Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjort.

Smuggelvalp/hund.
Cirkulerar just nu en artikel (på facebook) om en golden retriever valp som blev skrämd på nyår och dog på operationsbordet av chock och nedkylning dagen efter. De hade köpt valpen av nån som hade samma argument "alla ska ha råd att köpa en golden", antar att de fick reda på att den var smugglad i samband med akutbesöket på nyårsdagen.
Och hur får man reda på det??
 
"Tre st hannar. Blandrasvalpar uppvuxna i hemmiljö. Lugna och sociala men självklart lekfulla som valpar ska vara. Nästan rumsrena, om man bara håller "ute tiderna" . Mamma ( Shiloh shepard) amerikansk variant av långhårig schäfer och pappa bl.a.. schäfer, bordercollie. Några långhåriga och andra kort tät päls. Dessa charmtroll söker ett aktivt hem, älskar att vara ute, självklart är de veterinär besiktade ,chippade och avmaskade vid leverans."

Låter lovande.
Vilka hundar föds inte upp i hemmiljö? Vildhundar från skogen?
 
Såg en annons om en 10 v gammal vavva-valp innan idag..

"Då vissa anser att bara rika ska få köpa en hund, vilket inte jag håller med om. finns 2 alternativ. Bägge alternativen har chippning och undersökning.
Utan stamtavla 8000kr antingen kontant eller avbetalning om ni saknar betalningsanmärkning.
Ni som har bättre ställt och vill ha en hanhund för avel eller utställning säljes den med fin stamtavla för 12000 kontant.
Valet är erat"
Känns inte seriöst nånstans.
Vad säger SKK om sånt?
Såg annonsen även jag och det är något som SKK ser oerhört hårt på. Risk för uteslutning är stor där.
Men av någon anledning har jag svårt att tro på att det stämmer med att dom skulle bli reggade....för det står inget ens om SKK i annonsen ?
 
Såg en annons om en 10 v gammal vavva-valp innan idag..

"Då vissa anser att bara rika ska få köpa en hund, vilket inte jag håller med om. finns 2 alternativ. Bägge alternativen har chippning och undersökning.
Utan stamtavla 8000kr antingen kontant eller avbetalning om ni saknar betalningsanmärkning.
Ni som har bättre ställt och vill ha en hanhund för avel eller utställning säljes den med fin stamtavla för 12000 kontant.
Valet är erat"
Känns inte seriöst nånstans.
Vad säger SKK om sånt?

En del av annonsen är
"
Kan köpas med eller utan stamtavlor
priset blir på tiken utan 2000kr, med 5000kr.
Hannen Utan 8000, med 12000kr
Jag reggar dom i så fall samtidigt som vi tar dom till Djurkliniken för chippning där ni om ni är med kan välja namnet på valpen och fråga djurläkaren om de frågor ni kan ha.

Bägge kan köpas på avbetalning med minst 1000kr avbetalning per månad. i så fall kollar jag bara upp så ni inte har kronofogdsskulder."

Bör anmälas till SKK - eller är det en bluffannons och egengjorda stamtavlor ? verkar helt sjukt. Tiken säljs billigt pga cherry eye...
 
En del av annonsen är
"
Kan köpas med eller utan stamtavlor
priset blir på tiken utan 2000kr, med 5000kr.
Hannen Utan 8000, med 12000kr
Jag reggar dom i så fall samtidigt som vi tar dom till Djurkliniken för chippning där ni om ni är med kan välja namnet på valpen och fråga djurläkaren om de frågor ni kan ha.

Bägge kan köpas på avbetalning med minst 1000kr avbetalning per månad. i så fall kollar jag bara upp så ni inte har kronofogdsskulder."

Bör anmälas till SKK - eller är det en bluffannons och egengjorda stamtavlor ? verkar helt sjukt. Tiken säljs billigt pga cherry eye...

Den såg jag också sen efter att jag hade sett personens annons på fb.
Just den biten "reggar dom i så fall samtidigt som vi tar dom till djurkliniken" kändes ju lite mysko. Hos vet får man ju knappast några stamtavlor...
 
Jag får ångest och hjärtklappning av alla annonser. Va tusan ska hända med alla dessa stackars hundar?!

Jag ser min egen tik här hemma, jag trodde jag visste precis vad hon skulle kräva av mig innan jag köpte henne, sedan blev hon sjuk vilket har gjort att jag har använt all min vetskap om hennes behov för att hitta på lösningar på alla de tänkbara sett för att åtminstone hålla hennes psyke i schakt när hennes kropp inte fixar det hon är avlad för.

Vissa perioder har varit sämre än andra, när hennes smärtor och underrstimulerade sinne får henne att bli impulsiv och få dåligt omdöme pga av rädslor som uppstår när hon känner att hon inte kan skydda sig.

Veterinärerna är imponerad över hennes fantastiska psyke som hitills har hållit trots alla smärtor.

Men Det har krävt en livstids hundkundskap hitills, varje dag läser jag böcker, pratar med fysioterapeuter, veterinärer och tränare från hela Sverige. Kanske blir inte Doris kvar här om vi inte snart hittar vad som är fel men hon ska FAN va så lycklig som möjligt under tiden och inte avlivas pga att psyket har brustit.

Men just därför gör det också extra ont att se alla dessa annonser där levande djur hanteras som om de vore en plastdocka från närmsta leksaksaffär. Vi vet alla att majoriteten av dessa hundar kommer hamna i hem där beslutet har tagits närmast över en natt, där ingen har orkat ge sig tid att ta reda på fakta. Hundar som inom ett år antingen blir utannonserad på blocket igen pga allergier eller att de nya ägarna ringer och skriker på närmsta hundinstruktör för att denne inte magiskt kan få hunden att sluta äta upp deras hem.

Dom leker med levande varelser och dom har inte en tanke på om det är rätt eller fel.
Jag vill bara gråta!
 
"strax över 10 veckor ullig underbar valp!
Han är en blandras mellan Schipperke, Italiensk vinthund, Papillon och en gnutta toypudel."

Omplaceras för att ägarens äldre hund blir stressad av att ha valp i hemmet... I det här fallet hade det väl varit fint med en seriös uppfödare bakom som kunnat ta tillbaka valpen eller åtminstone hjälpa till att hitta ett nytt, bättre hem, kanske hos någon som varit intresserad av kullen men inte kunde köpa valp för att det inte föddes tillräckligt många eller något.
 
"Staffordshire bullterrier tik drygt 2 år omplaceras lr foder. Fullstam, vacc HD/ED men ska ej avlas därför omplaceras/foder." :confused:
 
"Staffordshire bullterrier tik drygt 2 år omplaceras lr foder. Fullstam, vacc HD/ED men ska ej avlas därför omplaceras/foder." :confused:
Ännu en som inte vet vad ett fodervärdsavtal innebär och hur det ser ut enligt SKK. Det är INTE samma sak som att vara fodervärd för en häst!!
 
Är jag ute och cyklar men är inte fodervärdsavtal till för när uppfödaren/ägaren ska ha kull men inte har plats för hunden?
Nej det kan också vara ett sätt att kontrollera aveln istället för att kastrera och hoppas på att fodervärden inte säljer eller avlar på hunden efter att den fyllt 5.
 
Är jag ute och cyklar men är inte fodervärdsavtal till för när uppfödaren/ägaren ska ha kull men inte har plats för hunden?
Jo. Fodervärdsavtal har med avel att göra. Annars skriver man ett låneavtal om man inte vill sälja hunden. SKK har sådana också. Något som allt fler i min ras har börjat med efter att ha haft dåliga erfarenheter av fodervärdar. Ett låneavtal kan avbrytas. Det kan inte ett fodervärdsavtal om inte fodervärden själv vill det.
 
Jo. Fodervärdsavtal har med avel att göra. Annars skriver man ett låneavtal om man inte vill sälja hunden. Något som allt fler i min ras har börjat med efter att ha haft dåliga erfarenheter av fodervärdar. Ett låneavtal kan avbrytas. Det kan inte ett fodervärdsavtal om inte fodervärden själv vill det.
Vad är ett låneavtal?
 
Vad är ett låneavtal?
Du lånar ut din hund på bestämd eller obestämd tid. Du kan när du vill ta tillbaka hunden. Jag har inte haft med dessa avtal att göra men vi blev rekommenderade att nyttja dessa isf fodervärdsavtal av ett par uppfödarkollegor. Nu är vi så okända mot dessa stora kennlar så vi tycker det låter lite osannolikt att någon som vill satsa lite på en hund skulle vilja låna en tik av oss okända och riskera bli av med den när som helst. Hur vet de att de kan lita på oss? Är det en stor erkänd kennel med massa bra hundar och gott rykte förstår jag men lilla oss?
Så det blir vanliga fodervärdar här :)
 
Nej det kan också vara ett sätt att kontrollera aveln istället för att kastrera och hoppas på att fodervärden inte säljer eller avlar på hunden efter att den fyllt 5.
Då är ett låneavtal säkrare i det avseendet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 402
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp