Orosanmälan och funderingar

Sitter och dömer mig själv lite just nu. Att jag är feg och att jag är en jäkla medbrottsling som inte vågar anmäla.

Samtidigt säger den förnuftiga sidan av mig och den sidan av min ptsd att jag inte vinner något på att anmäla, speciellt inte med mitt namn. Varför vill jag själv utsätta min egen familj för fara och kanske låta min egen dotter få se sin familj råka ut för våld.

Jag blir inte klok på min hjärna som direkt vill fly eller isolera sig så fort jag blir påmind om mitt egen trauma. Har drömt såna fruktansvärda drömmer sen han var här och var full. Min psykolog kommer tillbaka från semester den 23/8. Jag behöver henne nu!
 
Sitter och dömer mig själv lite just nu. Att jag är feg och att jag är en jäkla medbrottsling som inte vågar anmäla.

Samtidigt säger den förnuftiga sidan av mig och den sidan av min ptsd att jag inte vinner något på att anmäla, speciellt inte med mitt namn. Varför vill jag själv utsätta min egen familj för fara och kanske låta min egen dotter få se sin familj råka ut för våld.

Jag blir inte klok på min hjärna som direkt vill fly eller isolera sig så fort jag blir påmind om mitt egen trauma. Har drömt såna fruktansvärda drömmer sen han var här och var full. Min psykolog kommer tillbaka från semester den 23/8. Jag behöver henne nu!
Kan du ringa soc och berätta hur du känner om anmälan, precis som här, utan att nämna några namn öht? Se vad de råder dig till?
 
Sitter och dömer mig själv lite just nu. Att jag är feg och att jag är en jäkla medbrottsling som inte vågar anmäla.

Samtidigt säger den förnuftiga sidan av mig och den sidan av min ptsd att jag inte vinner något på att anmäla, speciellt inte med mitt namn. Varför vill jag själv utsätta min egen familj för fara och kanske låta min egen dotter få se sin familj råka ut för våld.

Jag blir inte klok på min hjärna som direkt vill fly eller isolera sig så fort jag blir påmind om mitt egen trauma. Har drömt såna fruktansvärda drömmer sen han var här och var full. Min psykolog kommer tillbaka från semester den 23/8. Jag behöver henne nu!

Kan inte någon annan i din närhet anmäla åt dig? Jag förstår din rädsla och kan relatera till den dock handlar det om ett barn som far illa. Någon måste göra något :(
 
Så atte. Idag berättade vi för den ena anhöriga om detta och vad vi tycker och att nåt behöver göras.

Svaret blev
- han behöver jobba helger
:banghead:

Så vad fasiken gör vi nu? Jag ska ringa socialtjänsten som någon frågade om här och höra hur jag kan gå till väga. Varför i hela friden gör ingen annat något. Till exempel de som såg han däckad första gången. Redan där borde det ha anmälts.
 
För övrigt kan jag berätta att jag pratat med soc förut om denna person. Då handlade det om att han behövde komma bort från sina föräldrar eftersom han blev våldsam när han drack.

En julafton fick vi åka hem mitt i natten från min mamma för att hjälpa till när han gått berserk mitt i natten och misshandlat far sin. Det var tack och lov länge sen och innan han fick barn.

Jag kan lika gärna tala om att det är min sambos bror det gäller.
 
Så atte. Idag berättade vi för den ena anhöriga om detta och vad vi tycker och att nåt behöver göras.

Svaret blev
- han behöver jobba helger
:banghead:

Så vad fasiken gör vi nu? Jag ska ringa socialtjänsten som någon frågade om här och höra hur jag kan gå till väga. Varför i hela friden gör ingen annat något. Till exempel de som såg han däckad första gången. Redan där borde det ha anmälts.

Fast det är väl snarast klassiskt att ingen gör ett endaste dugg. Går förbi bara, och tänker att någon annan ska/kommer/borde göra något. Det finns så många barn som far illa, och det är få fall där någon anmäler tyvärr.
 
Det blir väl så att jag får vara den modiga i detta till slut. Som så många gånger förr.
Jag tycker det är så himla starkt av dig att du klarar av att tänka tanken, du ska verkligen ha en stor eloge! Jag fattar verkligen att du drar dig för att anmäla med ditt bagage, det är verkligen inte konstigt. Finns det ingen annan anhörig att vända sig till? Eller förskola/skola? Det låter oavsett klokt att prata med soc och fråga om råd.
 
Kan du lista uti förväg när det kommer att inträffa nästa gång, och tipsa soc om det?
Då behövs inga detaljer som kan leda fram till vem som anmält.
 
Jag blir så glad av alla er som säger att jag är modig. Ni anar inte vad det stärker mig och kommer stärka mig ännu mer när jag väl gjort den där anmälan. Även fast jag troligen kommer vara så himla rädd ett tag efteråt så vet jag att jag även kommer känna mig så himla bra som kanske på något vis kan göra ett barns liv lite bättre.
 
Jag tycker det är så himla starkt av dig att du klarar av att tänka tanken, du ska verkligen ha en stor eloge! Jag fattar verkligen att du drar dig för att anmäla med ditt bagage, det är verkligen inte konstigt. Finns det ingen annan anhörig att vända sig till? Eller förskola/skola? Det låter oavsett klokt att prata med soc och fråga om råd.

Om förskolan eller skolan har misstänkt att något problem finns är de skyldiga att anmäla och bör således redan ha gjort det.

Tyvärr kan de fungera hyfsat utåt så att det inte märks i förskola/skola, barn kan vara ruggigt bra på att dölja.
 
Jag blir så glad av alla er som säger att jag är modig. Ni anar inte vad det stärker mig och kommer stärka mig ännu mer när jag väl gjort den där anmälan. Även fast jag troligen kommer vara så himla rädd ett tag efteråt så vet jag att jag även kommer känna mig så himla bra som kanske på något vis kan göra ett barns liv lite bättre.

Jag tycker du är helt otroligt modig. (igen - jäkla tjatande). Det är en jobbig sits för den som inte har din jobbiga erfarenhet och jag vågar knappt tänka på hur tufft det är för dig.
 
Om förskolan eller skolan har misstänkt att något problem finns är de skyldiga att anmäla och bör således redan ha gjort det.

Tyvärr kan de fungera hyfsat utåt så att det inte märks i förskola/skola, barn kan vara ruggigt bra på att dölja.
Ja jag vet att de har anmälningsplikt, men det är ju inte alltid det fungerar fullt ut tyvärr.
 
Jag blir så glad av alla er som säger att jag är modig. Ni anar inte vad det stärker mig och kommer stärka mig ännu mer när jag väl gjort den där anmälan. Även fast jag troligen kommer vara så himla rädd ett tag efteråt så vet jag att jag även kommer känna mig så himla bra som kanske på något vis kan göra ett barns liv lite bättre.

Du är modig och än mer så med tanke på vad du har i bagaget :heart
 
Jag blir så glad av alla er som säger att jag är modig. Ni anar inte vad det stärker mig och kommer stärka mig ännu mer när jag väl gjort den där anmälan. Även fast jag troligen kommer vara så himla rädd ett tag efteråt så vet jag att jag även kommer känna mig så himla bra som kanske på något vis kan göra ett barns liv lite bättre.
Du är modig!
Jag tror att du kommer fixa att ta dig igenom anmälan och rädslan efteråt.
Jag hoppas du kan få riktigt mycket stöd i din rädsla av någon sedan.
Heder till dig som vill anmäla!
 
Du är modig!
Jag tror att du kommer fixa att ta dig igenom anmälan och rädslan efteråt.
Jag hoppas du kan få riktigt mycket stöd i din rädsla av någon sedan.
Heder till dig som vill anmäla!

Det här är något som jag garanterat kommer ta upp med mig psykolog den 23/8. Med tanke på hur jag mådde efter han varit här. Så rädd har jag nog inte varit på tio år minst.
 
På tal om förskolan så vet jag att de har extramöten och så med pedagogerna och lärarna. Jag har absolut ingen aning om varför de har det. Om de kanske har lite extra koll.

Jag skulle nog inte våga prata med förskolan själv i och med att jag då inte är anonym.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 544
Senast: Fibusen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
Övr. Barn Jag har googlat om det här med orosanmälan, men hittar inte de svar jag söker. Det jag hittar säger att man bör anmäla när ett barn far...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 864
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp