Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur utbrett är vwd hos svenska dobbar egentligen? Har tänkt på det ibland, då det verkar som att alla veterinärer i USA testar dobbisar innan operation eller behandlar förebyggande. Situationen i USA kan ju dock se annorlunda ut än här hemma, där det inte finns någon sådan rekommendation. Jag brukar mest bara kolla med ägaren om den vet om hunden är drabbad, om de blött ovanligt mycket vid tidigare operationer och fråga om de vill ta ett test och informera om evtl risker.
Inte alls.
Vi får ju inte para bärare med bärare här så det finns inga affected.
Skulle möjligen vara nån import som har det.

Förstår inte varför de inte bara gör samma sak utomlands.
 
Inte alls.
Vi får ju inte para bärare med bärare här så det finns inga affected.
Skulle möjligen vara nån import som har det.

Förstår inte varför de inte bara gör samma sak utomlands.
Då antar jag att det är för att ni testar alla avelshundar för det?
Jättekonstigt om man inte testar för det i andra länder!
 
Då antar jag att det är för att ni testar alla avelshundar för det?
Jättekonstigt om man inte testar för det i andra länder!

Har för mig att det är krav på blodprov för vwd inför att göra ZTP (avelskorning i Tyskland) så nästan alla tilltänkta avelshanar är testade. (Nu när jag funderat lite mer 😂)
Själv körde jag svabb eftersom man slipper åka till vet då - men blodprov är som sagt kravet på ZTP.
Sen får man detta på pdf på mailen typ dagen efter det landat i Tyskland, så fattar verkligen inte varför man inte testar i USA:

laboklin.png
 
Har för mig att det är krav på blodprov för vwd inför att göra ZTP (avelskorning i Tyskland) så nästan alla tilltänkta avelshanar är testade. (Nu när jag funderat lite mer 😂)
Själv körde jag svabb eftersom man slipper åka till vet då - men blodprov är som sagt kravet på ZTP.
Sen får man detta på pdf på mailen typ dagen efter det landat i Tyskland, så fattar verkligen inte varför man inte testar i USA:

Visa bifogad fil 111788
Det är verkligen jättesmidigt med testerna! Jag tar många blodprov för DNA-test på dvärgschnauzer och det går så snabbt och smidigt, svaret får man oftast inom en vecka.
 
Det är verkligen jättesmidigt med testerna! Jag tar många blodprov för DNA-test på dvärgschnauzer och det går så snabbt och smidigt, svaret får man oftast inom en vecka.
Verkligen.
Gillar att man dessutom kan beställa enbart relevanta tester där, till skillnad från embark och andra som ger en 200 svar istället (om de inte ändrat).
 
Är det laboklin?
Vi skickar dit, dom har gjort ett ”Dvärgschnauzerpaket” som innehåller de relevanta testerna och inte massa annat onödigt. Väldigt smidigt!
Yes precis!
Ja, de har det för dobermann med. Jag valde dock att inte använda det, tycker det är onödigt att testa för DM o narkolepsi. Ingår även test för brun o dilution + vwd. Men att han bär brunt vet jag ju redan så 😅
 
Det är verkligen jättesmidigt med testerna! Jag tar många blodprov för DNA-test på dvärgschnauzer och det går så snabbt och smidigt, svaret får man oftast inom en vecka.
Jag gör det på mina labbar, för Eic,Ocd,pra mm ,dvärgväxt och något som jag ff inte kan uttala eller komma ihåg (något lååångt o trixigt på M)
Skickar till Labogen som har ett paket för labbe
 
Verkligen.
Gillar att man dessutom kan beställa enbart relevanta tester där, till skillnad från embark och andra som ger en 200 svar istället (om de inte ändrat).
Jag tolkade det som att det är ändrat. Lily är Embark-testad och i resultatet står det ingenting om massor av icke relevanta sjukdomar, utan det står enbart att hon har negativt på NCL, vilket är vad som är relevant att testa på saluki. Jag var också mycket(!) skeptisk till Embarktest innan hon testades, för jag tänkte att de testar för allt och inget, men uppfödaren ville absolut ha det testet. Kändes ändå skönt när jag fick tillbaka resultatet. Jag vet däremot inte hur det är med andra raser, kan nog vara bäst att fråga dem om det är så att man funderar på Embark och inte vill testa för allt.
 
Jag tolkade det som att det är ändrat. Lily är Embark-testad och i resultatet står det ingenting om massor av icke relevanta sjukdomar, utan det står enbart att hon har negativt på NCL, vilket är vad som är relevant att testa på saluki. Jag var också mycket(!) skeptisk till Embarktest innan hon testades, för jag tänkte att de testar för allt och inget, men uppfödaren ville absolut ha det testet. Kändes ändå skönt när jag fick tillbaka resultatet. Jag vet däremot inte hur det är med andra raser, kan nog vara bäst att fråga dem om det är så att man funderar på Embark och inte vill testa för allt.
Om du skapar en pdf från hundens profil hos Embark för att kunna ge till exempel till din veterinär, så får du hela raddan med tester.
Dom testar för allt men numera redovisar dom bara rasrelevanta test väl synligt. Man får gräva lite för att hitta det andra.
 
Om du skapar en pdf från hundens profil hos Embark för att kunna ge till exempel till din veterinär, så får du hela raddan med tester.
Dom testar för allt men numera redovisar dom bara rasrelevanta test väl synligt. Man får gräva lite för att hitta det andra.

Problemet är väl att man enligt svenska regler måste förhålla sig till alla test. Dvs om jag testar min boxer (en ras som i nuläget inte gentestas alls i Sverige) och den testar positivt för nåt ovanligt problem, så kan jag inte para den förutom med någon som är fri, och då finns det inga sådana för ingen testar.
 
Problemet är väl att man enligt svenska regler måste förhålla sig till alla test. Dvs om jag testar min boxer (en ras som i nuläget inte gentestas alls i Sverige) och den testar positivt för nåt ovanligt problem, så kan jag inte para den förutom med någon som är fri, och då finns det inga sådana för ingen testar.
Då brukar vi åtminstone be den andra hundens ägare om stt få testa deras hund och stå för kostnaderna. Går de inte med på det är det ingen hundägare jag vill stödja.

Många tänker ju bakvänt så att om de inte testar alls kan de para hej vilt... Helt idiotiskt.
 
Då brukar vi åtminstone be den andra hundens ägare om stt få testa deras hund och stå för kostnaderna. Går de inte med på det är det ingen hundägare jag vill stödja.

Många tänker ju bakvänt så att om de inte testar alls kan de para hej vilt... Helt idiotiskt.
Helt meningslöst att testa mot saker som inte är ett problem i en ras. Det skapar bara en mindre avelsbredd.
 
Då brukar vi åtminstone be den andra hundens ägare om stt få testa deras hund och stå för kostnaderna. Går de inte med på det är det ingen hundägare jag vill stödja.

Många tänker ju bakvänt så att om de inte testar alls kan de para hej vilt... Helt idiotiskt.
Fast alltså näe. Att testa för 7103492 olika saker som är irrelevant för rasen och sen inte kunna göra bra parningar pga byråkrati tycker jag är oseriöst.

Jag vet att många fackkunniga inom bla skk håller med mig.
 
Då brukar vi åtminstone be den andra hundens ägare om stt få testa deras hund och stå för kostnaderna. Går de inte med på det är det ingen hundägare jag vill stödja.

Många tänker ju bakvänt så att om de inte testar alls kan de para hej vilt... Helt idiotiskt.

Nej så klart för saker som ska testas för. Men jag tycker man ska hålla sig till de tester som rekommenderas för rasen i Sverige och inte ta med en massa annat.
 
@Migo och @Wingates @Linda_A jag missförstod säkert. Jag trodde det var för saker som innebär problem i rasen/aveln eftersom hunden inte kunde användas om den testat positivt.

Edit igen:jag menar, om det är en sjukdom eller problem som kan ge problem hos valparna vill jag gärna veta. Är det ert problem som inte är ett problem så kan man ju avla ändå, eller hur?
 
Fast alltså näe. Att testa för 7103492 olika saker som är irrelevant för rasen och sen inte kunna göra bra parningar pga byråkrati tycker jag är oseriöst.

Jag vet att många fackkunniga inom bla skk håller med mig.
Ganska uppenbart dessutom att en del som testar för massor av irrelevanta saker enbart gör det i syfte att kunna slå sig för bröstet lite = "titta så seriösa vi är" och jag tvivlar starkt på att dessa bara parar med såna som också gjort samma irrelevanta tester.

Vet ingen förutom de själva och förmodligen de okunniga som de vänder sig mot som tycker de är seriösa.. 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 686
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp