• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare emmiz79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 856
E

emmiz79

Undrar om det är någon som gett någon typ av ört för att reglera hormonbalansen till sitt sto? Isf finns det några nackdelar/biverkningar??? Och är det någon som vet ifall detta kan påverka eventuell framtida betäckning negativt???
Tacksam för varenda litet svar, till och med spekulationer ;)
/emma

Sv: örter...

Svar ja, mitt sto fick örter för att normalisera brunsten. Första vändan skedde mellan 1999-2002, sen åkte hon iväg på betäckning och fick föl 2003. 2004-2006 fick hon också örter, slutade ca 3 veckor innan betäckning så brunsten syntes klart och hon fick föl 2007.

Örter tar inte bort brunstarna, den lindrar bara uttryck och symptom.

Okey tack för svaret, så med andra ord, om man bara slutar i tid innan planerad betäckning så har det ingen betydelse??? Funkade det bra och vad använde du för "medel"? Finns ju "rent" munkpeppar men även massa olika blandningar som man kan beställa på olika sidor...

Mitt problem är nämligen inte att hon beter sig annorlunda mot mig, men hon går i blandflock och de otroligt snälla valackerna blir frustrerade av att hon inte fattar när de säger ifrån så hon går typ klistrad på dem dygnet runt och det resulterar i några små sparkar då och då när de inte orkar med henne längre... Så nu måste jag göra något åt detta, men alla "preparat" kanske verkar på samma sätt egentligen..?

Använt munkpeppar på flera och det med gott resultat. Har även hört att det getts till valackar med hingstigt beteende.

Ja det finns flera preparat, jag provad många innan vi hittade det som funkade. Enbart munkpeppar gav absolut nada, sen provade jag diverse blandningar och hittade Hilton Regulate hackade örter som funkade super. Men sen blev damen plötsligt kräsen, och skulle inte äta dessa örter av någon anledning. Det blev till att leta igen, hittade den här gången Equmins Tempremental flytande som funkade lika bra och det var även den jag sen slutade med 3 veckor innan betäckning och sen dess har hon stått i fölbox.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 436
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 541
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Ska ju söka gymnasiet snart och tänkte fråga om någon gått på Vreta? Varit där på prova på dag och det kändes bra och allt men hur...
Svar
6
· Visningar
1 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka