"Otillåtet" arbete i hagen??

Det är nog ett "gräva ner kabel jobb".
Ska försöka få veta vem som är ansvarig, kan man skicka en faktura på den extra pellets jag måste köpa hem nu?:confused: Blir mkt att mocka....:meh:

Jag hade tyckt att det hade varit en skälig kompensation faktiskt, att få kompensation av tex strö
 
Märkte att det går en massa mer spån/pellets och tid nu när jag måste mocka efter dom stått inne så många fler timmar.
Har absolut ingen möjlighet att laga hagen i mörkret på kvällarna utan måste vänta till lördag.

Varför inte, det är väl bara att ta på en pannlampa?
 
Eller så kanske TS får ta på pannlampan och ägna hela kvällen åt att motionera hästar som stått inne 22 timmar?
Jag skulle nog inte känna mig säker på att inte missat något hästarna kunde skada sig på eller något ställe där de kan ta sig ut om jag inspekterade vad som gjorts i hagarna och reparade i mörker och snö.
 
Eller så kanske TS får ta på pannlampan och ägna hela kvällen åt att motionera hästar som stått inne 22 timmar?
Jag skulle nog inte känna mig säker på att inte missat något hästarna kunde skada sig på eller något ställe där de kan ta sig ut om jag inspekterade vad som gjorts i hagarna och reparade i mörker och snö.

Lika gärna som att övervaka dem i den trasiga hagen, vilket jag tolkar att ts gör nu.... Hellre hade jag lagt en kväll på att laga, om alternativet är att de ska stå inne ända till helgen. Snö är det ju dagtid också, och mörker går ju som sagt att lösa med pannlampa eller annat lyse.
 
Jag är väldigt nyfiken på något liknande, så jag lånar din tråd litegrann och hoppas att det går bra. :)

Vi har nämligen elbolaget på besök och har haft dem här i flera veckor, eftersom de håller på och byter ut ledningarna i ledningsgatan till isolerade ledningar istället. Killarna är trevliga, och vi har fått information om att de ska vara här, men däremot kör de sönder lite här och var, och även på sådana ställen som inte är direkt under ledningarna? De satte t.ex upp en "icke-permanent" elstolpe i en av våra hagar, för att ha kabeln hängandes i den under jul-nyårshelgen. Den hagen är inte med i det planerade arbetet, för det går inte någon ledning genom den alls i vanliga fall. Nu har det då blivit ganska sönderkört i marken i den hagen, och de har sagt att "de ska återställa", men jag är tveksam till det eventuella resultatet av "återställningen".

De körde nämligen i höstas på en annan del av vår mark, där de körde sönder som f-a-n och återställde "så gott de kunde". Det ser INTE vackert ut där de har "återställt". Där hade de däremot "rätt" att köra, för det är enda vägen att nå den biten av ledningarna, men jag är mindre nöjd med att de kör där de inte "borde".
Vad har man för rätt i sådana här fall? Vad kan vi egentligen begära? Hur ska marken se ut efter en återställning?
 
Varför inte, det är väl bara att ta på en pannlampa?

Kommer hem sent, släpper ut hästarna och mockar stallet innan middag.
Under tiden så får hästarna massor av hö så dom håller sej sysselsatta häruppe och barnen är ute och leker och dom håller lite koll. Det är inte så att jag står och tittar på dom.;)

Tar in dom igen efter vi ätit.
Då är klockan dags för läxor och hemarbete för naturligtvis så händer detta när alla i familjen har mkt i skola och på jobbet. Och traktorn gick sönder i helgen så maken "bor" i garaget denna veckas kvällar.

Så tiden finns just nu inte att jag ska hinna springa med pannlampa och fixa en hage som jag inte riktigt vet hur trasig den är och eftersom vår traktor är trasig så måste jag vänta på grannens hjälp och det blir till helgen.
Och själv är bäste dräng, eftersom dom inte ens verkar medvetna om att det är en hage dom kört in i så tvivlar jag på att dom kan laga den så att jag kan lita på det.

Men jag kan lova att hästarna tvärtom vad jag trodde, myser när dom får vara inne, när det är dags att komma in så är det med lätta steg dom kommer genom stalldörren.
 
1939864_10152308783689383_5391158805660378398_n.jpg


Vet inte om det går att se bilden, men den föreställer iaf en lagning på mitt stängsel som fibergrävarentreprenören gjorde. Med isolerad tråd ;-)
 
Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;)

Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går mellan, liggandes i dikena sista halvkilometern hem, har inte hört att ngt arbete planerats och har inte fått hem ngn information.

Går ett varv runt hagen och nere vid grannens infart så är det uppskottat in i hagen, en stolp är av och ligger i snön, tråden är mkt sträckt, undertråden är av. :mad:

Längre in i hagen har det skottats upp högar av snö mot stolp och tråd så dom är nästintill begravda. Allt detta är gjort under dagen då jag varit på jobbet och utan att ngn hört av sej. Och hästarna var i hagen!:nailbiting:

Fick tag i bolaget som bad entreprenören ringa upp mej, han bad så mkt om ursäkt och sa att han inte sett några hästar och att information skulle ha skickats ut och att han inte gjort ngt fel eg. eftersom stolpar stod i hagen som skulle ner. Han hade "flyttat en stängselstolpe och lagt ner tråden och satt upp den efter sej".
Att en stolpe gått av hade han inte sett. :mad:

Då detta är den enda hagen jag har just nu på vintern och hagen nu är allt annat än säker så får hästarna stå inne under dagen.:( Släppa ut dom under uppsikt när jag kommer hem och ta in dom sent.:(

Då alla skyller på varandra och ingen tar ansvar utan bara ber om ursäkt och glider undan så undrar jag;
Får det verkligen gå till så här?? :confused:
Jag är bara så förvånad att jag tydligen ska acceptera att främmande människor kör in med maskiner i min hage, till mina hästar utan att ha informerat innan...?! :rage:
Och utan att se efter om dom gjort skada!!
Man får absolut inte dumpa snö eller annat på annans mark utan tillstånd.
Det ska den personen som har framfört fordonet ha koll på.
 
Det är det jag också undrar över!;)
Och svaret verkar variera beroende på vem som frågar och vem som svarar.:confused:
Markintrångsersättning ska du nog ha. Om det inte är nära till en vägverksvägar, då vet jag inte, då pratar du med vägverket.
Det är nog ett "gräva ner kabel jobb".
Ska försöka få veta vem som är ansvarig, kan man skicka en faktura på den extra pellets jag måste köpa hem nu?:confused: Blir mkt att mocka....:meh:
kolla med den som entreprenören jobbar åt. Gå högt upp i organisationen, typ VD. Alltså om entreprenören jobbar åt vattenfall kolla med vattenfall. Detta är juridik, kolla gratisjuridik, ibland finns det på biblioteke, ibland har kommunen gratis rådgivning, LRF etc. Din försäkring.

Men.... Till syvende och sist så är det säkert någon slags samhällsfunktion , samhället tillhör vi alla och vi ska inte vara alltför tjuriga, det blir så jobbigt samhälle då. Men ibland hittar någon på orimliga saker, då måste de vara tvungna att tänka lite.
 
Nu har det då blivit ganska sönderkört i marken i den hagen, och de har sagt att "de ska återställa", men jag är tveksam till det eventuella resultatet av "återställningen".
När de återställde efter grävningen i min hage så blev resultatet utmärkt.
Jag fick även ersättning på olika vis och de lagade hagen perfekt.
 
Jag är väldigt nyfiken på något liknande, så jag lånar din tråd litegrann och hoppas att det går bra. :)

Vi har nämligen elbolaget på besök och har haft dem här i flera veckor, eftersom de håller på och byter ut ledningarna i ledningsgatan till isolerade ledningar istället. Killarna är trevliga, och vi har fått information om att de ska vara här, men däremot kör de sönder lite här och var, och även på sådana ställen som inte är direkt under ledningarna? De satte t.ex upp en "icke-permanent" elstolpe i en av våra hagar, för att ha kabeln hängandes i den under jul-nyårshelgen. Den hagen är inte med i det planerade arbetet, för det går inte någon ledning genom den alls i vanliga fall. Nu har det då blivit ganska sönderkört i marken i den hagen, och de har sagt att "de ska återställa", men jag är tveksam till det eventuella resultatet av "återställningen".

De körde nämligen i höstas på en annan del av vår mark, där de körde sönder som f-a-n och återställde "så gott de kunde". Det ser INTE vackert ut där de har "återställt". Där hade de däremot "rätt" att köra, för det är enda vägen att nå den biten av ledningarna, men jag är mindre nöjd med att de kör där de inte "borde".
Vad har man för rätt i sådana här fall? Vad kan vi egentligen begära? Hur ska marken se ut efter en återställning?
Det ska inte synas att nån varit där. Men allt är ju relativt, vi ska tex så in gräs där vi har förstört gräs, men vi behvöer inte vänta på att det ska växa upp sas.
Jag hade krig med en markägare där vi la kabeln i mittfåran på en grusväg. Det var en rejält gammal grusväg, så det hade börjat växa gräs i mitten av vägen. Markägren skulle promt ha samma sorts gräs insått även efteråt.
Men återställning, det ska bara göras. Sen har ju vi som entreprenörer egna underentreprenörer, tex en grävmaskinist. Det är inte grävmaskinisten som bestämmer vad som är godkänt för återställning, så man ska aldrig snacka med h*n. Utan på rätt person från början. Vd är inte heller att rekommendera, då händer för lite.
Är det ett "göra om luftleding till markkabel-jobb" så är det i 99 fall av hundra ett projekt där det finns en projektledare och en beställare, de är de rätta att söka upp.
 
Jag är väldigt nyfiken på något liknande, så jag lånar din tråd litegrann och hoppas att det går bra. :)

Vi har nämligen elbolaget på besök och har haft dem här i flera veckor, eftersom de håller på och byter ut ledningarna i ledningsgatan till isolerade ledningar istället. Killarna är trevliga, och vi har fått information om att de ska vara här, men däremot kör de sönder lite här och var, och även på sådana ställen som inte är direkt under ledningarna? De satte t.ex upp en "icke-permanent" elstolpe i en av våra hagar, för att ha kabeln hängandes i den under jul-nyårshelgen. Den hagen är inte med i det planerade arbetet, för det går inte någon ledning genom den alls i vanliga fall. Nu har det då blivit ganska sönderkört i marken i den hagen, och de har sagt att "de ska återställa", men jag är tveksam till det eventuella resultatet av "återställningen".

De körde nämligen i höstas på en annan del av vår mark, där de körde sönder som f-a-n och återställde "så gott de kunde". Det ser INTE vackert ut där de har "återställt". Där hade de däremot "rätt" att köra, för det är enda vägen att nå den biten av ledningarna, men jag är mindre nöjd med att de kör där de inte "borde".
Vad har man för rätt i sådana här fall? Vad kan vi egentligen begära? Hur ska marken se ut efter en återställning?
Jurist, markintrång, återskapande etc. Ta hjälp av LRF eller LRF konsult och kolla din försäkring. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: kattan1974
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 739
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 667
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp