Oskodda hovar på snö?

Jen84

Trådstartare
Min ponny är skodd fram, men barfota bak. Nu till frågan, vilket fäste har oskodda hovar på snö och is?

Sv: Oskodda hovar på snö?

Bättre än obroddade skor, men sämre än broddade skor.

På is ger det dåligt fäste.

Hyfsat på lös snö, dåligt på hård snö och/eller is.

Dessutom får de snöklampar och hovväggen kan få en "is-sko" om det är riktigt kallt....

Du bör använda broddade boots.

Det kan berör på hoven, många hästar utveckla ett skärp känt vid trakten så dom få ett rätt så bra grip, aven på sno/is. Blank is tyvär borda undvikas om hästen är inte bråded.

Jag red hela vintern barfota runt om och min häst hade riktigt bra grepp. Rider utan problem i alla gångarter, volter mm utan att halka minsta!

Både i lössnö och hård packad väg. Hovis lämnade lite traktstöd för bättre fäste.

Uppe i Norrland hade vi alltid hästarna oskodda vintertid. Red i alla gångarter utan några som helst problem. Inga styltor.

Skodde med brodd på våren när isen kom för där fungerar inte oskott..

Jag skulle inte blanda antingen barfota runt om eller skodd runt om.

Red i alla gångarter barfota så länge det inte var glansis överallt men då är det ju knappt att brodd hjälper.

Jag vill inte rida på en häst som har brodd fram och är oskodd bak eftersom det är olika grad på fäste (när det är snö/is).

Konstigt resonemang ... Är den stabil på fram är det väl tusen ggr bättre än om alla fyra är instabila ...?

Har genom åren testat lite olika varianter på mina hästar - antingen oskodda runt om och då ridit med broddade boots fram eller skor med brodd fram och boots bak eller skodda med brodd runt om.

Helt ärligt är det avgörande hur underlaget ser ut vintertid kring ditt stall - och hur mycket du har tänkt anpassa dig efter underlag och väder?

Har inte upplevt att hästarna behövt skor i våra hagar. På osandade grusvägar har underlaget varierat mellan suveränt (ok barfota) till blankis (nödvändigt med sko eller boots) men har alltid funnits ridvarianter på sandade vägar vintertid vilka varit halkfria även för oskodda eller halvskodda hovar. Och har man ridhus och inte ägnar sig åt uteridning vintertid behövs sällan skor av den anledningen. Låt hästens behov, ditt behov och underlaget styra.

Jag vill inte rida på en häst som har brodd fram och är oskodd bak eftersom det är olika grad på fäste (när det är snö/is).

Förstår inte vad nackdelen skulle vara? Framdelen bär större delen av vikten, bakbenen skjuter mest på, ömsom bär när man begär det. Får de bra grepp fram kontrollerar de ofta bak hyfsat ändå. Du får ju anpassa dig efter underlaget - föga rimligt att tro att man klarar att galoppera på vägarna hela vintern genom våren - blankis klarar bara sko med brodd. Så när det är extremt isigt på vårkanten får du stanna hemma, sätta på broddade boots och sänka farten, eller sko hästen runt om.

Men på snö får man ju supergrepp även barfota - dessutom minskar risken för broddtramp och tappade skor O_o

Ja och dessutom om folk har extremt isiga hagar så är det ju all skillnad i världen att iallafall ha sko och brodd fram .

Har aldrig stött på resonemanget från fjordtokan öht i något sammanhang öht . Helt ologiskt .

Jag kan tänka mig att en "halvskodd" häst kanske litar såpass mycket på sina skodda fötter att den gasar på mer än bakfötterna klarar att hålla ordning på. Att den kanske kan ha svårt att fatta/vänja sig vid att det är så olika grepp fram och bak.
Jag spekulerar bara, har ingen personlig erfarenhet.

Som erfaren norrlänning (norra Norrland) säger jag så här. Vill du kunna träna din häst hela vintern, oavsett vad moder natur hittar på, finns bara ett alternativ. Skor, brodd o snösulor runt om. Kan du tänka dig att hästen får stå (kanske inte ens kunna gå ut i hagen), alternativt riskera att vurpa några gånger i vinter, då skor du enbart fram. Ska hästen inget göra alls, så kan den kanske gå barfota. Fast inte ens mina avelsston går utan skor på vintern, tycker det är för stor risk. Har själv suttit på en ridskolehäst, som enbart var skodd fram. Det var inte så kul att se bakhovarna passera nosen på hästen. Bara otrolig tur att både jag o hästen klarade oss med enbart blåmärken o lårkakor.
Hittade åringen med sönderskuren mule också i våras, den hade vurpat på isen i hagen. Som tur var gick det att tråckla ihop, men hade kunnat sluta mycket värre. Nästa vår kommer årets föl att skos på våren för säkerhets skull.
Skor, brodd o snösulor är en mycket billig livförsäkring på både häst o ryttare o ren idioti att vara utan...

I snö brukar oskott fungera bäst. Problemet är väl om det är minsta lilla isfläck, då är brodd bättre. Om inte hästen är ovanligt säker på foten.

Jag låter mina vara oskodda helt, men under de isiga perioderna så låter jag de stå helt enkelt för att inte riskera något. Förr när vi red oavsett väder hade vi 6st broddar på varje fot fram och 4st på varje fot bak. Med snösulor, fungerade perfekt och de rynkade knappt på näsan ens för blankis, ja i skritt då såklart. Men det har funkat fint med att låta de stå oskodda, de får bra grepp så länge snön är just snö och inte is, hårdpackad eller inte spelar inte för oss någon roll :P

Jag kan tänka mig att en "halvskodd" häst kanske litar såpass mycket på sina skodda fötter att den gasar på mer än bakfötterna klarar att hålla ordning på. Att den kanske kan ha svårt att fatta/vänja sig vid att det är så olika grepp fram och bak.
Jag spekulerar bara, har ingen personlig erfarenhet.

Så kan det nog vara. Har brukat använda broddade boots fram bara om det inte är såvärst halt (att man rider där det är packad snö i hjulspåren snarare än is t ex) och nog verkar hästen ha haft svårare att hålla greppet bak då, skulle nog ha gått bättre utan bootsen fram t o m.
Men är dom broddade fram har dom iallafall fäste någonstans, känns inte som lika stor risk att dom går omkull eller fläker sig då jämfört med obroddat på alla fyra = bambi på hal is.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 294
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Miingla
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31