Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så frustrerad av folk som använder en och samma hund i avel onödigt många gånger. Sådär så att den redan innan senaste parningen är uppe i max antal avkommor enligt rasklubbens rekommendationer, samtidigt som den hundens syskon knappt har några avkommor. Varför inte åtminstone försöka bredda avelsbasen lite?
 
Blir så frustrerad av folk som använder en och samma hund i avel onödigt många gånger. Sådär så att den redan innan senaste parningen är uppe i max antal avkommor enligt rasklubbens rekommendationer, samtidigt som den hundens syskon knappt har några avkommor. Varför inte åtminstone försöka bredda avelsbasen lite?

Ja det kan man undra. Händer samma sak i vår ras om och om igen. Varför inte använda ett syskon istället för den hanen som redan har flera kullar? Det är inte säkert att det är den hanen som redan har kullar som är den som nedärver bäst egenskaper ändå men många uppfödare och valpköpare har svårt att förstå skillnaden på genotyp och fenotyp.
 
Ja det kan man undra. Händer samma sak i vår ras om och om igen. Varför inte använda ett syskon istället för den hanen som redan har flera kullar? Det är inte säkert att det är den hanen som redan har kullar som är den som nedärver bäst egenskaper ändå men många uppfödare och valpköpare har svårt att förstå skillnaden på genotyp och fenotyp.
Men verkligen. Att valpköpare har svårt att förstå, det är ju inte så konstigt, "den vanliga hundägaren" vill ju bara ha en trevlig, kanske duktig hund. Men uppfödarna borde veta bättre och borde kunna förklara sitt val av hanhund för valpköparen med mer än "den har tjusiga titlar"...
 
Drömmer lite ochsöker uppfödare och valpar. Hittar en Blocketannons. Ser superseriöst ut. Men... hittar inte kenneln på rasklubbens uppfödarlista. Föräldrarna finns inte på hunddata. Inte ens google hittar "kenneln".

Så nyfiken som jag är skickar jag mail och frågar. Ber om föräldrarnas reg.nr.

Nåväl jag har inga pengar att köpa valp för men det är ju kul att sondera terrängen.....
 
Drömmer lite ochsöker uppfödare och valpar. Hittar en Blocketannons. Ser superseriöst ut. Men... hittar inte kenneln på rasklubbens uppfödarlista. Föräldrarna finns inte på hunddata. Inte ens google hittar "kenneln".

Så nyfiken som jag är skickar jag mail och frågar. Ber om föräldrarnas reg.nr.

Nåväl jag har inga pengar att köpa valp för men det är ju kul att sondera terrängen.....
Hade du livförsäkring på Torsten?
 
Drömmer lite ochsöker uppfödare och valpar. Hittar en Blocketannons. Ser superseriöst ut. Men... hittar inte kenneln på rasklubbens uppfödarlista. ..
Just det säger ca noll och inget, man hittar inte mig på någon rasklubbs uppfödarlista heller och jag har skk.reg kennel sen -97. Finns i skk's uppfödarregister och endast registrerade föräldrar används i avel och alla valpar reggas.

Att däremot vara osynlig på hunddata och inte hittas åt via ett googelsök, tyder på att det inte är en skk.reggad kennel.
 
Just det säger ca noll och inget, man hittar inte mig på någon rasklubbs uppfödarlista heller och jag har skk.reg kennel sen -97. Finns i skk's uppfödarregister och endast registrerade föräldrar används i avel och alla valpar reggas.

Att däremot vara osynlig på hunddata och inte hittas åt via ett googelsök, tyder på att det inte är en skk.reggad kennel.
Ja, tror kennelnamnet är sannolikt påhittat. "Uppfödaren" heter så i efternamn. Men just att varken hanen eller tiken finns på hunddata känns tveksamt. Om hon svarar med reg,numren kanske det löser mysteriet.
 
@tanten För mig har Spock varit en stor tröst efter Nessie dock så har ju inte orken för träning funnits där och under andra omständigheter hade jag säkert varit både mer ambitiös och njutit mer av hans kvaliter. Dock lider han ingen större nöd och vi har tiden för oss, aktivitet får han ju det är ju bara jag som inte riktigt orkat ta tillvara all potential men den försvinner väl ingenstans.

Det gjorde mig ont att läsa om Torsten, jag kan ju alltför väl tänka mig vilken enorm sorg och tomhet skapar då det fortfarande ekar tomt i en del av hjärtat efter Nessies bortgång. Sorgen ligger kvar om än inte lika starkt som i början men hon var en hund utöver det vanliga och vissa hundar lämnar ett större tassavtryck efter sig än andra och Torsten verkar vara en sån hund 💖.

Det är aldrig fel eller rätt att skaffa en valp nära inpå utan man måste känna efter själv. Nu är det många uppfödare som sitter med osålda valpar vad jag sett också så det är betydligt mer köparens marknad än vad det varit senaste åren. Finns ju även en del lite äldre omplaceringar efter coronatiden där folk fått annorlunda livssituation och der ju inte så stort sug efter dem heller.

Om du känner dig bekväm med det så kan du pma ditt nr så kan jag swisha en liten slant för framtiden till hundkontot ❤. Många bäckar små tänker jag...
 
❤️❤️❤️

@tanten, jag säger likadant. Om du är bekväm med det skulle jag gärna bidra med en liten slant till valpkonto. Eller veträkningen.
Herregud, jag rodnar från hårfästet till fötterna.
ALLA ÄR SÅ SNÄLLA! :o

Jag vet med mig att jag skulle känna mig så oerhört skyldig till de som bidragit. Samtidigt har jag inte riktigt råd att neka - fast det svider i min självständiga själ. Duktig flicka kan själv.... och tar inte emot allmosor.

Det har absolut inte varit min mening att tigga!!!

(Kanske kan nån agera ombud så det inte blir så fruktansvärt pinsamt för mig).
 
Suck. Har varit i kontakt med en uppfödare som tycker det är rimligt att fundera på att använda en hane med allvarlig(!) ärftlig sjukdom till tik med rädslor, för han är mentalt trevlig och hon är fysiskt frisk, och han klarar sig faktiskt bra med medicin :banghead: (Uppfödaren säger alltså själv att det är fel på hundarna, men ser inte problemet med den sjuka och tvivlar på att rädslor går i arv)
 
Herregud, jag rodnar från hårfästet till fötterna.
ALLA ÄR SÅ SNÄLLA! :o

Jag vet med mig att jag skulle känna mig så oerhört skyldig till de som bidragit. Samtidigt har jag inte riktigt råd att neka - fast det svider i min självständiga själ. Duktig flicka kan själv.... och tar inte emot allmosor.

Det har absolut inte varit min mening att tigga!!!

(Kanske kan nån agera ombud så det inte blir så fruktansvärt pinsamt för mig).
Kära @tanten, du har inte tiggt ❤️ Jag är som många andra här jätteledsen över att ha läst att din lille Torsten blivit sjuk och sen somnat in. Om jag kan på något vis lindra lite i den här situationen så ser jag det som ett privilegium att få göra det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 760
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp