Bukefalos 28 år!

Pigg stressad häst!

Sv: Pigg stressad häst!

Hi hi, riktigt ser hur hästen piper å katapultar :D ! glad häst! :bump:

Det är klart att det inte är kul när det känns läskigt! Jag skulle göra som du skrev - börja med att longera och låta hästen bli av med överskottsenergin. Sedan när hästen har lugnat sig lite skulle jag rida ut läääänge... Eller, kanske räcker med 2-3 timmarsritt men trava mycket och långsamt. Behöver inte gå fort, bara en långsam trav men länge, länge... de brukar lugna sig.. :p
Sedan då hästen känns lugnare kanske även galoppera lite LUGNT, sedan fortsätta trava...

Jag skulle inte sitta upp och "galoppera av" en så pigg häst, då vet jag hur hästen kommer bete sig nästa gång den känner sig "pigg".

Har du planerat att rida på ridbana så börja med 1 timmes uteritt, blandade gångarter - mest trav. Sedan ridbana, då är nog överskottet borta och han kan koncentrera sig igen :D !
 
Sv: Pigg stressad häst!

Vad får hästen för mat? Hur mycket hö/hösilage?
Hur länge är den riden?
Hur gammal är den?
Hur ser hagvistelsen ut?
Hur är rutinerna i stallet?
Hur ofta aktiveras den?
Tränas den på annat sätt än ridning?

äter ca 7-8kg hösilage
nästan 1 liter betfor, mineraler
och ca 0.5 liter havre
han är riden sen i slutet av juni början av agusti...dock monteriden för tre år sen med.
Han är 8!
Är ute i hagen ca 8-16.30
Rutinerna är alltid desamma! morgon mat utstläpp, insläpp, em mat, och sen nattad som rint 21!
Rider/aktiverar ca 5ggr veckan!
töömkörning, longering,löshoppning och lite sånnt men annars inget...
 
Sv: Pigg stressad häst!

nu har jag inte läst tråden så du vet.

min häst var precis så där när han gick med två hovledsinflammationer och en kotledsinflammation. hoppig och jävlig, lyssnade inte på nått, flög runt, kastade sig osv.
jag hade åkt till kliniken!
 
Sv: Pigg stressad häst!

Vet du värdena i silaget?
Hur stor är hästen?


Jag skulle öka silage-givan. Eller komplettera med halm. Börja där och se om det hjälper för att sen gå vidare med att hitta en bra tränare, besök på klink och så...
 
Sv: Pigg stressad häst!

Att longera eller på annat sätt "ta ut energin" ur hästen innan man rider tror jag inte så mkt på. Hästen får bara mer och mer ork för varje gång och orkar då alltså bråka ännu mer och ännu längre.
Är han lugn i vanliga fall? Att detta bara är tillfälliga grejer för att han har mkt energi? Ja då borde han ju lugna sig när han motionerats regelbundet en vecka eller så. Kanske han behöver just en lång tur i skogen för att få ut energin? Man måste ju inte galoppera som ett jehu för att få ut energi, en riktigt lång tur i skritt och trav tar ju på kroppen det med. Lite backträning brukar ju ta musten ur de flesta "energibomber".

Din tränare har säkert massa bra ideér med.:)
 
Sv: Pigg stressad häst!

Det var ett kallblod va? :p
Tror jag har lite liknande problm fast det blir bättre och bättre. För mig hjälper det absolut inte att han får "springa av sig" för blir han trött så blir han nästan piggare trots att han egentligen inte orkar... Plus att man inte gärna vill ha MER kondis på en häst som nog lätt skulle kunna trava 1½ timme i sträck innan den ger sig.

Från början var jag rätt accepterande, men om den började trava utan att jag bett om det saktade jag av (inga tokryck utan lät det få ta några steg, men "bestämt") såg till att försöka vara avslappnad själv och jobbade bara i skritt nästan två veckor varvat med lite jobb från marken så det inte skulle bli så himla ensidigt. Försökte rida med så långa tyglar som möjligt förutom vid förhållningar för att uppmuntra till att gå framåt/nedåt, då brukar de bli lugnare. Lät det inte gå för långa sträckor utan att be om något utan gjorde mycket bakdelsvändningar/början till bakdelsvändning (liten volt tillbaka) lirkade in ställning på rakt spår, testade flytta bogen lite och flytta rumpan lite, mycket halvhalter.
Kunde inte rida några längre sträckor i sakta tempo för hästen ökade igen så snart man gav eftergift och att konstant "hålla kvar" hästen såg jag inte som något alternativ, och att ta-ge efter, ta-ge efter hela tiden gjorde honom mer stressad av att man måste ta så mycket i tyglarna. Därför blev det ca 3-4 sakta steg -då fick JAG tänka halt och så låta honom fortsätta gå precis innan han stannat, annars blev det inget sakta tempo - och så låta hästen gå på igen, och öva så några gånger.

Sen i perioder blev det mycket halter. Men samma sak där från början, inte tvinga hästen stå kvar (då blev den halvt hysterisk till slut även om den kunde vara lugn första gångerna/sekunderna) utan halt - stå stilla någon sekund och framåt och öka på någon sekund ibland. Men att hästen iaf måste stå stilla ordentligt innan den fick gå, tänkte den för mycket framåt fick den inte gå.

När det sen var dags att trava så gjorde jag lite samma sak för att få ner tempot, att jag tänkte att jag saktade ner till skritt - sjönk ner i sadeln, släppte på tyglarna så hästen fick längre ram och tog förhållningar om det behövdes, och precis innan hästen gick ner till skritt drev jag pyttelite med sitsen så den behöll traven men travade sakta. Brassade den på igen sen efter några steg var det inte hela världen, man gjorde om det igen bara när hästen kändes mottaglig.

En jätteviktig sak är att man själv behåller lugnet i sitsen och att man kan hålla fokus. Tänkte inte så mycket på det från början för det gick framåt ändå, men sen när det har börjat bli bättre men inte "bra" så har jag märkt hur stor skillnad det gör på att man själv verkligen fokuserar. Det är ingen idé för mig att förhålla om jag inte med sitsen och hela kroppen tänker halt, även om jag bara ska sakta ner skritten. Då får jag ta för tydliga tygeltag och tygeltagen gör bara hästen piggare om man inte får någon tydlig effekt :p Och om man inte är stilla med sätet kan hästen ta det som ursäkt för att brassa på, avslappning är det som gäller, och att bromsa med sitsen i första hand när hästen är på väg att öka, med handen i andra hand.

Angående uppsittningarna så har jag själv slarvat med det rätt länge och tänkt att jaja, bara hästen står stilla tills jag hunnit sitta upp (annars har jag stannat den) men tyckt att det varit för svårt att förhålla precis i uppsvinget och låtit den gå några steg men sen stannat den när jag satt mig. Men nu har jag ökat kraven lite, har testat one-rein-stop i samband med uppsittningen vilket väl fungerat hyfsat. Men nu fungerar det bara att hålla innertygeln kortare, inte svinga över direkt utan stå i stigbygeln en stund så man hinner förhålla om den vill börja gå, och därefter lyfta över benet och klappa massor på halsen när den står stilla. Tvingar den inte att stå stilla någon längre stund men stannar den alltid om den börjar gå innan jag gett min tillåtelse, och berömmer massor när den faktiskt står stilla.

Vet inte om det här kommer fungera för dig - men konsekvens utan att vara tvingande utan insisterande, "förlåtande" inställning alltså men uppmuntrande till att göra rätt, lugn i kroppen och starkt fokus är vad jag rekommenderar! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 990
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 224
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp