Baby-steps!
Jag är ju ingen Nh-proffs, men så här gör jag med framgång:
Exempel: om hästen är rädd om huvudet och inte vill bli borstad där kan du hålla borsten en bit under nosen på honom. Han komer så småningom att vilja lukta lite på den där prylen, och om du har tur och är lite försiktig kanske du får klia lite i pannan. Efter ett tag kankse du kan visa hur mysigt det kan vara att bli kliad av borsten i stället. Så där får man hålla på dag efter dag, och hela tiden tänka på att han är rädd om huvudet när man sätter på träns, borstar etc.
Är han rädd för "allt" så kan du introducera t ex Mr. Soptunna genom att gå så nära du kan utan att ha spänner sig. När han tycker det blir läbbigt kan du stanna. Gå närmre steg för steg, tills han står och nosar på tunnan. Då kan du kankse t o m lyfta locket och banka lite med det, tills hästen tycker att det också är OK.
Häng en påse på en stolpe i hagen. Läbbigt, men så småningom kanske också lite spännande. Flera steg senare kanske du kan sätta påsen på huvudet på honom ...
Sedan kan du introducera fler och fler läbbliga grejor. Utnyttja alla möjligheter att träna - världen är ju full av "monster". (Själv hade jag nyss en häst inne i gödselcontainern

)
Hur fort tillvänjningarna går beror på hur säker du känner dig och hur rädd hästen är. Ibland går det fort, ibland får man jobba i evigheter för att hästen ska bli riktigt avslappnad. Har han fått styk får du nog räkna med längre tid.
Alltså : "Lock och pock, mys och pys" - och TÅLAMOD!