Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser hundsport, där beskriver ägaren av en afghan som blivit BIS att en känd hane förekommer över 100 gånger i stamtavlan bakom tiken. Det känns inte som nåt jag hade berättat med stolthet?
Inte förvånad. Afghaners stamtavlor går ofta att spåra låååångt bak. Flera av raserna som importerats till västvärlden för länge sedan har väldigt snäv genetisk avelsbas då man "nyskapat" rasen här genom att använda de tidiga importerna extremt mycket för att etablera rasen här. Tex finns det gamla salukihanar med över 100 avkommor (idag säger man att en hane i Sverige inte bör ha mer än max 30 avkommor).

Sedan har vi med både saluki och afghan fördelen att det än idag går att importera från urspungsländerna och få hundar inmönstrade, fantastiskt bra för genetiska avelsbasen. Men. Då måste folk vara villiga att göra det också och använda avkommor i avel osv. Inom afghan är det väldigt(!) uppdelat mellan show och kapp, och importerna från ursprungsländerna används i princip enbart i kappaveln. De med utställningshundar brukar benämna dem som blandraser lite då och då...
 
Inte förvånad. Afghaners stamtavlor går ofta att spåra låååångt bak. Flera av raserna som importerats till västvärlden för länge sedan har väldigt snäv genetisk avelsbas då man "nyskapat" rasen här genom att använda de tidiga importerna extremt mycket för att etablera rasen här. Tex finns det gamla salukihanar med över 100 avkommor (idag säger man att en hane i Sverige inte bör ha mer än max 30 avkommor).

Sedan har vi med både saluki och afghan fördelen att det än idag går att importera från urspungsländerna och få hundar inmönstrade, fantastiskt bra för genetiska avelsbasen. Men. Då måste folk vara villiga att göra det också och använda avkommor i avel osv. Inom afghan är det väldigt(!) uppdelat mellan show och kapp, och importerna från ursprungsländerna används i princip enbart i kappaveln. De med utställningshundar brukar benämna dem som blandraser lite då och då...
Intressant! Jag är ju inte så påläst på rasen, så jag reagerade bara på uttalandet för det lät så extremt!
 
Intressant! Jag är ju inte så påläst på rasen, så jag reagerade bara på uttalandet för det lät så extremt!
Ja jag påstår inte att det på något sätt är bra eller eftersträvansvärt, men samtidigt finns det möjlighet att få det bättre väldigt enkelt just genom att ta in andra linjer. Inom flera andra av dagens raser är läget på så sätt värre. Många raser har skapats av ett egentligen väldigt litet antal individer och sedan har man stängt stamboken, vilket gör att den genetiska bredden kan vara sämre. I teorin åtminstone så finns det ju en möjlighet att den där afghanhunden som finns 100 gånger i en stamtavla varje gång har blivit parad med helt obesläktade hundar, så att det förvisso är den hunden 100 gånger men allt annat har maximal genetisk bredd. Då borde det inte bli värre än där man ständigt kört far-dotter-parningar och kusinparningar osv för att skapa en ras.
 
Hittar inte den artikeln/insändaren, men hur långt bak i linjerna är den hanen?
Hanen sas vara född 1972 och anses tydligen som en av de bästa eller möjligen den allra bästa genom tiderna.

Har han då själv använts flitigt och sen dessutom nedärvt sina fantastiska rörelser så lär det ha funnits många hundar som använts just därför. Generation efter generation.

Det låter ju som en avelsmatador som ligger bakom i princip allt.

När jag skaffade hund för ca 35 år sen och ett bra tag efter det så skröt man i annonser om att hund X eller Y ligger så här många gånger bakom min hund.

Det var ett helt annat tänk och det har det nog varit de sista 100 åren eller så gissar jag.

Ur den tidens perspektiv var det inget konstigt, snarare fördelaktigt.
 
När jag skaffade hund för ca 35 år sen och ett bra tag efter det så skröt man i annonser om att hund X eller Y ligger så här många gånger bakom min hund.
Det här är fortfarande praxis bland såna där galna micro exotic bullies i USA. Ofta marknadsförs dem med ord som 6xBLOCKHEAD eller liknande, alltså med meningen att hunden Blockhead har parats in med sina egna avkommor 6 gånger på raken :crazy:
 
Även sett merle-Dobermanns och merle-Cocker Spaniel. Förstår inte charmen, tycker dom flesta (särskilt raser som inte har merle) ser bara mögliga ut

Det var en lite passande beskrivning hur de kan se ut, lite som mögelostfärgade, när det blir så plåttrigt, är inte heller förtjust i just merlefärgade utseendemässigt.
Däremot är ju färg inte så viktigt
 
Även sett merle-Dobermanns och merle-Cocker Spaniel. Förstår inte charmen, tycker dom flesta (särskilt raser som inte har merle) ser bara mögliga ut
Jag kan tycka vissa merle är fina. Men då i raser där merle är en godkänd färg.
Är nog en smaksak som så mycket annat. Jag själv skulle tex aldrig kunna tänka mig en vit hund. Röd el rosa missfärgad päls med åren på vissa ställen.
 
Att det är en blandras ja ? Det visste jag ju. Eller vad menar du är speciellt med hemsidan där?
Menar bara att jag inte sett någon påstå att deras merlefärgade hund är en dobermann.
Jag kanske missuppfattade deras text men tolkade det som att de menar att deras hundar är rena dobbisar. Och då inklusive de merlefärgade.
 
Jag kanske missuppfattade deras text men tolkade det som att de menar att deras hundar är rena dobbisar. Och då inklusive de merlefärgade.
Jackson avlar inte merle iaf.
Deras text säger
"Dobermans do not come in brindle, merle, piebald, roan, ticking or spotting. Any Doberman with those colors has been crossed and backbred. Backbred dogs, depending on how many generations, can appear and behave like traditional pedigreed Dobermans. There are kennels advertising merles as purebred Dobermans but they are in fact crossed with different breeds. Progesterona Sans in Mexico crossed a smooth coat collie and has backbred those offspring to Dobermans. He breeds merle to merle coat. Some breeders use merle Great Danes, Catahoula Leopard Dogs, Border Collies, and more to create the desired coat colors. All Merles are mix breeds! "

Har som sagt aldrig sett någon påstå att de har en renrasig merledobermann, men utesluter såklart inte att någon sådan person finns.
 
Att det är en blandras ja ? Det visste jag ju. Eller vad menar du är speciellt med hemsidan där?
Menar bara att jag inte sett någon påstå att deras merlefärgade hund är en dobermann.
Finns alltid några galningar i USA… (hunden på den andra bilden är inte merle såklart, men ville visa att personen marknadsför sina hundar som 100% dobermann)

IMG-1309.webp
IMG_1312.png
 
Finns alltid några galningar i USA… (hunden på den andra bilden är inte merle såklart, men ville visa att personen marknadsför sina hundar som 100% dobermann)

IMG-1309.webp
Visa bifogad fil 125571
Jo så är det, tänkte mest med tanke på att jag är med i ett par internationella dobermanngrupper och aldrig sett det så är det inte vanligt. Och då har jag ändå sett både det ena och det andra 😅
(Sidenote - otroligt dålig exteriör på båda)
 
Jag kan tycka vissa merle är fina. Men då i raser där merle är en godkänd färg.
Är nog en smaksak som så mycket annat. Jag själv skulle tex aldrig kunna tänka mig en vit hund. Röd el rosa missfärgad päls med åren på vissa ställen.
Bästa med en Blue Merle är att dom aldrig ser gamla ut. Eller min gör inte det. Han har varit grå sedan han föddes, så han ser likadan ut nu som åtta år som när han var ett år gammal. :D
 
Med tanke på färg så fick jag upp i Insta-flödet en silver-malle (valp från USA).
Jag vet ju att grå finns i Belgarna, men den här var verkligen blyertsgrå.
Undrar hur rasklubben kommer att göra med färgbenämningarna och pälsbenämningarna nu när alla kan blandas?!
Jag bara väntar på första lakke-blandningen med sin strävhårspäls 🤔

Lite OT i tråden kanske, sorry.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 805
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp