligen kom jag på vad det var med min lille pålle, och det känns skönt att äntligen kunna hjälpa honom! :banana: :)
Tack för all hjälp!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 488
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka