Bukefalos 28 år!

Orsaker till att små barn slåss (utbruten från Barn som slåss på försklan)

2-åring som går fram och oprovocerat slår någon på käften kommer garanterat ha problem även som 4-5 åring.

Tjaa, kanske är det alldeles för mycket häng inomhus för vissa barn. Jag har barn på förskola nu och det är alldeles för lite lek utomhus. Barn rör sig mer när dom är utomhus.
Vad har du för belägg för det uttalandet, med tanke på din kritik av förskolor och pedagogisk grund så bör du ha mycket mer än tyckande på fötterna när du uttalar dig, inte för att jag tror du har det utan du mest killgissar? Jag inser att det givetvis kan finnas barn som är utåtagerande som tvååringar som även är det när de blir äldre men någon garanti finns det knappast som du menar. Mycket beror säkert på om barnet får advekat hjälp eller inte och vad orsaken är. Bara att garantera att ett barn inte kan förändras är skrämmande, om inte annat så bidrar en sådan syn på barnet bland barnets omgivning till att det blir så.

Så för att din förskola har för lite verksamhet inomhus så har alla andra det? Och då är det på något sätt relevant att ta barn till en fotbollsmatch eller skicka dem på meningslösa ärenden en bra pedagogik. Vilken vetenskaplig grund kan du hänvisa till här?
 
2-åring som går fram och oprovocerat slår någon på käften kommer garanterat ha problem även som 4-5 åring.

Tjaa, kanske är det alldeles för mycket häng inomhus för vissa barn. Jag har barn på förskola nu och det är alldeles för lite lek utomhus. Barn rör sig mer när dom är utomhus.
Garanterat? Vad är det som gör att du kan göra en säker prediktion om det?
 
Nej jag tänkte på behaviorismen.
Du är väl medveten om att KBT är en förädling av behaviorism?

Jag tillhör absolut inte dom som anser att all vetenskap förutom den naturvetenskapliga ska slopas, men jag tycker man kan ha ett mer kritiskt förhållningssätt gällande nya pedagogiska idéer som faktiskt inte har beforskats? Jag fattar inte riktigt att det skulle vara en kontroversiell åsikt.
 
Vad har du för belägg för det uttalandet, med tanke på din kritik av förskolor och pedagogisk grund så bör du ha mycket mer än tyckande på fötterna när du uttalar dig, inte för att jag tror du har det utan du mest killgissar? Jag inser att det givetvis kan finnas barn som är utåtagerande som tvååringar som även är det när de blir äldre men någon garanti finns det knappast som du menar. Mycket beror säkert på om barnet får advekat hjälp eller inte och vad orsaken är. Bara att garantera att ett barn inte kan förändras är skrämmande, om inte annat så bidrar en sådan syn på barnet bland barnets omgivning till att det blir så.

Så för att din förskola har för lite verksamhet inomhus så har alla andra det? Och då är det på något sätt relevant att ta barn till en fotbollsmatch eller skicka dem på meningslösa ärenden en bra pedagogik. Vilken vetenskaplig grund kan du hänvisa till här?
Fast nu relativiserar du ju bara. Givetvis kan en 2-åring drämma till någon på käften någon gång utan att det behöver betyda något. Men en 2-åring som dagligen gör sånt…..kom igen nu ;)
 
Du är väl medveten om att KBT är en förädling av behaviorism?

Jag tillhör absolut inte dom som anser att all vetenskap förutom den naturvetenskapliga ska slopas, men jag tycker man kan ha ett mer kritiskt förhållningssätt gällande nya pedagogiska idéer som faktiskt inte har beforskats? Jag fattar inte riktigt att det skulle vara en kontroversiell åsikt.
Vilka pedagogiska idéer syftar du på? Klart man kan och ska ha ett kritiskt förhållningssätt, men utan att veta vad du syftar på går det inte ha några åsikter alls utom att du verkar medvetet vag. Och de som är medvetet vaga har enligt min erfarenhet inte mycket att komma med när det gäller fakta.
 
Fast nu relativiserar du ju bara. Givetvis kan en 2-åring drämma till någon på käften någon gång utan att det behöver betyda något. Men en 2-åring som dagligen gör sånt…..kom igen nu ;)
Självklart kan det både gå bra eller gå åt skogen om man sätter in lämpliga åtgärder (och även annars).

Har personal och föräldrar din inställning att utåtagerande 2-åringar kommer att fortsätta vara det i resten av livet med garanti, ja då finns det inte mycket hopp för barnen. De får en oändlig uppförsbacke om alla betraktar dem som värstingar redan som 2-åringar, men jo en del blir det säkert folk av trots att omvärlden motarbetet dem sen 2-års åldern.
 
Fast nu relativiserar du ju bara. Givetvis kan en 2-åring drämma till någon på käften någon gång utan att det behöver betyda något. Men en 2-åring som dagligen gör sånt…..kom igen nu ;)
Och där kom ett bra exempel på hur du inte har en aning.

Kl
Ibland tänker jag att typ mandalaki eller hyacinth har kommit tillbaka bara för att roa oss. Ibland väljer jag att tänka så och blir varm inombords.
 
Du är väl medveten om att KBT är en förädling av behaviorism?

Jag tillhör absolut inte dom som anser att all vetenskap förutom den naturvetenskapliga ska slopas, men jag tycker man kan ha ett mer kritiskt förhållningssätt gällande nya pedagogiska idéer som faktiskt inte har beforskats? Jag fattar inte riktigt att det skulle vara en kontroversiell åsikt.
Kunskap vidareutvecklas men min poäng var att det knappast kan kallas för ideologier.

Vem är det som ska vara kritisk och hur ska det forskas om, vad är själva syftet?
 
Vad har du för belägg för det uttalandet, med tanke på din kritik av förskolor och pedagogisk grund så bör du ha mycket mer än tyckande på fötterna när du uttalar dig, inte för att jag tror du har det utan du mest killgissar? Jag inser att det givetvis kan finnas barn som är utåtagerande som tvååringar som även är det när de blir äldre men någon garanti finns det knappast som du menar. Mycket beror säkert på om barnet får advekat hjälp eller inte och vad orsaken är. Bara att garantera att ett barn inte kan förändras är skrämmande, om inte annat så bidrar en sådan syn på barnet bland barnets omgivning till att det blir så.

Så för att din förskola har för lite verksamhet inomhus så har alla andra det? Och då är det på något sätt relevant att ta barn till en fotbollsmatch eller skicka dem på meningslösa ärenden en bra pedagogik. Vilken vetenskaplig grund kan du hänvisa till här?
Vilka pedagogiska idéer syftar du på? Klart man kan och ska ha ett kritiskt förhållningssätt, men utan att veta vad du syftar på går det inte ha några åsikter alls utom att du verkar medvetet vag. Och de som är medvetet vaga har enligt min erfarenhet inte mycket att komma med när det gäller fakta.
Fast jag har ju gett exempel på vad jag menar flera gånger. Du får läsa mina inlägg :)
 
Och där kom ett bra exempel på hur du inte har en aning.

Kl
Ibland tänker jag att typ mandalaki eller hyacinth har kommit tillbaka bara för att roa oss. Ibland väljer jag att tänka så och blir varm inombords.
Kan du inte skriva något vettigt istället för one-liners?

En 2-åring som oprovocerat slår andra på käften dagligen har helt klart rejäla problem med impulskontrollen.
 
Kan du inte skriva något vettigt istället för one-liners?

En 2-åring som oprovocerat slår andra på käften dagligen har helt klart rejäla problem med impulskontrollen.
Det är en tvååring? Massor kan hända på ett år eller ett halvår. Att de garanterat har problem som fyraåringar är ju helt befängt och nåt som du bara drog till med. Bara för att du inte har en aning.

Sen vet jag inte hur mycket energi jag orkar lägga på dina helkonstiga inlägg. Antingen så driver du med oss eller så är lever du i någon sorts fantasivärld.
 
Kan du inte skriva något vettigt istället för one-liners?

En 2-åring som oprovocerat slår andra på käften dagligen har helt klart rejäla problem med impulskontrollen.
På tal om oneliners.

Vad har du för belägg på att problem när det gäller att förmågan till impulskontroll är konstant genom livet.
 
Kunskap vidareutvecklas men min poäng var att det knappast kan kallas för ideologier.

Vem är det som ska vara kritisk och hur ska det forskas om, vad är själva syftet?
Jag tänker att pedagogiska yrken de senaste 30 åren har vilat för lite på erfarna lärares erfarenheter kring vad som faktiskt fungerar och för mycket på ett ständigt inflöde av nya riktlinjer och idéströmningar som inte riktigt har någon vetenskaplig grund.
Jag har vänner som pluggat till både förskolelärare och lärare och som fått något av en chock av hur lite deras utbildning stämmer överens med verkligheten. Rätta mig om jag har fel, men didaktik har väl inte riktigt haft den plats på utbildningarna som den borde ha?
 
På tal om oneliners.

Vad har du för belägg på att problem när det gäller att förmågan till impulskontroll är konstant genom livet.
Agressivitet och impulskontroll är dom två största personlighetsdragen som ligger bakom kriminalitet. Det finns liksom en orsak till att nästan alla grova brott begås av (en ganska liten) andel unga män.

Den är inte konstant genom hela livet. Men barndomen är ju inte hela livet.
 
Agressivitet och impulskontroll är dom två största personlighetsdragen som ligger bakom kriminalitet. Det finns liksom en orsak till att nästan alla grova brott begås av (en ganska liten) andel unga män.
Ja och menar du att en 2-åring garanterat blir brottsling också? Och det inte går att påverka? Eller hur tänker du här? För mig är det viktigt att individer som har problem med aggressioner och impulskontroll får hjälp så tidigt som möjligt. Du verkar inte tro på det utan att det är meningslöst som 2-åringar då de garanterat är lika illa som 4-åringar.


Den är inte konstant genom hela livet. Men barndomen är ju inte hela livet.
Så du menar att det är 100% risk att man har dålig impulskontroll som 2-åring har det samma som 4-åring men att det går att bearbeta det senare? Vid vilken ålder kan man få koll på sin impulskontroll?
 
Du menar att det är normalt att 2-åringar drar knytnävar i ansiktet på andra barn dagligen?
Hon kan ha menat att din analys som utmynnade i att varje individ med det beteendet kan tillskrivas "rejäla problem med impulskontrollen" kan ha haft sina brister...

Med tanke på hur kritisk du är till det beteendevetenskapliga forskningsfältet så har du förvånande säkra (och anmärkningsvärt generaliserbara) tolkningar av bakomliggande orsaker till beteenden...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp