Osams med sambon!! Elaggregat eller ej??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare snabeldraken1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 057
S

snabeldraken1

Nu är jag och sambon helt oense!! Jag ska ta hem mina hästar på bete över sommaren och håller nu på att sätta upp staket som bäst. Ska köpa ett batteridrivet aggregat i veckan för att få el på staketet.
MEN, då kommer sambon och påstår att man kan koppla batteriet direkt till staketet utan problem :crazy:

Jag påstår att de kan man INTE göra men han är helt övetygad om att det går finfint. Självklart kommer jag att köpa ett aggregat, ingen tvekan om det, men jag vill ha argument som får trögskallen att fatta att man inte kan sätta elen direkt till staketet. Jag har inget bra svar förutom att jag bara VET att man inte kan göra så, behöver lite fakta så att han fattar :devil:

Så, hjälp mig att övertyga en trögis!!

Sv: Osams med sambon!! Elaggregat eller ej??

Ska ni avliva hästarna med staketet? :angel: Skämt åsido, det blir för stark ström som dessutom ligger på hela tiden. Du har rätt.

min sambo som jobbar med sånnt säger att det inte händer ngt alls om ni kopplar det direkt men ni kan ju alltid lyckas kortsluta det så det exploderar, det är ju alltid kul med batterisyra i hela hagen.....

Aggregat låter bra ;)

Tack! Jag visste att jag hade rätt!!! :-) Men jag behöver lite argument för att övertyga gubben om att han har fel...

Jodå, nog blir det ström alltid om man kopplar plus till staket och minus till jord. Däremot så blir det rejäl kortslutning om man kopplar bägge polerna till staketet och då smäller det nog, hehe

Jag ska givetvis köpa ett aggregat, inget snack om den saken, men jag vill ju gärna ta chansen och "tvåla till" min sambo som är helt tvärsäker på att det går att ha bara ett batteri.

Så, buke-folket, hjälp mig!!

Känner mig som en liten :devil: men kan inte missa tillfället att "sätta dit" min besserwisser till sambo ;)

Till hästar vill man ha korta pulser av ström. Med ett direktkopplat batteri ligger det på ström hela tiden. Därför använder man ett aggregat emellan, för att ge ström i det mönster man vill ha.

/Ida

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka