Östergötland

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 611
Vadstena, stad och kloster och restauranger.
Bad utanför Vadstena eller Borghamn.
Glass i Hästholmen.
Sedan finns det en hyfsad thairestaurang i Ödeshög på söderkanten.

Och så själva redan omnämnda Omberg (inkl vandringen upp till hjässan) som har både fin skog och hisnande utsikter över Vättern. Solnedgångarna kan vara magnifika.

Håller med om Omberg! Vadstena är också fint. Bästa maten tycker jag dock finns på ladugård 206. Fin och prisvärd buffé med mycket närproducerat!

Det är säkert bara jag som är allergisk mot konceptet buffé när man går ut och äter. Ska man ändå inte få välja maten, få den tillagad a la minute och serverad till bords kan jag lika gärna fixa i eget kök.... Fast på resa är det ju inte så enkelt.

Omberg med den fina bokskogen. Ellen Keys Strand ligger vid foten av Omberg. Nära till bad i Stora Lund. Boka bord på Ombergs turisthotell. Godaste bullarna finns på Väderstad centralkonditori, inte långt därifrån. Prisbelönt glass finns i Hästholmen. I Ödeshög kan man besöka konstnären Gebbe Björkmans ateljé.

Tack för tips. Det enda jag har spikat är Ellen Keys Strand. Har velat dit i åratal. Vi ska planera lite nu.

Omberg med den fina bokskogen. Ellen Keys Strand ligger vid foten av Omberg. Nära till bad i Stora Lund. Boka bord på Ombergs turisthotell. Godaste bullarna finns på Väderstad centralkonditori, inte långt därifrån. Prisbelönt glass finns i Hästholmen. I Ödeshög kan man besöka konstnären Gebbe Björkmans ateljé.
Vi sover lör-sön på Turisthotellet och äter trerätters. Hoppas på en upplevelse.

Naturum vid fågelsjön Tåkern. Mest för den vackra byggnaden 😆
Urnatur är värt ett besök också. Miljön i sig, så som det såg ut förr med ängar och gärdesgårdar, men också trädkojor och fantastiskt vackra tyger. På samma väg finns också Ullspinneriet.

Brunneby musteri i Borensberg (nån mil från Motala) tycker jag är ett trevligt ställe!
Annars säger jag nog som många tidigare, Vadstena och Varamon.

Alvastra klosterruin, Rökstenen, Medevi brunn
Ett antal små kyrkor från tidig medeltid: Nässja, Örberga, Rogslösa osv.

Gillar man glass så är ju Smultronstället i Söderköping givet såhär sommartid :). Gamla Linköping med Cloettaboden är mysigt. Omberg och Varamon är fint!

Håller med! Söderköping är en sommarstad som blommar ut den här årstiden och det är lite speciellt ´med Glassrestaurang :). Redan hunnit med 3 besök i sommar.... :D:d

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Djurgård, lämplig för häst- och fårverksamhet uthyres. Gården ligger i Finspångs kommun, Östergötland cirka 2 mil utanför Norrköping...
Svar
0
· Visningar
471
Fritid Jag och mina vänner planerar en slottsrunda i sommar där vi vill besöka flera spännande och intressanta slott. Vi bor i Östergötland och...
Svar
13
· Visningar
484
Senast: cambodia
·
Fritid Min man och jag tänkte köra över till Champagne i vår campervan i september, men eftersom vi inte räknar med att vilja tillbringa mer än...
Svar
13
· Visningar
479
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka