Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på färg så fick jag upp i Insta-flödet en silver-malle (valp från USA).
Jag vet ju att grå finns i Belgarna, men den här var verkligen blyertsgrå.
Undrar hur rasklubben kommer att göra med färgbenämningarna och pälsbenämningarna nu när alla kan blandas?!
Jag bara väntar på första lakke-blandningen med sin strävhårspäls 🤔

Lite OT i tråden kanske, sorry.
Du har ju kunnat korsa mellan hårlagen här i evigheter?
 
Finns alltid några galningar i USA… (hunden på den andra bilden är inte merle såklart, men ville visa att personen marknadsför sina hundar som 100% dobermann)

IMG-1309.webp
Visa bifogad fil 125571

Men alltså... :crazy: varför?
 
Skrev tidigare i tråden om min hunds mamma som fick ytterligare en kull (3e kullen på dryga 1.5 år 🙈). Dom valparna är runt 10v nu, alla är tingade men inte hämtade än.

I alla fall, good news. Mamma hund ska steriliseras i morgon!
 
Oj måste ju finnas mängder av samma mix till salu för en bråkdel av det priset nu?
Finns från 10000 för äldre valp till 27000 på Blocket. Men mycket i desigeravel som detta är handlar om marknadsföring.
Ju tjusigare hemsida och fler flosker som allergivänliga osv ju mer kostar de. För många känns det säkert seriösare och bättre att åka till en uppfödare i typ Frankrike och köpa en sånhär mix än till Bettan i Eslöv som annonserar på Blocket.
 
Jag fick en följförfrågan på sociala media av nån organisation som räddar hundar i Serb*en och "adopterar" bort dem i Sverige. :down:
Tänkte skriva nån kommentar om olämpligheten i det men orkade inte, det var så många där som var positiva till verksamheten så jag hade väl blivit halshuggen. Typ.
Kanske ot men jaja.
 
När stamtavlan ser ut såhär på avelsdata... (Jag tog bort alla registreringsnummer och namn.)
Visa bifogad fil 123858
Jag blev lite nyfiken och bestämde mig för att göra likadant på en annan stamtavla...
Och nej, den här parningen gjordes inte för evigheter sedan. När valparna föddes var man väl medveten om att det är bra att försöka hålla inavelsgraden låg, ta tillvara på genetisk variation osv.
Skärmbild 2023-08-17 221832.png
 
Jag såg inte först att det var var halvsyskon man parat :) Såg ut som det var två stamtavlor när jag tittade snabbt först.
Ah, ja då förstår jag! Den tjocka svarta randen i mitten är inte helt lämplig kanske, men det är så det ser ut när man kollar 4 generationer på avelsdata. Kullen i fråga har nästan 13% inavelsgrad när man kollar på 5 generationer (vilket är långt över rekommenderat inom rasen).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 751
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp