Oseriös förmedlare!

Jempa

Trådstartare
Jag lämnade min fina, men urväxta, hoppsadel till ett "magasin" för att de skulle sälja den mot 10% provision. Sadeln blev såld och förmedlaren meddelade mig att hon fick 5000 kronor för den. Av en slump råkade jag på köparen via diverse konstiga vägar och fick veta att hon betalat 5500 kronor!

Så jag vill rekommendera alla att kolla att förmedlarna är seriösa och att de kan uppvisa kvitto på hur mycket de sålt sadeln för (även om de kan luras och skriva ett falskt kvitto).

Som tur var för mig så var det en trevlig köpare som hade fått sadeln på öppet köp, så hon lämnade tillbaka sadeln, jag hämtade hem den och sålde den på egen hand till henne för ett bra pris vi båda var nöjda med!

Sv: Oseriös förmedlare!

Men det stämmer väl!?!? Eller är jag korkad? :o 5500kr - 10% är 5000kr. Eller var det meningen att du bara skulle fått ut 4500 (5000 - 10%)? Förstår inte var det oseriösa ligger..... :confused:

//Alice

alice skrev:
Men det stämmer väl!?!? Eller är jag korkad? :o 5500kr - 10% är 5000kr. Eller var det meningen att du bara skulle fått ut 4500 (5000 - 10%)? Förstår inte var det oseriösa ligger..... :confused:

//Alice

Om man ska vara petig så är 5500kr - 10% = 4950kr Om sadeln är såld för 5500 så borde säljaren ha 4950kr och förmedlaren 550kr :)

Men det var ju bra att alla blev nöjda på slutet. (utom förmedlaren förstås som gick miste om provisionen)

Som jag förstod det av första inlägget så sa förmedlaren att hon fått 5000kr för sadeln och ägaren till sadeln råkade höra att hon egentligen fått 5500kr
Detta gör ju att förmedlaren tjänade 500kr + de 10%(500kr till) på sadeln = 1000kr på att förmedla sadeln :eek: istället för 500kr(10%), som det var meningen...
* tror att jag tänker rätt nu*
Det kan ju iofs oxå ha blivit ett missförstånd..
Ägaren säger att hon vill ha 5000kr, så förmedlaren plussar på de 500 som hon ska ha själv =5500kr, ägaren tog för givet att hon bara skulle få 4500 av förmedlaren för sadeln, medan förmedlaren egentligen ämnade att ge henne 5000:- (affären gick ju aldrig igenom)
MVH

Det oseriösa består i att förmedlaren meddelade mig att hon fått 5000 kronor av köparen och att hon skulle dra av 10% = jag skulle ha fått 4500 kr och hon 500 kr i provision (plus 500 kr i smyg...).

Javisst, i slutändan blev både köpare och säljare nöjda och vi kom båda överens om att inte rekommendera denna förmedlare.

Inlägget här är inte till för att "smutskasta" denna förmedlare, utan bara göra Er andra uppmärksamma på att verkligen kolla att Ni får rätt betalt för saker som lämnas bort för försäljning.

Jempa skrev:
Det oseriösa består i att förmedlaren meddelade mig att hon fått 5000 kronor av köparen och att hon skulle dra av 10% = jag skulle ha fått 4500 kr och hon 500 kr i provision (plus 500 kr i smyg...).
Då förstår jag och håller helt med dig om det oseriösa! :bow:

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste... 2
Svar
20
· Visningar
3 388
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Tydligen ska man ha allt på pränt i den här branschen - och någon gång ska väl vara den första som man blir lurad?! Har letat häst i vad... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 206
Senast: dreampower
·
Övr. Hund En bekant,NN, till mig köpte för en vecka sedan en fransk Bulldogg valp. Efter ett par dagar visade valpen tecken på ohälsa och NN tog... 2
Svar
21
· Visningar
5 402
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka