Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker ändå det borde märkas en hel del i vardagen också?
Att leva med rädda stressade reaktiva djur påverkar ju hela livet?
(Nu vet jag inte vad problemet var med just dessa hundar)
Jag kan intyga att de påverkar hela livet enormt mycket att leva med rädda, stressade djur. De märks definitivt i vardagen om djuren inte klarar ett normalt vardagsliv. Mvh hon som nu e inne på sin tredje livrädda omplacering 😅
 
Är det? Det är väl snarare tvärtom. Människan funkar så när känslor finns. Det gäller ens barn och partner med.
Det tycker jag inte alls och jag tror inte jag kan jämföra djur med människor.
Hur mycket man än älskar sin hund så nog påverkar det hela livet om hunden har någon form av problem.
 
Det tycker jag inte alls och jag tror inte jag kan jämföra djur med människor.
Hur mycket man än älskar sin hund så nog påverkar det hela livet om hunden har någon form av problem.
Hur förklarar du då all okontrollerad blandrasavel som är mycket hög i Sverige? Varför avlas det i så stor utsträckning på hundar utan utvärderad mentalitet eller hälsa?
Jo för ägarna vill att deras goa hund ska få en kull.
 
Det tycker jag inte alls och jag tror inte jag kan jämföra djur med människor.
Hur mycket man än älskar sin hund så nog påverkar det hela livet om hunden har någon form av problem.
Jag tänker mer att man omedvetet tonar ner eller bagatelliserar vissa saker som andra egentligen hade reagerat på direkt. ”Hon är ju bara rädd för barn, det är säkert p.g.a. en dålig upplevelse, barn träffar vi ändå aldrig”, ”Ja, hon gör utfall, men bara hälften av gångerna vi är ute, så det är inte permanent” eller ”Höfterna är inte så bra, men hon påverkas ju inte så länge vi tar det lugnt”.
 
Jag kan intyga att de påverkar hela livet enormt mycket att leva med rädda, stressade djur. De märks definitivt i vardagen om djuren inte klarar ett normalt vardagsliv. Mvh hon som nu e inne på sin tredje livrädda omplacering 😅
Ja. Och ena valpen i första kullen är så svag mentalt att de fått skjuta upp veterinärvård i många många månader för att hunden inte -går att undersöka-. Då är det banne mig illa.
 
Jag tänker mer att man omedvetet tonar ner eller bagatelliserar vissa saker som andra egentligen hade reagerat på direkt. ”Hon är ju bara rädd för barn, det är säkert p.g.a. en dålig upplevelse, barn träffar vi ändå aldrig”, ”Ja, hon gör utfall, men bara hälften av gångerna vi är ute, så det är inte permanent” eller ”Höfterna är inte så bra, men hon påverkas ju inte så länge vi tar det lugnt”.
Ja så kan det ju vara men oerhört dåligt av en uppfödare att inte kunna se djuren för vad dom är.
 
Ja. Och ena valpen i första kullen är så svag mentalt att de fått skjuta upp veterinärvård i många många månader för att hunden inte -går att undersöka-. Då är det banne mig illa.
Men gud då e de illa, min livrädda tik går att undersöka men skulle hon behöva omfattande veterinärvård o tex rehab så tas hon bort för hon fixar inte de i längden. En vaccinering o enkel undersökning går hyfsat, hon gör inget dumt men hon kryper ihop om hon inte kan fly o önskar att hon inte fanns
 
Hur förklarar du då all okontrollerad blandrasavel som är mycket hög i Sverige? Varför avlas det i så stor utsträckning på hundar utan utvärderad mentalitet eller hälsa?
Jo för ägarna vill att deras goa hund ska få en kull.
Skillnad på att avla på en go och trevlig hund och att avla på en reaktiv stressad och bitsk individ dom flesta hundar är ju trevliga och har inte så pass stora problembeteenden.
Om du tror det så har du inte förstått syftningen.
Du menar att känslomässiga band gör att man har mer överseende med det negativa men jag håller inte med.
Jag kan se en alkoholist för vad den är likaväl som jag kan se en reaktiv hund för vad den är.
 
Ja. Och ena valpen i första kullen är så svag mentalt att de fått skjuta upp veterinärvård i många många månader för att hunden inte -går att undersöka-. Då är det banne mig illa.
Sånt är verkligen inte kul :( just den anledningen till att jag tex aldrig kommer ha azawakh. Jag vill ha en hund som "garanterat" accepterar och inte blir stressad av att främmande hanterar, för någon gång i livet lär hunden behöva åka till veterinären och det är så otroligt skönt om inte själva besöket i sig är ett stressande moment.
 
Skillnad på att avla på en go och trevlig hund och att avla på en reaktiv stressad och bitsk individ dom flesta hundar är ju trevliga och har inte så pass stora problembeteenden.

Du menar att känslomässiga band gör att man har mer överseende med det negativa men jag håller inte med.
Jag kan se en alkoholist för vad den är likaväl som jag kan se en reaktiv hund för vad den är.
Nu är inte alla människor som du.
 
Jag har noll intesse av att diskutera blandrasavel varken i Sverige eller någon annan stanns. Eller diskutera avel med dig.
Jamen du gör ju det? I Sverige har vi en ovanligt stor del av hundarna registrerade inom den stora föreningen.
Så den bilden du gav stämmer inte alls.
Om du sprider felaktigheter så ta ansvar för det.
 
Jamen du gör ju det ändå och sprider felaktigheter. I Sverige har vi en ovanligt stor del av hundarna registrerade inom den stora föreningen. Inga gathundar, utan är en hund förrymd så är det i regel många som letar.
Så den bilden du gav stämmer inte alls.
Jag pratar om att blandrashundar sällan har erkänd bakgrund när det gäller hälsa och mentalitet.
Men om det är möjligt att se deras linjers statistik någon stanns så får du gärna upplysa mig om var så kan vi släppa diskussionen sen🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 672
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp