Problematisk

Trådstartare
Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man vet att de har önskad effekt?
Vet att för många år sedan när jag var liten gav "alla" vitlök, gurkmeja, alger och nypon. Minns inet vad det skulle vara bra för men i princip alla hästar i stallet åt det. Kom att tänka på det nu av en slump och började kolla lite på örter och andra tillskott, och det verkar ju finnas hur mycket som helst.

Ger ni något? Vad? Varför?

Ponnyn är lite äldre och har artros i sina bakknän. Han har blivit behandlad tidigare, är nu symptomfri och rids lite lagom. Ser att bl.a. nypon ska vara bra för just artros, är det något man VET eller är det mer gissningar? Tänker om det är värt att ge i förebyggande.

Finns även olika blandningar för luftvägarna, som innehåller massa saker t.ex. lakritsrot, vitlök, pepparmynta osv. Det luktar ju gott, men hjälper det?

Finns det något att hitta om vad för växter/naturliga tillskott som bevisligen fungerar, och vad som bara är gissningar osv? Eller är det trial and error om man är nyfiken på nåt?
Det finns ju så otroligt mycket, så jag vet liksom inte var jag ska börja läsa för att få lite grundkunskaper.
 
Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man vet att de har önskad effekt?
Vet att för många år sedan när jag var liten gav "alla" vitlök, gurkmeja, alger och nypon. Minns inet vad det skulle vara bra för men i princip alla hästar i stallet åt det. Kom att tänka på det nu av en slump och började kolla lite på örter och andra tillskott, och det verkar ju finnas hur mycket som helst.

Ger ni något? Vad? Varför?

Ponnyn är lite äldre och har artros i sina bakknän. Han har blivit behandlad tidigare, är nu symptomfri och rids lite lagom. Ser att bl.a. nypon ska vara bra för just artros, är det något man VET eller är det mer gissningar? Tänker om det är värt att ge i förebyggande.

Finns även olika blandningar för luftvägarna, som innehåller massa saker t.ex. lakritsrot, vitlök, pepparmynta osv. Det luktar ju gott, men hjälper det?

Finns det något att hitta om vad för växter/naturliga tillskott som bevisligen fungerar, och vad som bara är gissningar osv? Eller är det trial and error om man är nyfiken på nåt?
Det finns ju så otroligt mycket, så jag vet liksom inte var jag ska börja läsa för att få lite grundkunskaper.
Jag är skeptisk till örter rent generellt. Och vitlök har man ju faktiskt kommit fram till att det är FARLIGT för hästar, så köp ingenting som innehåller det i alla fall.
 
Jag är skeptisk till örter rent generellt. Och vitlök har man ju faktiskt kommit fram till att det är FARLIGT för hästar, så köp ingenting som innehåller det i alla fall.

Ja, jag har sett att vitlök över nån viss mängd (kan det ha varit 2 gram/100 kg häst eller nåt?) kunde ge anemi. Såg också något om att vitlök är ett av de vanligaste preparaten folk ger sina hästar, och det säljs lite överallt. Tycker det är jättekonstigt!
 
Ja, jag har sett att vitlök över nån viss mängd (kan det ha varit 2 gram/100 kg häst eller nåt?) kunde ge anemi. Såg också något om att vitlök är ett av de vanligaste preparaten folk ger sina hästar, och det säljs lite överallt. Tycker det är jättekonstigt!
För några år sedan stank det ju vitlök i vartenda stall, men nu tycker jag aldrig att man ser det i stallen längre, tack och lov.
 
Ska man ge något så ska man läsa på. Vissa örter är giftiga för hästar och vissa är inte lämpliga att ge av annan anledning. De här med att kraftfodertillverkarna häver i diverse örter i sina foder är rent vansinne. Ibland är det farliga grejer som vitlök, ibland står det inte ens vad det är utan bara "ängsörter" och det säger ju ingenting varken om vilken effekt de eventuellt skulle ha eller om det faktiskt är giftigt för hästen.

Vad som hjälper är också individuellt. Precis som alvedon inte hjälper alla så hjälper inte örter alla men är örten/tillskottet inte farligt så kan man såklart prova men man ska veta vad man gör.

Vilka tester och studier som gjorts eller inte gjorts får man tyvärr också ta med en nypa salt. Ofta är de inte någon riktig oberoende studie som har gjorts utan tillverkaren vill ha "bevis" för att dess preparat fungerar och skaffar det.

Jag ger min ena häst med lätt artros i ena bakknät gurkmeja. Jag har testat fram en dosering som hon mår väl av och jag ger det i samråd med veterinär. Jag ger också munkpeppar för att hjälpa henne med brunsterna då hon annars har det riktigt jobbigt med dem. Även det i samråd med veterinär.
 
Hade ett sto tidigare som jag gav gurkmeja.tyckte att det funkade på henne.brukar även plocka nypon som jag torkar och ger vintertid.
 
Beprövade örtblandningar tror jag på. Är återförsäljare åt ett företag med olika blandningar för olika åkommor. Då jag själv har hosthäst, en med känslig mage, en gammal stel shettis så testar jag produkterna själv för att utvärdera. De fungerar ! min lilla shettis har blivit pigg och rörlig, hosthästen mycket bättre och även han med känslig mage har fina "bollar" nu. Det finns säkert andra märken som fungerar också, men eftersom det funkar kör jag på det.
 
Beprövade örtblandningar tror jag på. Är återförsäljare åt ett företag med olika blandningar för olika åkommor. Då jag själv har hosthäst, en med känslig mage, en gammal stel shettis så testar jag produkterna själv för att utvärdera. De fungerar ! min lilla shettis har blivit pigg och rörlig, hosthästen mycket bättre och även han med känslig mage har fina "bollar" nu. Det finns säkert andra märken som fungerar också, men eftersom det funkar kör jag på det.

"Beprövade" hur? Bara att folk har provat och tycker det fungerar? Eller finns det t.ex. några studier på de örterna som är i de blandningarna?
 
"Beprövade" hur? Bara att folk har provat och tycker det fungerar? Eller finns det t.ex. några studier på de örterna som är i de blandningarna?
Ja , de finns i de flesta hälsokostaffärena, även till människor. Typ anis, kamomill ,lakritsrot, djävulsklo, mariatistel. Sen att de hittat en blandning som passar till olika besvär är väl toppen ?
 
Ja , de finns i de flesta hälsokostaffärena, även till människor. Typ anis, kamomill ,lakritsrot, djävulsklo, mariatistel. Sen att de hittat en blandning som passar till olika besvär är väl toppen ?

Det är väl klart det är bra, jag undrade bara om det finns några vetenskapliga belägg för att de fungerar eller vad du menar med att de är beprövade. Har man provat sig fram till dosering etc på hästar, eller utgår man från effekten det har på människor?
 
@Problematisk både ja och nej. Beror på vilja örter det handlar om. Tex glukosamin finns inga vetenskapliga studier på häst som påvisar effekt, dock finns det på människa och hund.

Alger finns det skilda rön om huruvida det är hälsosamt alls för häst. Nypon och gurkmeja har studier som generellt visar på positiva effekter både hos människa och djur så de brukar klassas som effektiva eftersom de även är totalt ofarliga. Osv osv.

Men ja - det är knepigt och finns skäl att vara kritisk innan man öppnar plånboken för allehanda svindyra preparat och blandningar på marknaden. Just blandningar tycker jag är extra problematiska då innehållen av de olika preparaten är så otroligt låga att de sällan nog kan anses ha så väldigt stor effekt.
 
@Problematisk både ja och nej. Beror på vilja örter det handlar om. Tex glukosamin finns inga vetenskapliga studier på häst som påvisar effekt, dock finns det på människa och hund.

Alger finns det skilda rön om huruvida det är hälsosamt alls för häst. Nypon och gurkmeja har studier som generellt visar på positiva effekter både hos människa och djur så de brukar klassas som effektiva eftersom de även är totalt ofarliga. Osv osv.

Men ja - det är knepigt och finns skäl att vara kritisk innan man öppnar plånboken för allehanda svindyra preparat och blandningar på marknaden. Just blandningar tycker jag är extra problematiska då innehållen av de olika preparaten är så otroligt låga att de sällan nog kan anses ha så väldigt stor effekt.

Glukosamin delade Fatima o jag på från hon var 22-25 år, då hon svarade bra på det och att det var så rent att det var billigare att köpa "hästglukosamin" än på aptoket...

foderörtblandningar säger jag som du @mackan låga halter av verksamma ämnen.

Nypon funkade inte alls på Fatima

Djävulsklo användes periodvis och fungerade, sista åren alternerade jag i samråd med veterinär mellan djävulsklo och butta, med kortare och längre pausperioder däremellan.

Gurkmeja, ratade Timsatanen totalt... Då kunde hon matvägra i flera dagar, tills jag tog bort det :D

Mvh
Ingela
 
Rent generellt är många örter väl beprövade och faktum är att många läkemedel har sitt ursprung i verksamma substanser som finns i vissa växter. En del substanser utvinns fortfarande från växter, medan andra framställs på syntetisk väg.
Många substanser har samma effekt oavsett om du ger det till människa eller djur, men det finns också undantag. (det är t.ex så att hästar inte kan ta upp penicillin via tarmen, det är därför vi måste ge dem det i sprutform)
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 069
Senast: Korven
·
Foder & Strö Vilket fungerar bäst mot häst med stela leder? Han är lite äldre nu och har läst mycket gott om dom alla tre´här på buke. Går det...
Svar
18
· Visningar
7 373
Hästvård Ska beställa mer nypon och gurkmeja till pållen. Har tidigare beställt från en sida med örter gjorda för just häst. Har nu hittat en...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Kan man ge dräktiga ston örter ? Vet att det finns vissa man inte får ge, men dom som dom inte varnar för är dom OK att ge ? Har ett...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: sita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp