Oupfostrad häst...

L

lilla_blomman

Vad kallar ni "ouppfostrad häst"??

I "mitt" stall där Gumman står, finns det en häst som inte kan stå stilla, går inte fram för skänkeln, lyssnar inte på bettet, trampar över folk som leder, kan inte stå stilla vid uppsittning etc...

Och sedan när man råkar nämna för ägarna att hästen är lite ouppfostrad så blir de jättearga! ockej det är inte deras fel, men för det behöver de väl inte explodera. egentligen så skiter jag faktiskt i vad de gör, de får gärna ha en ouppfostrad häst, men de borde tåla att höra det... jag vet att det inte är min "bisniss" heller, men det börjar bli liiiite riskabelt om man inte vet om man ska kunna hålla kvar hästen eller inte.

Jag kan tillägga att jag aldrig hört ägarna säga åt hästen, mer än att gnälligt pipa *sluta* Om jag sedan tillrättavisar hästen, vilket jag ibland har gjort, dvs rutit till ett bestämt NEJ(Inga våldsamheter), så har ägarna blivit fly förbannade på mig.

Okej, jag borde kasnke inte lägga mig i det de gör. men jag måste i alla fall få skriva av mig.

och fråga såhär: Vad tycker du är en ouppfostrad häst?

Morsning alihopa!
 
Blir de (ägarna) sura när du säger till hästen för att den håller på att smita, springa över dig eller hota dig på annat sätt tycker jag du ska säga åt dem att du vägrar hantera hästen så länge de inte kan uppfostra sin häst. :devil:
Du ska inte behöva riskera att skada dig för att de inte orkar/kan/vill uppfostra hästen.
 
Ja, det kan man väl kalla ouppfostrad häst.
Hästen har "lärt" sig av ägarna att det är OK att göra så.
Om ägarna inte tillåter att du tillrättavisar hästen, så kan dom själv ta hand om den.

Det är visst din "business", om du måste hantera hästen.
 
Självklart är det din business om hästen eftersom du måste hantera hästen!

Vad säger den som har stallet? Har h*n inga åsikter om att hästen inte går att hantera ordentligt?

Förstår inte hästägarna att om dom har sin häst i ett stall där det finns andra hästar och deras ägare måste hästen gå att hantera! Håller med den som skrev att hästen har lärt sig av sin ägare att det är OK att bete sig på det viset!
 
Det är fel på hästens uppfostran...alltså är det människans fel. Det är vi som lär hästen hur den ska agera bland folk.

Sam
 
Tja, jag skulle då säga åt dem att de fick hantera sin egen häst själv! Om de inte kan uppfostra den alltså.
 
För det första så anser jag att en sådan häst som du beskriver, den sköter man SJÄLV om den står i ett stall där flera andra hästmänniskor MÅSTE sköta varandras hästar.
Eller så uppfostrar man den!

Jag är en sådan som inte accepterar att bli sparkad, biten eller översprungen av en häst. Inte av mina, och inte av ngn annans!
Och anser ägarna då att man inte får fostra hästen åt dem, tex att leda den med kedja så man har kontroll, så får de sköta den själva!

Jag anser att hästen du beskriver är OTROLIGT ouppfostrad!
Basic i hästhantering är ju att hästen ska inte bitas, inte sparkas, inte gå på/över människor.
Och i ridning är basic att hästen står still när man kliver på/av, vilket man lär dem INNAN inridning.
Skitenkelt, bara att stanna hästen när man leder den, och stoppa den om den rör sig innan man vill. Samt berömma när den står still.
Hur enkelt som helst, och kräver ALDRIG "hårdhandskar"!
Men LÄR man hästen att det är ok att inte stå still när den inte har lust, DÅ har man ett problem som det oftast krävs MKT obehag för hästen för att lära bort!

Jag FATTAR INTE hur så många människor kan ha så j-a ouppfostrade hästar som ofta tom är FARLIGA att hantera! :confused:
Och sedan ha MAGE att anse att ANDRA ska riskera liv och lem och hantera dem!
INGEN av mina hästar har hållit på så, och jag har ALDRIG behövt kuva dem med hugg och slag för att de ska låta bli!
Visst, ibland så får man ju "riva i" åt hästen med rejält arg röst eller kanske tom en dask, men de gångerna är så sällsynta med mina hästar, att jag knappt kommer ihåg när jag senast var tvungen att göra det?!
Det räcker med ett "nej" i skarp ton i vanlig samtalston!
Eller att jag säger "stå still", eller gör en "förhållning" i grimskaftet.

Min ena häst har sprungit på mig EN gång.
Då vrålade jag i REJÄLT en gång, samt tog ut honom ur boxen och gick in och ut ett par ggr igen, tills han gick in EFTER mig.

Och vilka har de mest avspända och glada hästarna?
Jodå, tex en sådan som MIG, som kan gå runt med mina hästar som HUNDAR som lufsar efter mig!
Hästar som är trygga och törs gå fram överallt i skogen när de ser "farliga saker", inte jagar upp sig när jag lastar och kör dem i kärra, går och halvsover på lång tygel med mig på ryggen i skogen i skritt osv.
 
Som de flesta andra skriver...

Skall andra människor hantera hästen så måste det ske utan risk för att de blir skadade. En häst som springer över den som leder eller som drar järnet innan man hunnit släppa den i hagen ÄR ouppfostrad. Jag skulle vägra hantera den.
 
Jag håller med dig kopparberg. Sådana hästar ska hästägaren sköta om själva, andra ska inte behöva utsättas för sådana risker det finns med att hantera ouppfostrade hästar.
Men sedan får man inte glömma av att det finns hästar som hela tiden testar gränserna. Har sedan tre år en häst hemma som hela tiden testar var gränsen går. Jag har hållit på med hästar hela mitt liv, och är uppvuxen med hästar, men har aldrig träffat på någon häst tidigare som är så jobbig och besvärlig att hantera. Har ägnat många timmar att försöka fostra denna slyngel, men han glömmer lika fort och framförallt tror han att han kan uppföra sig hur han vill när någon annan ska hantera honom. Det konstiga är att så fort han får träns och sadel på är han en ängel, helt okomlicerad, går vart man vill, hoppar som en gud, lätt att lasta osv. För tre år sedan skulle jag sagt att det är bara ägarens fel att en häst beter sig ouppfostrat, men nu är jag inte lika snabb med att lägga skulden på hästägaren. Det finns hästar som är svåra.
 
Jag har också en häst som är en "testare".
Aldrig så han gör illa ngn, för klokare häst har jag aldrig träffat. Han vet EXAKT var han har fötterna.

Och han skulle ALDRIG testa NGT med en nybörjare eller ngn som av ngn anledning är rädd eller skadad så den inte kan riktigt hålla full koll.

Men hans beteende är ibland så man undrar om man har en neandertalare i andra änden av snöret när man går till hagen?! :confused:

Förra veckan STACK han när stallägaren skulle ta ut honom i hagen! Bara spände nacken och drog järnet i grindhålet!
Hon fick tag på honom då han inte lyckats "spela upp" min andra häst, och vad gör skrället då?!
Jodå, STICKER IGEN!! :eek:

Och jodå, min TJUGOTVÅÅRIGA valack vet att man inte får göra så! :D

Lite sådant kan han göra. Det är sällan, men det förekommer...

Men skillnaden då mot den häst som i det läget inte får "bassning" för sitt beteende är ju att den som inte får tillsägelse ju accelererar till MER dumheter.
Som ju inte sällan leder till att den tar sig friheten att springa ner eller sparka åt den som hanterar.

Vad gör ditt "monster"?
Nu när jag "hängt ut" mitt "monster" så här på internet! ;)
 
Ingentligen så är det inga stora problem. Men han är allmänt sur och grinig när man ska hantera honom, otroligt pillig, kan han hitta något att pilla på så, gör han det.
Tar sats och galopperar in i boxen, tar ut honom flera gånger i veckan tränar på att gå lungt in, men han har glömt bort det efter två dagar. När vi köpte honom trodde vi att han skulle lugna ner sig när han kom till ett lugnare ställe, men det verkar som han trivs bäst när det är liv och rörelse runt honom. Det blir en helt annan häst när han kommer till en tävling. Där sköter han sig exemplariskt, kan knappt tro det är samma häst.
Han bär sin ryttare vart den ber honom, skulle aldrig stanna på ett hinder. lastbilar och traktorer verkar vara helt ofarliga. Kan lulla i skogen själv i kolmörker.
Igentligen tycker vi om honom, och han har så många goda egenskaper. Men skulle denna häst hamna i fel händer skulle det lätt bli en sk problemhäst.
 
13 svar och alla är rörande överens om att det är den idiotiska hästägarens fel som inte har vett att uppfostra sin häst- :devil:

snälla människor kan ni tänka lite längre??

Visst, som hästägare har man ett VISST ansvar för hur sin häst uppför sig, men ägaren kan bara påverka hästens beteende med just ägaren själv.

Min egna häst är ett bra exempel, eftersom jag ofta får höra att hon är ouppfostrad (inte farlig utan bara jobbig).
Tyvärr kan jag inte göra något annat än beklaga eftersom hon uppför sig bra när JAG hanterar henne.
Alla får själva ansvara för att skapa en trygg och bra relation med hästarna som de ska hantera, jag kan hjälpa folk att lära sig hantera min häst, men hela ansvaret ligger faktiskt inte hos hästägaren!
Så då jag är väl en av de hemska människor som kan känna irritation då nån gnäller över att min häst är ouppfostrad.

Detta är inte riktat speciellt mot trådskaparen efterso det låter som att hästen ifråga är "ouppfostrad" med ägarna också, utan till er andra som verkar ovanligt trångsynta för tillfället :angel:
 
Re: Ouppfostrad häst...

:bow:
Jag känner igen mig i din beskrivning. Jag o Lillen funkar bra ihop. Fast jag försöker fortfarande "slipa av kanterna" på honom.
Det är inte så enkelt som någon tidigare skrev.
Så jag sällar mig till skaran med ouppfostrad häst.
Men å andra sidan så försöker jag undvika att dom som inte klarar honom hanterar honom. :devil:
 
Mina hästar har också kallats besvärliga (läs ouppfostrade) av personalen på förra stallet där de stod.

Problemet där låg inte i att hästarna på ngt sätt varken var felhanterade eller "testare" av nya människor.

Problemet låg helt enkelt i att de som hanterade hästarna INTE var hästmänniskor i den bemärkelsen att de hanterade hästarna RÄTT!
De var "tömsiga" och satte INGA gränser. Tex så gick de och seeegdrog om hästen gick för fort. I stället för att "säga" "du går efter mig, sluta dra".
Började hästen preja den som ledde den åt vänster, lät de hästen göra en "volt" runt sig.
I grindhålet tog de fart och släppte hästen med en smackning i farten, vilket ju OFELBART ledde till en häst som började öka farten REJÄLT 10 meter innan grinden. Osv, osv.

När mina hästar stod tillfälligt i andra stall med VANT hästfolk som gjorde rätt, så var de LYRISKA över vilka väluppfostrade och lätthanterliga hästar jag hade.

Min mamma kunde både då och nu hantera mina hästar (och även andras) utan några som helst problem.
Min mammas hästvana består i att hon klappat mina hästar ofta, samt varit hästskötare när jag tävlat i flera år.
Alltså har hon RINGA hästvana, men hon gör RÄTT hela tiden, samt har BLICK för att "läsa" hästen. Och kan tänka logiskt!

Men om din häst bara är jobbig är det väl inget att bråka om?! Så länge det inte övergår i FARLIGT tycker jag det är ok!
Men övergår det i farligt, typ den springer ner de som hanterar den, rusar före genom dörrar så de som hanterar den kommer i kläm osv, då anser jag att du borde hantera den själv! Trots att den inte är ouppfostrad!

OM nu inte fallet är som med mina hästar, att de som hanterar den är klantskallar som trots att man visar dem hur man hanterar en häst RÄTT, fortsätter att göra fel.
Om så är fallet, så kan de GOTT ha jobbigt med din häst! :devil:
 
Jag tycker det är bra att du säger till ägarna som det är.

Hästen är 'ouppfostrad' och det verkar som att ägarna inte bryr sig.
Det är jätteviktigt att andra ska kunna hantera hästarna.
Den gamle i stallet brukar 'kliva på' ibland och då säger jag till, ägarna blir bara glada om man säger ifrån.

Det blir ju bara värre om man inte gör det?

Lycka till!
 
Jag skulle vägrat hantera den hästen, om man inte ens får säga till, det kan bli farligt!

Har själv en liten testare - inne i tonårsperioden, och SJÄLVKLART får folk säga till när han testar gränserns. Det SKALL de göra, annars blir han etter värre nästa gång.
/
Susanne
 
Jo..så kan det naturligtvis vara. Jag menar att det är fullt möjligt att det är "de andra" i stallet som inte har en vettig relation med min häst.

Men..jag som stallägare...vill att varje hästägare har en vettig hantering av sin häst så att det är möjligt för mig att också kunna hantera hästen.
OCH..jag vill absolut själv kunna få sätta de gränser jag tycker är behövligt för den dagliga hanteringen av hästen.

Om någon skulle förbjuda mig att med hjälp av rösten sätta en gräns för deras häst...skulle de nog väldigt snabbt få se sig om efter en ny stallplats...sånt har jag faktiskt ingen förståelse för.

Mina egna hästar kan nog emellanåt anses jobbiga..framförallt unghästarna..men de vet sina gränser och skulle inte uppföra sig så illa som att "gå över" en människa...ett för mig helt oacceptabelt beteende som jag som är den som dagligen hanterar hästarna i stallet måste ha rätt att förmedla till de hästar som står här.

Har man en helt annan syn på uppfostran..skall man nog se till att hantera sina hästar själv...
 

Liknande trådar

Träning min häst är så sjukt pigg just nu..(och har från och med igår tagit bort all havre måste tillläggas... ) Igår tog de mig nästan 5...
2
Svar
26
· Visningar
2 805
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp