Oupfostrad häst...

Min häst är absolut inte farlig, men hon kan vara lite på tårna i vissa situationer, t.ex utsläpp på morgonen och i nya miljöer.
Hon tycker det är obehagligt när man sadlar och täckar och därför kan hon gå ett eller 2 varv i boxen när täcken ska av och på.
Och så är hon lite bufflig ibland, vill vara framme med nosen och kolla läget.

JAG tycker hon är gudasnäll att leda, oavsett vart och vilken tid, och det är ytterst sällan hon flyttar sig då jag ska täcka henne, och bufflandet lägger hon av med då jag säger till.
Det är ingen som bråkar om saken, gnäller gör däremot vissa och jag blir trött på dem som tror att jag kan göra något åt hur hästen beter sig med andra.
Så då jag såg dem härtråden igår där ALLA var eniga om att det är ägarens och INGEN annans fel och ansvar så blev jag j**ligt irriterad och beslöt mig för att bryta trenden :devil:
 
Min definition på en ouppfostrad häst är en som är nonchanlant och respektlös mot ALLA människor (inkl ägaren!)

Jag kan bli trött och förbannad på hästar som försöker gå över mig, nafsar, hotar med ben eller annan kroppsdel och det värsta: inte går undan för tryck!!
MEN om det finns en enda människa som hästen INTE uppför sig så med så sitter felet i mig och därför kan jag inte kalla hästen ouppfostrad.
Respekt och tillit är inte något man kan kräva att hästen har inprogramerad, det är något man förtjänar.

Förövrigt tycker jag inte att saker som att hästen inte lyssnar på skänkeln eller bettet har något att göra med om den är uppfostrad eller ej, det är ett ryttarfel.
Eller så har hästen ont någonstans.
 
Om det är meningen att du ska ta in hästen från hagen osv så MÅSTE ju du få säga ifrån om hästen inte respekterar dig! :mad:

Det blir ju en sak mellan dig och hästen, om sen inte ägarna vill ha det på det viset så är det mellan DEM och hästen, och de får väl ha en kass relation om de vill, men om du ska hantera hästen måste ju du kunna se till att få den relation som DU vill ha.
 
En ouppfostrad häst i mina ögon är en häst som inte vet hur den ska bete sig tillsammans med människor. Som inte respekterar och visar uppmärksamhet, lyder.
Men detta är helt upp till ägaren att ta tag i. Det kan aldrig skyllas på hästen.
Oftast ser man det hos ynga hästar. Har precis fått in en sådan häst i vårat stall. Hon är "bråkig" men man ser i hennes ögon att där bara finns en snäll nyfiken häst som är lite osäker. Ingen ilska, ingen agrisivitet.
 
Håller fullständigt med. Ska man vara i ett stall och man ska t.ex ta hand om utsläpp resp utsläpp m.m så kan man som stallkamrat kräva att hästen är fullt hanterbar. Annars så får de ju gott åka själva o släppa ut/ in sin häst. Jag håller visserligen på en hel del med Horsemanship på hemma plan och jag blir inte skrämd eller låter en häst mäta sig med mig.. Men det är inte alltid jag lyckas varje ggn. Och jag hade tyckt att det varit trist att fostra på nån annans häst när man lixom inte får nån somhelst tack tillbaka. De borde ju vara glada att nån vågar sätta sig upp mot hästen när inte de gör de. Jag tycker personligen att alla som har med hästar att göra borde gå och lära sig vad det innebär att ha en bra kontakt med sina hästar och att bli en bestämd men VÄNLIG ledare för sin häst. En häst behöver en vägledare som den kan lita på. En häst som inte har nån som helst respekt för sin människa kan mycket kvickt förvandlas till en farlig häst. För även den minsta ponny väger mycket när den rusar över en eller dylikt..
Är man en vän och om man förstår sin häst så kommer man långt. Är du dessutom "högre" än din häst och den har accepterat det så kommer man allra längst..

Jag tror inte att det kanske är rätt häst för dem.. men hur förklarar man nåt sånt när folk inte vill lyssna.. :confused:
 
Men sådant du beskriver anser jag inte är ngt problem!
Vad gör det om hästen trippar upp och ner till hagen, så länge jag inte behöver BROMSA den, eller att den sticker vid öppningen? Inte gör det mig ngt i allafall!

Stallägaren där jag har mina hästar har en häst med klaustrofobi. OCH mkt smal stalldörr, som det är svårt att gå HELT rakt ut genom.
Vilket jag inte ser som ngt problem, då det ju är ett PROBLEM som hennes häst har, och inte en dålig uppfostran.

Och att slippa bli buffad på (vilket jag inte gillar att främmande hästar gör, eller att hästar gör så jag håller på att tappa luften), är ju lätt, det är ju bara att liksom "putta" undan hästens huvud. Inte hårt, bara liksom "skjuta bort" det.

Min ena häst är EXTREMT kittlig. Vilket gör att han HATAR att ryktas, sadlas och få täcken på/av.
Vidare har han haft svårt att lära sig av med att NAFSA i kläderna när man gör sådant.
Mig gör han det inte lägre på, men nya som hanterar honom ska han genast TESTA om han får göra det med.
Och han ser VERKLIGEN sur ut! Om man inte känner honom, så har jag full förståelse för att man tycker det är obehagligt att byta täcke på honom, med DEN minen han har! :crazy:
Så jag sa på förra stället till personalen att om de tyckte han var besvärlig att rätta till/byta/lägga på täcket på, så ställ ut honom på stallgången så han är uppbunden.
Vilket man väl kan göra med din häst också om man upplever det som så jobbigt att fixa med täcken på den?

SÅ små skitsaker är ju inga uppfostringsfrågor anser jag! Hästar måste ju få RÖRA sig! De är ju inga motorer man slår på och av! :)
 
oj oj oj vad du har rätt !

Hur många gånger har man inte sett folk göra JUST precis som du säger - inte konstigt att hästarna blir mer och mer krångliga att hantera.

Det kryper i mig när jag ser när människor gör precis tvärt emot vad de borde gjort, tex lägga en volt när hästen tränger vänster när man leder. ...eller släpper hästen som du beskriver. Vad fasen tror de...klart som korvspad att hästen blir svår att hantera då.

Det är ju tyvärr så att även om man talar om och visar hur man bör göra i dessa situationer så *kan* den man visar säkert allt redan och tycker bara att man inte behöver tala om för dem vad som är rätt och fel.
 
Har märkt det där med *kan* när man påpekar att de gör fel! :smirk:

Personalen och många andra som gjorde stall i förra stallet mina hästar stod, hade FULLT SCHÅ med min yngsta häst.
Alltså den som är i särklass LÄTTAST att hantera av två lätthanterliga hästar.

När jag tröttnat på att försöka få dem göra RÄTT, så tänkte jag att nu :devil: drar jag på ORDENTLIGT!

Så jag sa "om man kallar sig hästmänniska och hästvan, och anser man har problem med min häst, så tycker jag man ska ta sig en REJÄL funderare!
För när min mamma som knappt inte har ngn hästvana alls, inte har NÅGRA problem med samma häst i samma situation, då bör man om man kallar sig "hästvan" och har problem med honom, ta och tänka till REJÄLT!"

Vad jag får för svar?
Jodå, "men han ÄR faktiskt besvärlig!"
Ridå... :smirk:
 

Liknande trådar

Träning min häst är så sjukt pigg just nu..(och har från och med igår tagit bort all havre måste tillläggas... ) Igår tog de mig nästan 5...
2
Svar
26
· Visningar
2 805
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp