Orosanmälan

Dullknives

Trådstartare
Jag försökte ta mitt liv i november 22, det blev då en automatisk orosanmälan och barnen har haft samtal med soc och de hade ingen oro.

Igår ringer soc mig och säger att det kommit in en orosanmälan från förskolan angående min 3.5åring. Utredaren säger att förskolan har uppmärksammat att barnet pratar mycket om monster och döden. Jag svarar att ja, det har jag också märkt med inte tyckt varit konstigt, de dansar till någon monsterdans på förskolan och vi har läst hejdå herr muffin hemma som handlar om ett marsvin som dör. Mitt äldsta barn hade också en period där det var mycket tankar om monster och döden.

De vill träffa barnet på måndag för ännu ett barnsamtal. Jag frågade om jag får ha ett möte med förskolan för jag vill såklart höra mer om deras oro, om jag också bör vara orolig. Det gick bra och senare under dagen igår träffade jag rektorn.

Rektorn säger ingenting, de får inte det för soc eftersom det rör sig om ett brott. Jag blir helt chockad, går därifrån och ringer soc.

Utredaren säger lite förvånat att hade de varit väldigt oroliga hade de inte väntat med barnsamtalet till måndag.

Jag har total panik. Jag är ensamstående med mina två barn, får veta från rektorn på förskolan att dom misstänker något brott i hemmiljön och jag får inte veta någonting och är helt själv med detta över helgen. Panik. Panik. Panik.

Fan vad jag kämpat för att ta mig tillbaka till livet efter november. Fan vad fort det kan raseras.
 
Jag försökte ta mitt liv i november 22, det blev då en automatisk orosanmälan och barnen har haft samtal med soc och de hade ingen oro.

Igår ringer soc mig och säger att det kommit in en orosanmälan från förskolan angående min 3.5åring. Utredaren säger att förskolan har uppmärksammat att barnet pratar mycket om monster och döden. Jag svarar att ja, det har jag också märkt med inte tyckt varit konstigt, de dansar till någon monsterdans på förskolan och vi har läst hejdå herr muffin hemma som handlar om ett marsvin som dör. Mitt äldsta barn hade också en period där det var mycket tankar om monster och döden.

De vill träffa barnet på måndag för ännu ett barnsamtal. Jag frågade om jag får ha ett möte med förskolan för jag vill såklart höra mer om deras oro, om jag också bör vara orolig. Det gick bra och senare under dagen igår träffade jag rektorn.

Rektorn säger ingenting, de får inte det för soc eftersom det rör sig om ett brott. Jag blir helt chockad, går därifrån och ringer soc.

Utredaren säger lite förvånat att hade de varit väldigt oroliga hade de inte väntat med barnsamtalet till måndag.

Jag har total panik. Jag är ensamstående med mina två barn, får veta från rektorn på förskolan att dom misstänker något brott i hemmiljön och jag får inte veta någonting och är helt själv med detta över helgen. Panik. Panik. Panik.

Fan vad jag kämpat för att ta mig tillbaka till livet efter november. Fan vad fort det kan raseras.
ANDAS
Lita på vad soc säger när de bedömer att det kan vänta till måndag. De har alltså gjort en första skyddsbedömning att barnen är trygga med dig under helgen.
Saker och ting som "livet" behöver inte vara raserat för att det gjorts en orosanmälan, även om det kanske känns så precis nu.
Om det hjälper, tänk så här. Den du pratade med på soc är van vid dom här samtalen, det är vad den personen jobbar med. Hen har erfarenhet av att prata med föräldrar i din situation. Min erfarenhet är att personal på förskolan lätt blir lite stressade och osäkra när det kommer till hur man ska hantera orosanmälningar, så de kanske inte var fullt så pedagogiska i samtalet med dig som det kanske hade varit önskvärt.

Ta ett ordentlig fredagsmys nu!
 
ANDAS
Lita på vad soc säger när de bedömer att det kan vänta till måndag. De har alltså gjort en första skyddsbedömning att barnen är trygga med dig under helgen.
Saker och ting som "livet" behöver inte vara raserat för att det gjorts en orosanmälan, även om det kanske känns så precis nu.
Om det hjälper, tänk så här. Den du pratade med på soc är van vid dom här samtalen, det är vad den personen jobbar med. Hen har erfarenhet av att prata med föräldrar i din situation. Min erfarenhet är att personal på förskolan lätt blir lite stressade och osäkra när det kommer till hur man ska hantera orosanmälningar, så de kanske inte var fullt så pedagogiska i samtalet med dig som det kanske hade varit önskvärt.

Ta ett ordentlig fredagsmys nu!

Jag litar på vad soc säger. Eller jag vill lita på det, jag har tyvärr blivit väldigt påverkad av den här kampanjen mot socialtjänsten, även fast jag logiskt förstår att de inte bara tar barn för att man blivit orosanmäld.

Jag förstår också att det låter dramatiskt att livet raderats, men det är alltså så svagt mitt självförtroende och min livslust är. Det är så oerhört jävla kämpigt.

Jag kan inte förstå vad det skulle handla om för brott. Jag blir så så orolig. Och jag blir orolig för vad min lilla 3.5åring kommer säga på måndag, hen har så livlig fantasi. Första barnsamtalet fick jag vara med på när deras "pappa" anmäldes och de misstolkade barnet mycket då, men då kunde jag ju vara med och vidareutveckla.

Jag har mycket god kontakt med speciellt en förskolepersonal och hon får inte heller veta vad anmälan handlar om och vem som anmält, soc hade instruerat att personalen inte får prata med varandra. Det enda hon upplevt annorlunda med barnet är att hen några gånger berättat att mamma kräkts blod. Men det är ju inget brott, och personalen vet om min dåliga hälsa.
 
Nu kom jag också på, när jag pratade med soc andra gången så sa de att de inte kan berätta vad anmälan innehåller så att ingen påverkar barnet. Sen sa utredaren "det kan ju ha varit någon som hänt i en skojsituation".
 
Nu kom jag också på, när jag pratade med soc andra gången så sa de att de inte kan berätta vad anmälan innehåller så att ingen påverkar barnet. Sen sa utredaren "det kan ju ha varit någon som hänt i en skojsituation".
Jag förstår att det kan vara svårt, men lita på vad personen på socialtjänsten förmedla de. Personalen på förskolan (även rektorer) är oftast ovana/okunniga vid de termer och regler som gäller inom socialtjänsten varpå de kanske lägger ”locket på” för att inte riskera att göra fel.
 
Jag tänker också att rektorn inte har koll på termerna. Ett brott ska inte anmälas till socialtjänsten, brott ska anmälas till polisen. Oro anmäls till socialtjänsten, och det är ju vad de gjort.

Sitt lugnt i båten och andas. Personalen på socialtjänsten har barnsamtal hela tiden och kan sin sak.
 
Jag försöker ta det lugnt men tankarna, katastroftankarna, spinner iväg och inatt har jag inte sovit en blund.
Har varvat gråtattacker med panik och att skriva brev till barnen ifall jag inte får ha dem längre efter måndagen. Fruktansvärd panik
 
Jag försöker ta det lugnt men tankarna, katastroftankarna, spinner iväg och inatt har jag inte sovit en blund.
Har varvat gråtattacker med panik och att skriva brev till barnen ifall jag inte får ha dem längre efter måndagen. Fruktansvärd panik

Hade det rört sig om ett uppenbart brott hade du inte fått träffa barnen, utan de hade körts direkt från förskolan ihop med en pedagog och fått träffa barnutredare hos polisen.

Vi som jobbar i förskolan är ju däremot skyldiga att anmäla om vi så bara misstänker att ett barn far illa.
Ofta finns det en rimlig förklaring. Till exempel att barnet berättar att hen blivit dragen i armen av mamma, när mamma i själva verket lyckades få tag i armen när barnet skulle springa ut i vägen.

Det är inte ovanligt att det blir liknande missförstånd, så sitt lugnt i båten tills du vet vad det gäller!
 
Jag försökte ta mitt liv i november 22, det blev då en automatisk orosanmälan och barnen har haft samtal med soc och de hade ingen oro.

Igår ringer soc mig och säger att det kommit in en orosanmälan från förskolan angående min 3.5åring. Utredaren säger att förskolan har uppmärksammat att barnet pratar mycket om monster och döden. Jag svarar att ja, det har jag också märkt med inte tyckt varit konstigt, de dansar till någon monsterdans på förskolan och vi har läst hejdå herr muffin hemma som handlar om ett marsvin som dör. Mitt äldsta barn hade också en period där det var mycket tankar om monster och döden.

De vill träffa barnet på måndag för ännu ett barnsamtal. Jag frågade om jag får ha ett möte med förskolan för jag vill såklart höra mer om deras oro, om jag också bör vara orolig. Det gick bra och senare under dagen igår träffade jag rektorn.

Rektorn säger ingenting, de får inte det för soc eftersom det rör sig om ett brott. Jag blir helt chockad, går därifrån och ringer soc.

Utredaren säger lite förvånat att hade de varit väldigt oroliga hade de inte väntat med barnsamtalet till måndag.

Jag har total panik. Jag är ensamstående med mina två barn, får veta från rektorn på förskolan att dom misstänker något brott i hemmiljön och jag får inte veta någonting och är helt själv med detta över helgen. Panik. Panik. Panik.

Fan vad jag kämpat för att ta mig tillbaka till livet efter november. Fan vad fort det kan raseras.
Rektor och pedagoger kommer pga sekretessen inte diskutera själva anmälan med dig. När en orosanmälan är gjord är den ”gjord” och då får personalen endast hänvisa till socialtjänsten.

Du kan däremot ha en dialog med pedagogerna kring barnets behov, ert samarbete och hur ni ska tänk framöver. :)
Förskolan vill bara barnets bästa - de vill inte på något sätt ”straffa” dig eller förstöra. Förskolan kan ha rätt hårda/tydliga riktlinjer kring orosanmälningar. Jag tänker såhär, hellre att de gör en anmälan för mycket, än en för lite.
 
Jag försöker ta det lugnt men tankarna, katastroftankarna, spinner iväg och inatt har jag inte sovit en blund.
Har varvat gråtattacker med panik och att skriva brev till barnen ifall jag inte får ha dem längre efter måndagen. Fruktansvärd panik
Dina barn kommer inte att tas ifrån dig på måndag. Jag har jobbat i många år med att ta emot och bedöma orosanmälningar. Hade man bedömt innehållet i anmälan som allvarlig hade man åkt till förskolan på en gång.

Många rektorer och annan skolpersonal har dålig koll på lagen och kan uttrycka sig drastiskt. Det lagbrott man kan syfta på är att barnet kan tänkas ha bevittnat våld.

När du känner dig lite starkare kan du försöka sätta dig in i hur det fungerar när samhället omhändertar barn så att du får bättre koll och slipper vara rädd. Desinformationskampanjen är verkligen inte sann, och många föräldrar mörkar vad de själva gjort mot sina barn och hittar på.
 
Det är ju där pedagogen ska ha en så god kontakt med föräldern att de tillsammans gör anmälan.
Så pedagogen pratar innan med VH om att hen ska göra en orosanmälan mot hen, och sen går VH med på att de gör det tillsammans?

Och när det samtalet inte går så bra då, där pedagogen kanske blir hotad?

Jag är nog ganska glad över att det inte går till så här faktiskt.
 
Uppdatering för er som undrar.

Efter de haft barnsamtalet idag så fick jag höra om innehållet i anmälan, vilket är 100% hittepå. Barnet har berättat på förskolan att jag kräkts blod på hen kläder och i taket och att hen blev ledsen, att jag har bråkat med barnens morföräldrar och då blev jag pangad i magen och då fick mormor bära mig till sjukhuset och att barnet blivit slagen med en gurka av en person i vår närhet. Barnet har aldrig varit ensam med den här personen, jag har alltid varit med så därför vet jag att det inte är sant.

Soc verkade inte särskilt oroliga och verkade heller inte tro på det barnet berättat, utan formulerade sig mer som "även fast det inte är sant så är det barnets upplevelse", och att de litar på mig som mamma att jag skyddar barnet om det skulle behövas liksom.
 
Uppdatering för er som undrar.

Efter de haft barnsamtalet idag så fick jag höra om innehållet i anmälan, vilket är 100% hittepå. Barnet har berättat på förskolan att jag kräkts blod på hen kläder och i taket och att hen blev ledsen, att jag har bråkat med barnens morföräldrar och då blev jag pangad i magen och då fick mormor bära mig till sjukhuset och att barnet blivit slagen med en gurka av en person i vår närhet. Barnet har aldrig varit ensam med den här personen, jag har alltid varit med så därför vet jag att det inte är sant.

Soc verkade inte särskilt oroliga och verkade heller inte tro på det barnet berättat, utan formulerade sig mer som "även fast det inte är sant så är det barnets upplevelse", och att de litar på mig som mamma att jag skyddar barnet om det skulle behövas liksom.
Hoppas barnet kan få hjälp med dessa hemska fantasier❤.
 
Jag har brutit ut diskussionen om att kontakta vårdnadshavare innan orosanmälan görs: https://www.bukefalos.se/threads/bo...lan-goers-utbruten-fran-orosanmaelan.1515828/

I framtiden får ni hemskt gärna rapportera när ni ser att en tråd går OT på det här sättet. I det här fallet påtalades det flera gånger att ämnet borde få en egen tråd, men ingen rapporterade något utan vi fick syn på det först nu när det kom en rapport från en annan användare.

/Mod
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 628
Senast: mars
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 277
Senast: Fibusen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 347
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 097
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp