Ouppfostrad häst.

H

Hannzo

Hur kan man träna hästen till att stå still när man borstar/sadlar/tränsar hästen?
Hästen brukar ibland springa in i boxen när man tränsar av, hur får jag stopp på det?
 
stäng boxdörren tills hästen ska in... tex. :angel:Beteenden som hästen aldrig får någon positiv vinning på slutar den snart med när den märker att det inte fungerar eller har någon effekt.

/TIGERHEART
 
hej hannzo.
stäng boxen och sätt grimman rundt halsen på den,då kan den inte springa in,det låter som den har fri vilja,det måste du sätta stopp på,annars blir den din ledare och inte omvändt
 
Jo, jag vet.
Det verkar som om hon fått bestämma det mesta under en längre tid.
Men vi får se hur det går med att fortsätta på henne.
Får väl se om jag får något svar på annonsen.. :idea: :(
 
ställ dig i vägenb för henne så hon inte kommer in och flytta dig när DU vill att hon ska gå in...du kan ju även ta ett grimskaft runt halsen som stopp i början. sen om du vill att hon ska stå still vid andra tillfällen så är det bara att vara jä_ligt konsekvent och backa henne om hon går fram och tvärtom! tänk bara på direkt eftergift (det viktigaste) alltså släpp på trycket så fort hon gör rätt... lycka till!
 
Jag hade detta problem med min häst i början när hon testade :mad:
Jag gjorde så att jag la ett grimskaft runt halsen innan jag tränsade av och sedan fick hon stå där tills hon stod stilla, sakta drog jag av grimskaftet och så fort hon försökte sticka tog jag tag och hon fick stå en stund extra och så fortsatte jag tills hon lärde sig att det inte är lönt att bråka :D
Om det inte skulle lyckas och hästen tar sig in i boxen iaf så gå in och hämta den och ställ upp den igen och låt den stå där en stund och börja om från början :devil:
Numera står min häst kvar tills jag säger "varsågod" jag kan t.o.m gå in och greja i boxen och hon står snällt och väntar tills jag säger till :D

Lycka till och var konsekvent = likadant varje gång och låt inte hästen gå in utan att ha accepterat det.

Har du kollat om hästen är känslig i pälsen nu vid pälssättning? isf ge den B-vitamin det brukar hjälpa.
Annars så bry dig inte om att den bråkar utan borsta på som vanligt, går den fram/bak så ställ tillbaka hästen och fortsätt borsta som vanligt igen och håll på med detta tills den har läst sig att det lönar sig inte att bråka..

Glöm inte att berömma när du är nöjd det gäller allt!
 
om hästen tar ett steg så flyttar du tillbaka hoven, backa ett steg, stäng boxdörren om hon springer in i boxen, dummt att ha den öppen och göra saker svårare än de behöver vara.

tänk på att vara konskvent och alltid göra samma sak, då lär dom sig fort, och ge eftergift + beröm när hon gör rätt, så att hästen har lätt att förstå vad du vill att hon ska göra,

:D
 
jag tycker att det bästa är att vara koncekvent... har du sagt nej är det nej som gäller... bara för det behöver du inte vara elak... vänlig, men bestämd... ta tid på dig... tar hästen ett steg fram, säg nej, backa den till den plats du vill ha den på, och beröm...
 
Att få hästen att låta bli och springa in i boxen har du redan fått många bra svar kring.. ;)

Att stå still i gången vid den dagliga hanteringen...tja, det finns en sak som har funkat kanonbra för mig. Ignorera hästen - svårare än så är det inte! Börjar det studsas, gå därifrån och vänd ryggen till. Tills slut är det inte så kul och skutta runt, man får ju ingen uppmärksamhet... :smirk:
 
Vill bara säga att du fått många bra tips! Var konsekvänt och kom ihåg att hästars beröm är eftergift!!

Att ha en grimma med ett grinskaft son ligger ner på backen kan vara bra att börja träningen med!!

Lycka till!! och som sagt skriv och berätta hur det går!!!
 
Grimma och grimskaft i alla lägen.
Lär hästen att bli tränsad med grimman om halsen, alltid uppbunden, och samma sak när du ska in i boxen, alltid grimma på.

En fråga bara: varför tar du av tränset ute i stallgången om du vet att hästen rusar in i boxen som besatt? LED hästen in i boxen och tränsa av där istället, då kan du kontrollera takten och stanna hästen om den vill rusa.
 
Jag skulle i alla fall inte vilja vara tvungen at han min häst uppbunden för att den ska stå stilla!! hur praktiskt är det??
Hästens respekt och tillit får du i alla fall inte så! och många hästar blir också oroliga av att "sitta fast" vilket självklart inte heller är bra..
 
Jag skulle i alla fall inte vilja vara tvungen at han min häst uppbunden för att den ska stå stilla!! hur praktiskt är det??

Hur praktiskt är det med en häst som rusar in i boxen så fort man slitit av tränset då?

Att använda grimma och grimskaft både före och efter tränsning är en bra lösning både för ryttare och häst som tydligen inte klarar av varianten utan!

Har själv aldrig hästen uppbunden, den står snällt och väntar, men någonstans måste man ju börja med en ouppfostrad häst, eller hur?
 
Det kan ta ett tag men det verkar tillslut!
Min kan få återfall och det tror jag veror på att hon gjort så innan och vet att man kan "jävlas" lite med matte.
Ge inte upp!
 
Det är väl bättre att ta bort en ful ovana än att låta den vara kvar? en vacker dag kanske hon kommer till ett ställe där hon är tvungen att tränsa/tränsa av i gången och då är det mycket bättre att man kan göra det utan problem!
 

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 535
Senast: Takire
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
  • Artikel
Hästnyheter Galopp i en mörk skog med brinnande facklor var bara en av utmaningarna Henrik Steiner ställdes inför när han skulle träna upp hästarna...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp