Oseriös avel, fortsättning.

Jag såg för ett tag sedan ett fb inlägg där någon hade en staffe-mix som de letade en tik till för att hanhundsägaren ville ha EN valp efter sin hund.

Inlägget fick först några kommentarer och taggningar till folk med tikar.

Sedan kom en kommentar om att "har du tänkt på..." och allt som vi alla här förmodligen tänker. Samt ett påpekande om hur överfulla alla hundstall i Australien är.

Den som skrev den kommentaren blir sedan totalt mobbad, utskälld, kallas skällsord osv med ursäkten att "låt för fan alla göra som de vill med sina hundar, lägg dig inte i andras liv" osv...


Helt jvla otroligt
 
"låt för fan alla göra som de vill med sina hundar, lägg dig inte i andras liv" osv...


Helt jvla otroligt
Det där är ju så typiskt. Allt ska avlas på. Det är typ en rättighet. För dom blir ju vad man gör dom till :banghead:
En gång när jag skaffade min hund så var jag inne på att jag ville ha en valp efter henne när hon hamna i rätt ålder. Jag tänkte om och lärde om. Det är jag glad för. Min hund blev en enmanshund och dessutom vass mot dom hon inte gilla. Dom hon älska kunde göra vad som helst med henne. Hennes 8 syskon är borta sen länge på grund av temperament. Det var bara en bror som nådde 10 årsåldern. Min är den enda som är kvar nu.
 
Det där är ju så typiskt. Allt ska avlas på. Det är typ en rättighet. För dom blir ju vad man gör dom till :banghead:
En gång när jag skaffade min hund så var jag inne på att jag ville ha en valp efter henne när hon hamna i rätt ålder. Jag tänkte om och lärde om. Det är jag glad för. Min hund blev en enmanshund och dessutom vass mot dom hon inte gilla. Dom hon älska kunde göra vad som helst med henne. Hennes 8 syskon är borta sen länge på grund av temperament. Det var bara en bror som nådde 10 årsåldern. Min är den enda som är kvar nu.

Grejen är ju att det ÄR en rättighet. Tyvärr.
Här i Aus har jag givit upp hoppet. Varenda fb grupp och "blocket" samt hundstalls-adoptionsz-inlägg är fulla med diverse _stora_ mixar...
Borde vara körkort på att ha hund här
 
Grejen är ju att det ÄR en rättighet. Tyvärr.
Här i Aus har jag givit upp hoppet. Varenda fb grupp och "blocket" samt hundstalls-adoptionsz-inlägg är fulla med diverse _stora_ mixar...
Borde vara körkort på att ha hund här
Jo men bara för att man har rätt så är det inte rätt. Skulle uttryckt mej annorlunda.
Utbildning innan man skaffar djur vore käckt. Men jag tror att att ett körkort för hund t ex skulle vara som ett körkort för bil. Hur många är det inte som man undrar hur i hela friden dom kunde få körkort.
 
Vad är syftet med en sån här blandning?
Screenshot_20180719-005945_Facebook.jpg
 
Nuförtiden verkar blandraser generellt läggas ut för mellan 8-12,000. Har sett massa aussieblandraskullar där de gärna tar 10.000 för solida, 12.000 för merle....
Under halvåret vi sökte hund så reagerade jag på att Aussien verkar drabbad av många, ehm, mindre seriösa uppfödare om en ser till blocket (väl medveten om att det överlag finns mycket skit på blocket efter att ha scannat sidan dagligen i mer än 6 månader:().
Relativt mycket ”renrasig men oreggad” och någon ”så gått som renrasiga men pappa har någon procent insert-valfri-annan-ras”.
Förbannelsen med söta hundar i roliga färger i guess.
 

Här är någon som vill har ut maximalt med pengar för minimalt med arbete. Säkerligen blir de inte ens besiktade (för då tar man normalt sett och chippar och vaccinerar samtidigt)
Skenheligt att ge intrycket av att bry sig med att skapa fejangrupp mm och inte ens vaccinera de små.
I mitt tycke är detta ett överdrivet pris för en blandras.
 
Här är någon som vill har ut maximalt med pengar för minimalt med arbete. Säkerligen blir de inte ens besiktade (för då tar man normalt sett och chippar och vaccinerar samtidigt)
Skenheligt att ge intrycket av att bry sig med att skapa fejangrupp mm och inte ens vaccinera de små.
I mitt tycke är detta ett överdrivet pris för en blandras.
Hade man slumpat bort valparna för 500-1000 kr hade jag eventuellt köpt resonemanget med att inte chippa eller vaccinera för då visar man även med priset att man skiter i vilket.
 
Hade man slumpat bort valparna för 500-1000 kr hade jag eventuellt köpt resonemanget med att inte chippa eller vaccinera för då visar man även med priset att man skiter i vilket.

När jag köpte min förra hund som just var blandras (länge sen nu iofs.) Så gav jag 1500:-. Då var hon chippad, vaccinerad, besiktad, avmaskad och reggad i jordbruksverket. Hon var resultatet av en tjuvparning mellan två rasrena hundar som båda var godkända för avel i sina raser. Pappan var dessutom tjänstehund.
Uppfödaren tog bara ett "självkostnadspris" just pga att de var blandraser.
För mig är det den enda seriösa prissättningen på blandraser som föds upp utan syfte.
 
Nuförtiden verkar blandraser generellt läggas ut för mellan 8-12,000. Har sett massa aussieblandraskullar där de gärna tar 10.000 för solida, 12.000 för merle....

Ser ofta cc på blocket för samma som renrasiga, 14-15 000. Några kullar på tio valpar (vanligt) så kan man bygga ut huset med ett par våningar till! :up:

(Hur kan de få valparna sålda!? :arghh:)

Edit: kollade nu, faktiskt bara en kull (tio valpar) ute för 14 000, sen är det en för 10 000 pb/cc (nio valpar) och en schäfer/cc för 10 000 (sju valpar). 300 000, helt rimligt! :up:
Hoppsan, missade en prissänkt kull - rea, slå till! - med 9 000 för cc-"mix" (med vad?), sex valpar. 350 000 för cc-korsningar en random fredag....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 030
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 097
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp