Ponnyakuten, förlegat sätt att se på hästar?

Det gick ju ganska snabbt från ”ptoblem-tv” till ”jag vill bli känd” efter att ponny-bloggaren NB var med i andra säsongen. En som ridit NM och har egen lastbil borde väl kunna ta hjälp av hemmatränarna, liksom.

Dem jag minns mest är den stackars tjocka ridskoleponnyn Musse som så tydligt hade ont när de tvingade honom att hoppa (HEMSKT), och den extremt söta lilla ponnyn Casanova (?) som reds in så väldigt fint och pedagogiskt (BRA).
 
Det var något annat program innan, med hon Lotta som var programledare med Tobbe i ponnyakuten så tror att ponnyakuten var en uppföljning.
Det förklarar saken! Jag tänkte att det aldrig kan vara bara fjorton år sedan jag såg programmet jag tänkte på. :)
 
Min son var med på en casting för säsong 4 och han hade väst😁.
Nu spinner jag vidare på andra kommentarer…
Kan inte riktigt ta åt mig över kritik kring ouppfostrade ponnyer och ryttare. Sonen var både mjuk och försiktig och älskade sin lille ponny och ponnyn var verkligen världens gulligaste och försiktig vid sin lille ryttare❤️. Egentligen hörde de inte dit som ett ”problemekipage” men sonen älskade programmet så vi skickade in ett brev och kom med på castingen😃vilket var ett äventyr för sig. De kom nog med där pga sin gullighetsfaktor😍.
Men instämmer helt till några tränares och ekipages inställning🫣tur att utvecklingen går framåt.
Jag måste som sagt ha tänkt på någon annan serie. Jag hade inte häst så sent som 20tiotalet. :D
 
Det förklarar saken! Jag tänkte att det aldrig kan vara bara fjorton år sedan jag såg programmet jag tänkte på. :)

😁
Screenshot_20240413_154142_SVT Play.jpg
 
Det gick ju ganska snabbt från ”ptoblem-tv” till ”jag vill bli känd” efter att ponny-bloggaren NB var med i andra säsongen. En som ridit NM och har egen lastbil borde väl kunna ta hjälp av hemmatränarna, liksom.

Dem jag minns mest är den stackars tjocka ridskoleponnyn Musse som så tydligt hade ont när de tvingade honom att hoppa (HEMSKT), och den extremt söta lilla ponnyn Casanova (?) som reds in så väldigt fint och pedagogiskt (BRA).
Det var pga Casanova jag började titta på detta (säsong 3) Men som du säger det gör ont i hjärtat att se Musse alltså 😢 Och han är dessutom en ridskoleponny som dom skickat dit, inte någon bra reklam för den ridskolan direkt.
 
Vi vet ju inte om det var ett medvetet val av produktionen att få med så många tränare som möjligt eller om tränarna inte ställde upp på flera tillfällen för att de fick bättre betalt någon annanstans. Såvida du inte har någon information från de som gjorde programmet ?

Ok, nej just det är faktiskt min slutsats från hur det lades fram för deltagarna. Det blev i vart fall lite tokigt när de fick börja om från noll flera gånger.
 
Nu var det många pr sedan jag tittade, men vill minnas att de två första säsongerna var rätt ok och att barnen fick hjälp med bra balansträning etc, samma tränare genom hela programmet och en plan. Lisen gjorde det jättebra, tex. Sedan finns det ju andra som är sämre förebilder rent allmänt, men tyckte ändå det funkade då.

Sedan gick det bara över till någon sorts "name dropping", där man bytte tränare efter två pass bara för att få in så många kändisar som möjligt, vilket ledde till att stackars ryttaren fick visa upp problemet igen och få någon sorts quick fix båda gångerna, eftersom tiden inte fanns.

Vet också att iaf en av problemlösarna som togs in vägrade låta barnet visa problemet en gång till (pga onödig risk), utan hellre satt upp själv, och trillade av. Nästa gång, med vettig utrustning (annan sadel), gick det väldigt mycket bättre. Hade man där fokuserat på att lösa problemet och låtit experten göra på sitt sätt direkt, istället för att göra spektakulär TV, hade det blivit rätt mycket bättre för ponnyn.
Precis som jag uppfattade det. Hur f-n ska någon kunna lära sig när man byter tränare hela tiden.
 
Precis som jag uppfattade det. Hur f-n ska någon kunna lära sig när man byter tränare hela tiden.

Ja. Var ju ekipaget som hade problem med kombinationer.
Tränare 1: Kan jag få se er hoppa kombination?
De provar, ponnyn hoppar in och tror den bröt ut sedan, barnet flög iaf av.
Tränare 1: Ah, den har stor galopp, vi lägger in en bom emellan. Problemet löst.
Sedan var det dags att byta tränare:

Tränare 2: Kan jag få se er hoppa kombination?
De provar, ponnyn hoppar in och tror den bröt ut sedan, barnet flög iaf av.
Tränare 2: Ah, den har stor galopp, vi lägger in en bom emellan. Problemet löst.

Inget fel på att träna med en bom, men de hade ju kommit mycket längre om de bara hade fortsatt istället för att behöva börja om.
 
Ja. Var ju ekipaget som hade problem med kombinationer.
Tränare 1: Kan jag få se er hoppa kombination?
De provar, ponnyn hoppar in och tror den bröt ut sedan, barnet flög iaf av.
Tränare 1: Ah, den har stor galopp, vi lägger in en bom emellan. Problemet löst.
Sedan var det dags att byta tränare:

Tränare 2: Kan jag få se er hoppa kombination?
De provar, ponnyn hoppar in och tror den bröt ut sedan, barnet flög iaf av.
Tränare 2: Ah, den har stor galopp, vi lägger in en bom emellan. Problemet löst.

Inget fel på att träna med en bom, men de hade ju kommit mycket längre om de bara hade fortsatt istället för att behöva börja om.
Den jag minns bäst var en reaktiv fluskimmel som langade av ryttaren hela tiden. Det var någon kändisryttares stallflicka som började rida hästen lungt och metodiskt och budskapet var att hästen var för svår för tjejen och det skulle krävas mycket utbildning av både häst och ryttare för att det skulle funka. De var där flera gånger. Tjejen fick rida en annan häst och lära sig på om jag inte minns fel.

Sen fick vi se en annan kändisryttare på häststackaren som skulle rida till den, vilket inte var någon trevlig ridning och inte alls i linje med vad spn gjorts tidigare. Vad är poängen med att byta ryttare mitt i allt? När den första kom tillbaks så märktes det tydligt att han inte var nöjd med arrangemanget. Hästen hade inte direkt blivit bättre av det.
 
Den jag minns bäst var en reaktiv fluskimmel som langade av ryttaren hela tiden. Det var någon kändisryttares stallflicka som började rida hästen lungt och metodiskt och budskapet var att hästen var för svår för tjejen och det skulle krävas mycket utbildning av både häst och ryttare för att det skulle funka. De var där flera gånger. Tjejen fick rida en annan häst och lära sig på om jag inte minns fel.

Sen fick vi se en annan kändisryttare på häststackaren som skulle rida till den, vilket inte var någon trevlig ridning och inte alls i linje med vad spn gjorts tidigare. Vad är poängen med att byta ryttare mitt i allt? När den första kom tillbaks så märktes det tydligt att han inte var nöjd med arrangemanget. Hästen hade inte direkt blivit bättre av det.

Just det, det ringer en klocka. Minns också det där, men väldigt vagt. Känns verkligen som om tv-produktionen tänkte för mycket själva utan kunskap, och inte kollade av med experterna de anlitade...
 
Den jag minns bäst var en reaktiv fluskimmel som langade av ryttaren hela tiden. Det var någon kändisryttares stallflicka som började rida hästen lungt och metodiskt och budskapet var att hästen var för svår för tjejen och det skulle krävas mycket utbildning av både häst och ryttare för att det skulle funka. De var där flera gånger. Tjejen fick rida en annan häst och lära sig på om jag inte minns fel.

Sen fick vi se en annan kändisryttare på häststackaren som skulle rida till den, vilket inte var någon trevlig ridning och inte alls i linje med vad spn gjorts tidigare. Vad är poängen med att byta ryttare mitt i allt? När den första kom tillbaks så märktes det tydligt att han inte var nöjd med arrangemanget. Hästen hade inte direkt blivit bättre av det.
Det var Lilla gubben (en prickig häst) och Jan Brink hade med sin beridare som fick rida till hästen och tjejen fick rida en av hans hästar.
Och på en helg skulle hon bara longera hästen men då togs det dit en annan ryttare som pressade hästen så den reste sig och ryttaren åkte av. Sen var det bara Jan brink i resten av programmet.
Problemet var nog mest att hästen var en lite små känslig häst och ryttaren nybörjare/obildad. Hon hade svårt att hoppa upp bland annat och slog foten/benet på rumpan på hästen vilket skrämde den och sen var hon väl lite yvig i sina rörelser

https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/det-var-min-absolut-storsta-drom.htm
 

Jag lärde mig galoppombyten med Kyra genom Hippo och det var säkert fem år innan jag fick chansen att göra galoppombyten på riktigt på en ridskolehäst. Jag hade övat "ramsan" hon sa när hon red igenom ett galoppombyte minst 500 gånger i mitt huvud och planerat hur jag skulle sitta i varje galoppsprång. Jag minns att min ridlärare var mycket imponerad över hur lätt det gick för mig att göra någorlunda rena byten på alla ridskolehästar som kunde göra dressyrbyten. :D
 
Tittade på "Min Häst" från sjuttiotalet på SVT-Arkiv och lite skillnad, tycker den är bra faktiskt och roligare att se på med fokus på ridning och hästar och där man får lära sig saker, inte bara massa tråkig reklam för kändisar.

 

Liknande trådar

N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 754
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp