Otroligt slick-glad hund…

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Hannahbal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 7 602
H

Hannahbal

Jag har ingen egen hund, men är hundvakt så ofta det går åt en liten blandning (kanintax och papillon). Jag har hjälpt ägarna med henne sedan hon var 6 månader. Denna lilla flicka är nu 2,5 år gammal och jag har märkt av något som jag inte kommer ihåg från valp-tiden. Hon verkar tro att jag är en jättestor karamell :crazy:
Vi kan sitta i soffan och kela, hon börjar slicka lite på min hand medans jag kliar henne lite här och var, men slutar inte slicka. När hon väl börjat, kan hon hålla på hur länge som helst! Det är främst händer hon riktar in sig på, men också ben och armar är populärt i brist på annat. När hon väl kommer igång blir hon som besatt! Hon tänker inte på nägot annat, lystrar knappt till sitt namn, bara ligger och rå-slickar…

Inte för att det är ett så jättestort problem precis, men har någon en terori om varför hon är så besatt av att slicka? Hon verkar mer intresserad av att slicka mig än min mamma, vilket också förvirrar mig lite…
Det är lite irriterande med slicket, speciellt eftersom hon har så svårt att tänka på annat när hon kommer igång. Det är inte så jättekul att agera godisklubba hela kvällarna;)

Sv: Otroligt slick-glad hund…

Det har säkert börjat som nån sorts omvänd aggresivitet, att hon vill visa att hon är oförarglig, som sedan har gått över till nåt maniskt.

Om hon blir helt avstängd, som du beskriver det, så skulle jag absolut bryta ett sådant beteende, naturligtvis utan att bli arg. Jag skulle inte låte henne slicka mig överhuvudtaget, utom möjligtvis när hon hälsar att hon kan få ge en slick över händerna, sen får det vara bra.

Sådär höll min hund på ett tag, men eftersom det blev ganska jobbigt (blev också något manisk) så sa vi bestämt åt henne och eftersom hon är väldigt lyhörd för ordet "nej" så slutade hon direkt och har aldrig gjort det sen dess. Förutom pussar när man kommer hem förstås ;)

Ja, har funderat i samma banor. Hon är väldigt låg i rang och har alltid varit så länge jag känt henne. Hon underkastar sig alla, så det låter ju helt rätt.
Ska absolut bryta beteendet nu, vet bara inte hur jag ska göra med ägarna. Vet inte om hon håller på med samma sak med dom, men hon lär ju göra det eftersom hon borde se dom som större ledare än jag, och borde försöka visa sig oförarglig för dom, också? Hon lär ju bli förvirrad när det är olika hos dom och mig.

En eller ett par slickar är tecken på underkastelse. Det beteende du beskriver är däremot en typ av felbeteende. Det kan bero på stress eller vad som helst. Det viktiga är att man inte tillåter hunden att gå in i sitt maniska beteende.

*KL

Jag har en "slick-hund" jag med.. Jag säger helt kort åt honom att sluta när han sätter igång.
Slutar han inte så tar jag undan händer/armar så blir han utan klappar istället!
Nu är han inte direkt manisk, han "tvättar" mina händer lugnt och väldigt metodiskt, men likväl blir man rätt "slabbig" :crazy:;)

Dottern har en gammal taxtant, (11-12 år,) som slickar och slickar. Golven, soffan, den andra hunden mm. Detta har börjat på sistone. Har man tvättat golvet så är hon där och slickar överallt. Väldigt irriterande, golvet blir ju kladdigt med en gång. Har väl blivit en mani av nåt slag, har ingen annan förklaring. Nåt tips nån?

Ja, har funderat i samma banor. Hon är väldigt låg i rang och har alltid varit så länge jag känt henne. Hon underkastar sig alla, så det låter ju helt rätt.
Ska absolut bryta beteendet nu, vet bara inte hur jag ska göra med ägarna. Vet inte om hon håller på med samma sak med dom, men hon lär ju göra det eftersom hon borde se dom som större ledare än jag, och borde försöka visa sig oförarglig för dom, också? Hon lär ju bli förvirrad när det är olika hos dom och mig.

Ta en snack med ägarna, ibland blir man lätt hemmablind och tänker inte på att hunden alltid gör så. Sen är det inte omöjligt att du kan anses av hunden som högre i rang än husse och matte. Det är många förvirrade hundar därute.:D

Så även vad ägarna säger eller gör, så tycker jag du ska vara tydlig mot hunden. Det är ju bättre om åtminstone någon är det.

Dottern har en gammal taxtant, (11-12 år,) som slickar och slickar. Golven, soffan, den andra hunden mm. Detta har börjat på sistone. Har man tvättat golvet så är hon där och slickar överallt. Väldigt irriterande, golvet blir ju kladdigt med en gång. Har väl blivit en mani av nåt slag, har ingen annan förklaring. Nåt tips nån?

Det enda är ju en "Nej" så fort man ser att hunden gör så.

Har själv en omplacering sen två veckor som går upp i stress för minsta sak. Han har en uppgift hemma hos mig, att ligga still och hålla klaffen. Så fort jag hör att han är upp och går på "fel sätt", han vandrar liksom, så säger jag "Gå och lägg dig!" direkt. Man kan riktigt höra hur hunden pustar ut när han landar i korgen.

Kommer det hem någon till mig, blir han helt hyper, då kan jag verkligen få säga till honom, plats i korgen och samtidigt peka.

Detta kräver å andra sidan att hunden är rejält aktiverad när vi är ute.
Så, "Avbryt" och "Gå och lägg dig"

*KL

Jag har en "slick-hund" jag med.. Jag säger helt kort åt honom att sluta när han sätter igång.
Slutar han inte så tar jag undan händer/armar så blir han utan klappar istället!
Nu är han inte direkt manisk, han "tvättar" mina händer lugnt och väldigt metodiskt, men likväl blir man rätt "slabbig" :crazy:;)

Hon "tvättar" mig metodiskt och rätt lugnt, men hon slutar aldrig och går helt upp i slickandet, lyssnar inte på mig. Om jag bara tar bort handen/armen stirrar hon ett tag, slutar och tittar på något annat. När jag sedan börjar klappa henne igen eller har händerna kring henne av någon anledning så sätter hon igång med slicket dirrekt.
Att jag uplever det som maniskt är eftersom hon verkligen inte bryr sig om något annat medans slicket är igång. Det känns inte som något lugnt alls när hon gör det på mig, hon bara slutar bry sig om allt annat, ibland struntar hon till och med i mig om jag säger hennes namn eller så, vilket inte alls är normalt för henne. Utom om hon är lös på en promenad och det finns ett annat djur några meter bort…:angel:

Ta en snack med ägarna, ibland blir man lätt hemmablind och tänker inte på att hunden alltid gör så. Sen är det inte omöjligt att du kan anses av hunden som högre i rang än husse och matte. Det är många förvirrade hundar därute.:D

Så även vad ägarna säger eller gör, så tycker jag du ska vara tydlig mot hunden. Det är ju bättre om åtminstone någon är det.

Hennes ägare har inte så bra koll på hundar och har henne mest som gosedjur… Därför har många situationer uppstått när jag gärna velat säga till om det dom gör. De få gånger jag faktiskt sagt till (om valpkurs, t.ex, dom tog henne aldrig till någon…) så har dom antingen inte brytt sig så mycket, eller verkat lite "sårade" eller vad man ska kalla det. Inte riktigt sårade, men… det fins inte riktigt något bra ord, irriterade eller så. Jag är ju väldigt mycket yngre än dom och dom verkar tycka att det är lite irriterande när jag tror att jag kan mer än dom om vad som är bäst för hunden. Därför drar jag mig för att ta upp saker gällande henne med dom. Dom vill inte gärna släppa iväg henne en sekund mer än dom måste, jag är rädd att dom kommer föredra att ta med henne själva eller låta henne vara ensam än att lämna henne till mig om jag börjar "lägga mig i" deras hund igen…

Det klart att hunden skulle må bättre om någon knuffade ner den från soffan, så den fick vara hund och inte ett kramdjur. Men många anser ju att kärlek är vad en hund först och främst behöver, då ledarskap ligger högre på hundens behovsskala.

Men du kan ju inte frälsa världen, var tydlig mot hunden så mycket du bara kan/törs. Sen får du väl se det så att hunden far ju i alla fall inte illa, även om den helt tydligt skulle må bättre av lite tydligheter och riktlinjer.
Sen får du väl se fram emot den dag du har en egen hund och kan bestämma själv, så får de ha sin slickmaniska hund för sig själva.

Ja, jag antar det:rofl:
Tack för all hjälp! Jag ska se till att hon inte slickar maniskt hos mig mer, iallfall. Jag tror dom tycker det är gulligt att hon slickar så mycket.
Jag längtar något otroligt tills jag kan ha en egen hund. Egentligen behöver jag bara pappas samarbete, enda chansen att jag kan få en hund för mamma är att pappa är med för att kunna ta hand om hunden om det skulle behövas någon gång, men pappa vill inte. Så, jag får vänta tills jag blir gammal och vis och kan skaffa en egen hund i ett litet hus på landet:p

Liknande trådar

B
Övr. Hund Hoppig och otroligt glad & social hund Skulle behöva lite hjälp då vår hund blir väldigt, väldigt glad när han får syn på människor...
Svar
8
· Visningar
6 786
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31