"Otrogen" - Ha två medryttarhästar samtidigt? *långt*

hier

Trådstartare
Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka.
Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första ögonkastet. Ägaren tycker att jag rider henne precis på det sättet hon vill och att jag har allt hon söker i en medryttare, vi har samma syn på hästhållning och ridning, det var "klappat och klart" redan vid första provridningen. Jag får rida för hennes tränare ibland, det ligger nära jobbet, ja allting är perfekt i princip.

Notera då min förvåning när den andra medryttaren slutade och jag såg ägaren annonsera på Hästnet efter en ny medryttare. Jag hade gärna tagit en till dag i veckan, jag hade till och med sagt det då ägaren beklagat sig över att hästen inte rids tillräckligt ofta för att hållas i kondition.

Är jag sniken som faktiskt känner mig lite putt över detta? Jag betalar 500/månad för en dag i veckan, jag hade gärna betalat den där andra femhundringen för att ta två dagar istället. Eller kan det ha att göra med något annat jag gör fel? Något i min ridning, i min hantering, som jag gör fel? Och varför har hon då inte sagt det? Hon har aldrig klagat på min ridning eller skötsel, jag har otaliga gånger ställt upp och tagit lunchfodringar eller mockat ur lösdriften och kollat staket i hagarna, hjälpt till att hämta silage och lucern, etc.

Hästens förra andra medryttare hade t om ringt ägaren och frågat om hon hade ridit hästen dagen före, för att hästen var så underbart mjuk och fin att rida den dagen. Det var jag som hade ridit hästen dagen innan... Så något rätt måste jag ju göra? :confused:

Det känns sniket av mig att ta upp detta med ägaren, för jag vill inte släppa den här hästen och allt funkar ju perfekt, men jag hade så gärna velat ta en dag till. Vissa veckor känns det skönt att bara ha en dag i veckan så jag får mer fritid, men allt som oftast känner jag behovet att ha en häst att rå om och motionera fler än en dag i veckan. Det blir liksom för långt emellan och för dålig info om vad hästen har gjort dagarna innan för att jag ska kunna planera ridpasset ordentligt.
Ibland får jag höra att hästen har stått en vecka - först efter jag har messat ägaren och sagt att pålla var väldigt pigg och tittig. Om jag hade vetat att hästen stått ända sedan jag red veckan innan hade jag anpassat ridpasset efter det och inte gett mig iväg på rundan som har mest galoppbackar och fält, liksom.

Jag jobbar i stall och har således daglig kontakt med hästar, så själva hästumgänget får jag dagligen, men det är inte alls samma sak som att ha en enda individ som man har en relation till. Visst, jag aktiverar och motionerar ibland hästarna på jobbet, men det är inte alls samma sak. Jag vill skilja på arbetsdag och fritid.

Min tanke är att ägaren kanske inte frågade mig för att hon vet om mitt yrke och att man går på minimumlön, och att jag då kanske inte skulle ha råd med en dag till i veckan. Men jag skulle absolut kunna dra in på annat för att kunna betala fyrsiffrigt istället.

Men det är försent nu, hästen har redan fått en till medryttare en dag i veckan. En jättegullig tjej som rider mjukt och fint och som älskar hästen lika mycket som alla andra gör :heart så det är inte som att jag är svartsjuk, jag är bara glad för den andra medryttarens skull att hon också har fått lära känna den här speciella donnan.

Men jag kan inte släppa varför ägaren inte frågade mig först?
Det enda jag kan tänka på nu förutom ekonomin är att det kanske beror på att jag väger ca 85-90 kg. Hon kanske inte vill att någon med min tyngd rider oftare än 1 dag/veckan. (Hästen är en frieser, 162 hög, MSV dressyr).

Hur hade ni som hästägare reagerat om er medryttare sa "jag kan inte ta tisdag, jag har häst X då"?

Jag vet varken ut eller in. :( Ibland känns det lättare ifall jag bara började söka en helt annan häst som behövde medryttare flera dagar i veckan, men det här med hästletande är ju en process i sig. Speciellt som medryttare, då är det så otroligt många faktorer som ska stämma.

Gapar jag efter för mycket? Eller är det kanske helt enkelt dags för mig att se över om ekonomin kan tillåta egen häst istället?
 
Svårt att veta vad hon haft för tanke när hon gjorde så. Du måste nog fråga helt enkelt.
 
Angående ditt problem med att hon letade en ny medryttare, bara fråga ägaren rakt ut varför istället för att spekulera. Enklare så. :)

Och angående att ha fler än en medryttarhäst, självklart kan du det! Jag har varit medryttare på två hästar, och min kompis har haft 4-5 i veckan. Inga konstigheter så. ;)
 
Hej!

Kanske är det så att hästens ägare vill ha mer redundans, alltså känner sig säkrare med 2 som hjälper till än 1. Mindre risk att själv behöva åka ut när medryttaren är sjuk. Utöver det tycker jag som de andra - fråga ägaren och se vad hon svarar. Kanske tänkte hon inte, eller så har hon en plan och vill inte överbelasta dig?

Och annars, ja, du kan ha fler medryttarhästar.

/Lavinia
 
"Hur tänker du göra med den andra medryttardagen? Du vet att jag gärna tar även den, jag tycker så himla bra om hästen".

Behöver inte vara jobbigare än.
 
och min kompis har haft 4-5 i veckan. Inga konstigheter så. ;)

4-5 olika hästar varje vecka? :nailbiting: Jösses Amalia.

Apropå att fråga ägaren: jag har helt enkelt inte vågat. Och som det ser ut just nu känns det onödigt att dra upp det. Det är ju hennes häst, hennes val. Som medryttare står man alltid (oftast) utanför vilka beslut som fattas, så det känns inte som mitt område, även om jag spekulerar för mig själv.
 
Apropå att fråga ägaren: jag har helt enkelt inte vågat. Och som det ser ut just nu känns det onödigt att dra upp det. Det är ju hennes häst, hennes val. Som medryttare står man alltid (oftast) utanför vilka beslut som fattas, så det känns inte som mitt område, även om jag spekulerar för mig själv.

Att du inte vågade fråga, har det något med att göra att du är rädd att förlora hästen? Att erat samarbete skulle få en negativ påföljd? Jag tänker lite som så, att det kanske redan har hänt. I och med att du känner dig undanskuffad så har det negativa redan hänt.
 
Att du inte vågade fråga, har det något med att göra att du är rädd att förlora hästen? Att erat samarbete skulle få en negativ påföljd? Jag tänker lite som så, att det kanske redan har hänt. I och med att du känner dig undanskuffad så har det negativa redan hänt.

Nej, inte rädd för att förlora hästen som så, men att direkt konfrontera ägaren med 1) "jag såg att du annonserar efter en till medryttare, varför då?" - känns väldigt snokande och ohyfsat att fråga samt 2) "har hästen en till medryttare nu? Varför frågade du inte mig?" - känns också ohyfsat och för burdust att fråga. Hon har väl sina anledningar. Det är inte min plats att ifrågasätta på det sättet. Jag har en vänskaplig hästägare-medryttare-relation med henne, ungefär som man har med en kollega. Inte direkt ett kompisplan där man kan ringa närsom och fråga vad som helst ;)

Din sista mening förstår jag dock inte riktigt? Att jag borde ha varit snabbare? Jag visste inte ens om att hästens andra medryttare hade slutat.
 
Nej, inte rädd för att förlora hästen som så, men att direkt konfrontera ägaren med 1) "jag såg att du annonserar efter en till medryttare, varför då?" - känns väldigt snokande och ohyfsat att fråga samt 2) "har hästen en till medryttare nu? Varför frågade du inte mig?" - känns också ohyfsat och för burdust att fråga. Hon har väl sina anledningar. Det är inte min plats att ifrågasätta på det sättet. Jag har en vänskaplig hästägare-medryttare-relation med henne, ungefär som man har med en kollega. Inte direkt ett kompisplan där man kan ringa närsom och fråga vad som helst ;)

Din sista mening förstår jag dock inte riktigt? Att jag borde ha varit snabbare? Jag visste inte ens om att hästens andra medryttare hade slutat.

Med det sista menar jag att eran relation redan har fått sig en törn, om jag förstått det hela rätt. Du undrar varför du inte dög att få ta hand om hästen två dgr i veckan.

Om du ändå skulle fråga, ställ frågan "Hur kommer det sig" istället för "Varför". En teknikgrej i dialog. ;p
 
Skulle du inte kunna fråga hästägaren om du inte kan få ta den extra dagen, utan att direkt konfrontera hen? T.ex. "Jag såg att du annonserar efter en till medryttare. Jag skulle väldigt gärna vilja ta den dagen också/öka till två dagar i veckan." Jag tänker att om du vill rida flera gånger/veckan kanske det räcker att fråga om just det. Det behöver ju verkligen inte bli snokande eller anklagande.

EDIT: My bad, såg att hästen redan fått en ny medryttare. Jag som missuppfattade/missade lite när jag läste.
 
Jag förstår att du känner dig illa behandlad. Jag tycker att hästägaren har agerat ganska taskigt ...Hade jag varit som du så hade jag så smått tittat mig om efter en häst som du kan trivas med ( och ägaren) och rida två dagar i veckan .
 
Det ingen här som kan svara på det, om det nu betyder så mycket så får du helt enkelt fråga och det är nog bättre än att inbilla sig saker. Antagligen hade hon nåt skäl och det kanske inte är nåt av det som du hittills själv funderat på. Som nån sa så är det ju en extra "säkerhet" att ha en till medryttare så slipper man stå där helt utan om en slutar. Det låter ju som om kommunikationen med hästägaren är nåt som kanske behöver jobbas på, både för din och för hästens skull.
 
Nej, inte rädd för att förlora hästen som så, men att direkt konfrontera ägaren med 1) "jag såg att du annonserar efter en till medryttare, varför då?" - känns väldigt snokande och ohyfsat att fråga samt 2) "har hästen en till medryttare nu? Varför frågade du inte mig?" - känns också ohyfsat och för burdust att fråga. Hon har väl sina anledningar. Det är inte min plats att ifrågasätta på det sättet. Jag har en vänskaplig hästägare-medryttare-relation med henne, ungefär som man har med en kollega. Inte direkt ett kompisplan där man kan ringa närsom och fråga vad som helst ;)

Din sista mening förstår jag dock inte riktigt? Att jag borde ha varit snabbare? Jag visste inte ens om att hästens andra medryttare hade slutat.
Jag hade ställt frågan till hästägaren, men kanske inte som du ;). Det är bättre att fråga direkt än att spekulera och skapa sig tankar som kanske inte är sanna, det känns lite som om du redan "skapat" svar som är negativa och det kanske inte är så alls (troligen inte faktiskt).
Du kan fråga t.ex; jag såg att du annonserat efter en till medryttare, om du vill så både kan och vill jag gärna rida fler dagar.
Om du frågar så, så får du höra förklaringen till varför h*n inte frågat dig i första hand utan valt att annonsera :idea:

Jag har medryttare till min häst och vi har en mycket bra dialog (vilket jag är glad för!). Min första medryttare frågade mig när h*n ville söka ytterligare en medryttarhäst för att öka ridperspektivet, vilket jag inte hade något emot såklart. Vi hade även en dialog när jag ville ta in en till medryttare. Sen hade vi tre tillsammans en dialog om hur vi delade upp dagarna, så att det passade alla så bra som möjligt.
Nu har min första medryttare en egen unghäst, men rider fortfarande min häst en dag i veckan och min andra medryttare har utökat sina dagar istället.
Jag som hästägare är mycket tacksam att jag har två så fantastiska medryttare, jag inser att min första medryttare kommer att sluta helt om något år. Men nu har vi känt varandra såpass länge och har blivit goda vänner istället.

Det jag vill säga med detta långa inlägg är att du ska inte vara "rädd" att prata med din hästägare, jag tror att det är fler än jag som uppskattar en rak dialog :up:.
 
Som övriga redan svarat kan ingen annan än ägaren svara på varför du inte fått ta fler dagar.

Ang att ha flera medryttarhästar så är det klart att man kan det. Personligen hade jag dock gärna blivit tillfrågad som hästägare om hästen står i annat stall med tanke på smittor som kan flyttas mellan stallen med utrustningen.

Jag har haft mer än en medryttarhäst åt gången vid ett par tillfällen, men då har de stått i samma stall, en tid även i samma hage. Det var smidigt för då kunde jag välja om jag ville ta hästarna på samma dag eller en per dag, beroende på vad jag mer hade att göra.
 
Det kan ju vara så enkelt att ägaren inte ville/vågade fråga dig. :)

Det låter som att ni har haft en fungerande situation, du-ägaren-andra medryttaren. Nu slutade den andra medryttaren, och ägaren behövde ersätta henne. Kanske är det så att hon inte ville/vågade fråga dig, för att hon inte ville besvära dig. Vet hon att du vill ta fler dagar?

Ni kanske båda två är lite konflikträdda? (För jag läser mellan raderna på dina inlägg att du är lite konflikträdd) ;):)

Mvh
Tibben
 
Fråga istället för att grubbla, annars kommer du aldrig få något svar.
Spelar inte mig nån roll alls om min medryttare har flera medryttarhästar.
 
Fråga ägaren. Jag råkade ut för samma situation tidigare. Red en häst två dagar i veckan (jag var ej den enda medryttaren för övrigt), och när ägaren av någon anledning började leta efter en till person som kunde ha hästen en dag i veckan så frågade jag om inte jag istället kunde öka till tre dagar istället för två. Det gick alldeles utmärkt. Ägaren var nog i det fallet för hänsynsfull och ville inte besvära mig om en dag till.
 
4-5 olika hästar varje vecka? :nailbiting: Jösses Amalia.

Apropå att fråga ägaren: jag har helt enkelt inte vågat. Och som det ser ut just nu känns det onödigt att dra upp det. Det är ju hennes häst, hennes val. Som medryttare står man alltid (oftast) utanför vilka beslut som fattas, så det känns inte som mitt område, även om jag spekulerar för mig själv.

hmmm, jag rider ungefär 16 olika hästar varje vecka. Fast skillnaden är ju förstås att de är mina, hela högen.
Så att rida 4-5 olika hästar ser jag inte som så konstigt om än lite ovanligt som medryttare. Halvfodervärd till en hade kanske varit mer givande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 291
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 394
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp