Oseriös avel, fortsättning.

Collieuppfödare i FB grupp som sitter och rackar ner på en annan uppfödare, men att hon själv avlar på hund med brutet MH har absolut inget med dålig avel att göra för HON är ju så nöjd med hunden och den är SÅ mentalt bra....

Fattar varför colliens mentala status ser ut som den gör med sådana spånskaft till uppfödare. Känns som att "kryss i alla rutor för reggad avel"-regeln kommer att förhoppningsvis kunna göra gott i den rasen....
 
En uppfödare skriver om sin importerade hane att hon hoppas att han snart ska gå i avel.
Hunden går inte att ställa ut pga rädd för domaren.
Hunden har avbrutet bph med fördjupad genomgång, rädsla..
Seriöst? :crazy:
Dessutom har tanten mage att klaga på typ ungefär alla andra uppfödare, men själv är hon minsann så himla duktig!!
:banghead:
 
En uppfödare skriver om sin importerade hane att hon hoppas att han snart ska gå i avel.
Hunden går inte att ställa ut pga rädd för domaren.
Hunden har avbrutet bph med fördjupad genomgång, rädsla..
Seriöst? :crazy:
Dessutom har tanten mage att klaga på typ ungefär alla andra uppfödare, men själv är hon minsann så himla duktig!!
:banghead:

Finner sådana människor väldigt intressanta. Sådana som alltid har åsikter om andra men aldrig kan se till sig själva... Måste vara väldigt outvecklande.

Men sen förstår jag inte heller behovet av att avla på vissa hundar till varje pris.
 
Ja jag blev lite chockad. Jag har aldrig haft bc, närmast jag kommer är kelpie. Men tollare blir knepiga om de är understimulerade. Om bc blir det.. Så ptja.. Inte bra.

bc och tollare har ett väldigt näpet och sportigt utseende i en väldigt behändig förpackning. Tror tyvärr att många inte tänker längre än så. Sedan finns det väl fler bc/retrievers än tollare på blocket.
 
bc och tollare har ett väldigt näpet och sportigt utseende i en väldigt behändig förpackning. Tror tyvärr att många inte tänker längre än så. Sedan finns det väl fler bc/retrievers än tollare på blocket.

Ja, den värsta karusellen med tollare är slut. Men jag förstår om bc blandningar hamnar på blocket. Om de inte gick att avla med som renrasig är de inget att ha. Dessutom är det väl överlag främst blandraser som hamnar på blocket? Finns inget nätverk. Annars har man rasklubben och oftast uppfödaren som stöd. Tollare hamnar också som omplacering men sällan ute på blocket, har själv tagit omplacering via rasklubbens stöd.
 
Alltså... alltså... :rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

"EFTERLYSNING Date till min Sambo & Jobbarkompis Motti från Värmlands djupa skogar, alla i hennes släkt är arbetande Vallhundar, får & nöt, hon själv ska bli tjänstehund. Hon älskar alla djur (0% jakt) arbetar tyst ej ett skall före 2,5 år inte ens efter funnen target vid spår eftersök, älskar alla människor stora & små, älskar att simma (1 km inga problem) & att Spåra vilket är det enda som hon blir trött av, att använda huvudet. Vi tränar nästan varje dag, på Brukshundsklubben minst 3 ggr/V, är med mig 24/7 (vi har varit ifrån varandra 1 ggr i 24 h på 2.5 år då jag låg på sjukhus. Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, tyvärr är hon den mest lättstulna hunden som finns då hon följer med vem som helst som kliar henne på magen! Efter Midsommar löper hon & vi söker en hane (100% BC) med liknande sinne och psyke, fysik & arbetslust. Problemet är hennes Mormor som är Norsk flykting (Papperslös hund) & en dag kom sig över gränsen till Gården & blev kvar ingen i Norge gjorde anspråk. Mkt svårt att hit Hane nära Sthlms skärgård där vi håller till med "Kronjuvelerna" i behåll. "

"Ja pga av Mormor, där hon kommer ifrån är funktion allt, de som inte vill/ kan valla slutar på huggkubben. Pappan & alla andra är korade och meriterade. Kärringarna på Brukshundsklubben/Rasbiologerna blev helt galna när jag ville ha valpar efter Motti, trots att de tävlar, inte arbetar med sina folk/djurilskna hundar!? Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "

Annonsen utlagd på Vallhundsgruppen - för arbetande hundar i lantbruket :banghead::banghead::banghead:

Kan inte vara still och har bra av-och påknapp ? 14 kg undervikt - hunden måste vara gravt mager :nailbiting:
 
Alltså... alltså... :rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:
" Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, /.../Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "

Alltså.. eh va.. så många fel, så många frågor O_o Ja såklart man ska avla på en gravt underviktig hund, det låter ju som en sund hund som dessutom är lämplig att bära en kull! Och min erfarenhet av att de inte är lämpliga i lägenhet brukar vara att hunden är galen alt galet understimulerad :meh: Jag har haft mycket arbetskrävande hund i lägenhet. Det är inte inomhus jag gör det största jobbet med hunden liksom..


När det kommer till oreggat verkar många anse att det är seriöst att ta mycket betalt för då är det "seriösa" som köper.
Men vi renraduppfödare får ofta höra att vi är för dyra :confused:
Personligen tycker jag inte att man automatiskt blir seriös för att man köper dyrt. Tycker mest man verkar korkad.

Host-labra-host-doodle.. :idea:

Collieuppfödare i FB grupp som sitter och rackar ner på en annan uppfödare, men att hon själv avlar på hund med brutet MH har absolut inget med dålig avel att göra för HON är ju så nöjd med hunden och den är SÅ mentalt bra....

Fattar varför colliens mentala status ser ut som den gör med sådana spånskaft till uppfödare. Känns som att "kryss i alla rutor för reggad avel"-regeln kommer att förhoppningsvis kunna göra gott i den rasen....

Upphör aldrig att förvånas över en del collieuppfödares totala oförmåga att ta in rasens mentala problem.
 
Har använt min senaste tid på söndagkvällen här till att fundera på hur vissa ägare tänker när de bestämmer sig för släppa sina hundar i avel. Finns en tollare som jag aldrig skulle ta i tång med, men som givetvis ägaren tycker ska gå i avel.

I min mening har han inget gott att tillföra till rasen direkt. Sönderstressad typ som gör mig stressad bara jag tittar på honom. Han kommer väl säkert få valpar någonstans ändå dock, så som folk verkar tänka är det inte helt omöjligt. Lite sorligt dock, rasen behöver inte mer skit.
 
Har använt min senaste tid på söndagkvällen här till att fundera på hur vissa ägare tänker när de bestämmer sig för släppa sina hundar i avel. Finns en tollare som jag aldrig skulle ta i tång med, men som givetvis ägaren tycker ska gå i avel.

I min mening har han inget gott att tillföra till rasen direkt. Sönderstressad typ som gör mig stressad bara jag tittar på honom. Han kommer väl säkert få valpar någonstans ändå dock, så som folk verkar tänka är det inte helt omöjligt. Lite sorligt dock, rasen behöver inte mer skit.

Tyvärr verkar det vara vanligt att inte alls kunna se kritiskt på sin egen hund och faktiskt tänka efter om den kan tillföra rasen något. "Men han är snäll och jag vill själv ha en valp efter honom" tycks räcka som argument för att avla enligt många. :down: Ungefär som att det är en merit att hunden går att ha i möblerade rum...
 
Har använt min senaste tid på söndagkvällen här till att fundera på hur vissa ägare tänker när de bestämmer sig för släppa sina hundar i avel. Finns en tollare som jag aldrig skulle ta i tång med, men som givetvis ägaren tycker ska gå i avel.

I min mening har han inget gott att tillföra till rasen direkt. Sönderstressad typ som gör mig stressad bara jag tittar på honom. Han kommer väl säkert få valpar någonstans ändå dock, så som folk verkar tänka är det inte helt omöjligt. Lite sorligt dock, rasen behöver inte mer skit.

🙄😲☹️. Satt och funderade på samma sak men där är det inga planer på att avla, vad jag vet. Finns många fina tollare vi hellre kan använda än de som har Nerverna utanpå helt klart.
 
Tyvärr verkar det vara vanligt att inte alls kunna se kritiskt på sin egen hund och faktiskt tänka efter om den kan tillföra rasen något. "Men han är snäll och jag vill själv ha en valp efter honom" tycks räcka som argument för att avla enligt många. :down: Ungefär som att det är en merit att hunden går att ha i möblerade rum...

Det verkar vara precis så i det här fallet också. Jättetrist att inte uppfödare rycker in och säger något, men å andra sidan har uppfödaren avlat på liknande hundar så man ska väl inte vara överraskad.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 192
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp