Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp!
Damen som grundat vår Shiba inu rescue här i UK (de finns i Wales av.. well.. anledningar.) förklarade det hela för mig en gång, jag minns inte alla detaljer men det är helt barockt.
Jag tror det är här nånstans jag läst det men minns inte heller mer detaljer
 
Finns för övrigt en corgihane som sedan han gjorde avelsdebut 2019 (under 2 gammal med typ två utställningsmeriter) stått för 10% av alla födda pembrokevalpar i Sverige. TIO PROCENT. Förstå vilket problem det kommer bli senare i rasen, vi är redan en numerärt liten ras.
 
På dobermann finns ju färgen i rasen, det finns inte på frallor.
På tal dom dobermann-färger, såg en dobermann-kull nyss på FB. Skulle vara från en grupp som säger sig visst vara för att fokusera på friska dobermanns, och kullen hade valpar i färger såsom blå. Jag hade för mig att blått hos dobermanns skapade hud- och pälsproblem?
 
På tal dom dobermann-färger, såg en dobermann-kull nyss på FB. Skulle vara från en grupp som säger sig visst vara för att fokusera på friska dobermanns, och kullen hade valpar i färger såsom blå. Jag hade för mig att blått hos dobermanns skapade hud- och pälsproblem?
Stämmer dom brukar med åldern blir tämligen malätna pga pälsproblem.Färgen har tidigare varit gk i Sverige.
 
På tal dom dobermann-färger, såg en dobermann-kull nyss på FB. Skulle vara från en grupp som säger sig visst vara för att fokusera på friska dobermanns, och kullen hade valpar i färger såsom blå. Jag hade för mig att blått hos dobermanns skapade hud- och pälsproblem?
Otroligt märkligt att påstå sig fokusera på hälsa och sen inte ens bemöda sig färgtesta. CDA(Color dilution alopecia) är ju inte supertrevligt för hunden direkt.

PMa gärna kullen!
 
Så vitt jag vet gk blå dobbisar ff i flera länder, är ju inte mycket att göra åt dom föds ju i kullarna. Här reggas dom väl med xx färg
De är inte godkända enligt FCI rasstandarden så mig veterligen är de bara gk i USA typ.
De reggas som vanligt här, de få som föds. De får bara "Ej standardenlig färg eller hårlag" som notering och blir väl automatiskt diskade på uts men i övrigt händer inget.
Den som föddes senast här i Sverige (mig veterligen) föddes 2014, nästan alla färgtestar ju.
 
De är inte godkända enligt FCI rasstandarden så mig veterligen är de bara gk i USA typ.
De reggas som vanligt här, de få som föds. De får bara "Ej standardenlig färg eller hårlag" som notering och blir väl automatiskt diskade på uts men i övrigt händer inget.
Den som föddes senast här i Sverige (mig veterligen) föddes 2014, nästan alla färgtestar ju.
Dom flesta uppfödare tar ju bort både dom blå o "vita" vid födseln så dom syns aldrig.
I min första dobbis kull föddes alla 4 färgerna men togs bort (ja dom blå o "vita" då) ,det var -87
 
Dom flesta uppfödare tar ju bort både dom blå o "vita" vid födseln så dom syns aldrig.
I min första dobbis kull föddes alla 4 färgerna men togs bort (ja dom blå o "vita" då) ,det var -87

Görs det fortfarande inom dobermann? Tror inte någon tar bort vita boxervalpar längre.
 
Otroligt märkligt att påstå sig fokusera på hälsa och sen inte ens bemöda sig färgtesta. CDA(Color dilution alopecia) är ju inte supertrevligt för hunden direkt.

PMa gärna kullen!

Det var en screengrab från en amerikansk FB-grupp, skrivs som registrerade men mycket BYB går ju hem i kennelklubben där. Var även valpar i någon annan ljus färg? PMar screenshot!
 
Jag tror det handlar om s.k "pink dobermanns" medan boxer verkar vara av normal form av helvita?

Fast är det så stor skillnad på de potentiella hälsoriskerna? Dövhet är ju inte ovanligt bland vita boxrar om öronen är vita (oftast är de inte helvita utan övertecknade).
 
Det var en screengrab från en amerikansk FB-grupp, skrivs som registrerade men mycket BYB går ju hem i kennelklubben där. Var även valpar i någon annan ljus färg? PMar screenshot!
Verkar vara både fawn/isabel och blå i kullen. Enkelt avhjälpt om man hade tagit ett färgtest innan. Kostar 62€ typ på laboklin, för 110€ får du både det och vwd (plus några andra) liksom. Det är inga stora pengar direkt och det lär inte vara dyrare i USA med tanke på hur idiotglada de är i dnatest 😅
Men de är jävligt märkliga därborta - man testar hejvilt för saker men är rädd för von willebrand men tror på dnatest för dcm..
 
Verkar vara både fawn/isabel och blå i kullen. Enkelt avhjälpt om man hade tagit ett färgtest innan. Kostar 62€ typ på laboklin, för 110€ får du både det och vwd (plus några andra) liksom. Det är inga stora pengar direkt och det lär inte vara dyrare i USA med tanke på hur idiotglada de är i dnatest 😅
Men de är jävligt märkliga därborta - man testar hejvilt för saker men är rädd för von willebrand men tror på dnatest för dcm..
Hur utbrett är vwd hos svenska dobbar egentligen? Har tänkt på det ibland, då det verkar som att alla veterinärer i USA testar dobbisar innan operation eller behandlar förebyggande. Situationen i USA kan ju dock se annorlunda ut än här hemma, där det inte finns någon sådan rekommendation. Jag brukar mest bara kolla med ägaren om den vet om hunden är drabbad, om de blött ovanligt mycket vid tidigare operationer och fråga om de vill ta ett test och informera om evtl risker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp