Ostechondros risk??

H

Hästbiten

Jag har en föllunge som föddes i maj och han är storväxt. Nu är han redan 140 cm!!
Och tyvärr har jag hört massa om att storväxta fölungar kan få ostechondros bara för att de växer snabbt.
Är det någon som vet om detta stämmer? Jag är jätteorolig :confused:
Vet någon i så fall hur man kan göra för att undvika detta? Jag kan ju inte hindra honom att växa snabbt! Men kanske ge honom nått tillskott typ kalk?
Han äter just nu bara havre, hö och mineraler (som är rekomenderade av Eddy Blom, homeopat)
Tacksam för alla svar! :love:
 
Ja det stämmer att risken för oestochondros ökar vid kraftig/snabb tillväxt.

Jag har själv en fölis som växer så det knakar och växte alldeles för fort i somras så hon fick problem med benen.

Vad du kan göra är att se till att utfodra med analyserat foder och får normal tillväxt. Så du vet vad den får i sig och att den får mineral etc i tillräcklig mängd och rätt kvot. Du ska naturligtvis inte överutfodra MEN du ska inte försöka att underutfodra för att bromsa tillväxt heller, då växer de ikapp när de får mer foder sen och då ökar risken än mer.

De flesta klarar dock det naturliga växandet bra, den STORA faran är när man mha fodret försöker maximera och skynda på tillväxten =)
 
se till att fölungen är försäkrad! Låter krasst men om det blir osteochondros är det urviktigt att hästen är försäkrad innan detta uppstått
 
Om man försäkrar en halvårsgammal fölis kan det ändå vara svårt att säga om det uppstod före eller efter sex månaders ålder. (Men såklart är det bättre att ha försäkrat, var mer så man inte trodde man var helt skyddad)

Min fölis är försäkrad mot precis allt, inkl medfödda fel. :bow:
 
Han är försäkrad! Mot allt som går tror jag ..... ;)
Jag ska analysera mitt hö och räkna ut hur mycket han behöver!
Tack!
Fler tips någon?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: MayGrace
·
H
Foder & Strö Vad ger ni era fölungar för foder? Jag har en föllunge som är 140 cm hög och 5 månader. Ska snart börja med avvänjningen och nu äter...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp