Ouppmärksama hästar??

D

Dassie

Jag har börjat träna NH med mina två hästar.
Jag har läst att hästarna ska vara uppmärksamma på "ryttaren" när man utför övningarna (ganska självklart) men det funkar inte så lätt med två föredetta ridskolehästar.
Dom tittar åt ett annat håll eller försöker rent av gå iväg.

Vad ska jag göra???
 
Strunta i dom och gör det du ska. Det handlar otroligt lite om vad hästen gör och otroligt mycket om vad du gör. Arbeta på ditt kroppsspråk och din attityd, så kommer hästarna till slut att börja undra vad du är för en intressant filur.
 
Hej. Tänk på att hela tiden vara konsekvent. Du måste sätta tydliga gränser hästarna ska INTE tro att du är någon som de bara kan klampa över hur som helst. Du måste tydligt markera "din zon" för att överhuvudtaget få en inledande respekt. När du jobbar med dina hästar i början är det viktigt att hela tiden använda tydligt kroppsspråk -Kom ihåg att det är hästarna som ska lära dig, inte tvärtom. De kan redan sitt språk och det är du som ska lära dig att komnnunicera med dem, och inte tvärtom. Börja inne på ridbanan. Långt grimskaft.. gå före hästen och låt hästen gå bakom dig. Byt håll ofta, hästen får inte bli en "åsna" bakom dej, den ska vara uppmärksam på dig och vad du gör. Stanna, öka fart m.m Hästen kommer att vara ouppmärksam i början eftersom han inte kommer vilja ställa upp och lyssna på dig. Särskilt ridskolehästar. Men om du väl visar dig, vem du är, kommer häste vakna upp, bli fullt uppmärksam, wow! en människa som ÄNTLIGEN kan kommunicera med mig! Som lyssnar på mina signaler! Värt att vara uppmärksam på henne, vad hon gör härnäst...
lycka till
 
Du måste göra dig värdig deras uppmärksamhet. Antagligen anser de dig inte intressant eller värd att ägna uppmärksamheten åt.

Gör saker som får som att bli lite nyfikna på dig. Du ska inte tvinga dem att lyssna. Lev dig in i det du gör. Lek! Spring, hoppa, försök få dem att leka med dig och hela tiden på ett positivt och glatt sätt. När ni kan leka så kan ni börja att prata mer allvar, dvs. mer "planerade" ledarskapsövningar. Men börja med att få dem att vilja veta vad du gör.

En sak som jag lärde mig från Hempflings film "Body Language" har varit väldigt användbar för mig när min häst i början var väldigt ouppmärksam.
Ta ett grimskaft eller liknande och hästen ska vara lös i en inhägnad(ridbana etc). Hästen visar dig ingen uppmärksamhet och du ska göra precis samma sak. När hästen nonchalerar dig så kan det nämligen vara ett trick från hästens sida. Den vill att Du ska visa DEN uppmärksamhet.
Så, då går mot hästen, mot bogen eller längre bak, samtidigt som du har grimskaftet i rörelse(lugnt och försiktigt, ingen agrisivitet eller snabba rörelser). Du kommer att "ta plats" där hästen står så att den måste flytta sig. Viftandet med grimskaftet är ett sätt att visa att du vill vara ifred, att hästen ska hålla sig undan från ditt "personliga revir"(om man får kalla det så :crazy:). Detta är ett sätt att visa sin plats i rangen.
När hästen går undan så fortsätter du rakt fram och sedan svänger du och gör samma sak igen. Allt i en enda lugn rörelse och du ska INTE titta på hästen mer än dit du ska. Ge den ingen uppmärksamhet utan rikta in dig på att du vill gå där hästen står. var noga med att ingen agrisivitet får finnas. Du ska bara gå till den plats du vill.
Om hästen inte skulle flytta sig, detta händer ibland, så fortsätt bara rakt fram. Den aktar sig oftast när du går in i den.
Stanna heller aldrig. Gå hela tiden lugnt men bestämt. Du får inte tveka i steget eller vara rädd att gå in i hästen.

Detta kan låta väldigt långsökt. Vad gör detta för nytta egentligen? Men det är så hästar gör när de vill ha den andres uppmärksamhet.
Efter ett tag kommer hästen att bli nyfiken och börja rikta del av sin uppmärksamhet till dig och till slut kommer den följa dig på avstånd och vänta tills du bjuder in den. Då har du vunnit dens uppmärksamhet och vilja.

Var själv väldigt kritisk till detta när jag provade det men det visade sig att efter ca 5 minuter, följde mig häst varända rörelse jag gjorde och gick med spetsade öron av nyfikenhet. Efter det fick vi en helt annan relation.
Har även gjort det med andra hästar - då med samma resultat.
 
Leka skulle jag ALDRIG göra om inte ledarskapet är befäst! Det tycker jag är dumt och onödigt. Däremot ska man alltid ha en positiv inställning till allt man gör och inte ställa högre krav än vad som är nödvändigt i situationen. Men att vara konsekvent ochn sätta sina gränser.
Att få uppmärksamhet av hästen kan vara svårt, men på nåt sätt måste man börja och att börja med grimskaft är en bra början (tycker jag)
 
Okej, varför inte? :confused: För att risken att hästen blir våldsam är större? Det tror jag i så fall inte är någon fara. Lek är alltid lek. Den är väll aldrig avsedd för att skada?
 
Tyvärr har jag ingen häst och bara "nh-hatande vänner" så jag har inte provat allt själv...men jag har filmen du skrev om och en miljon olika böcker (bla av Hempfling), därför kul att höra att någon provat övningar från den! Speciellt den du beskrev tycktes ju ge bra resultat på filmen, alltid lika intressant att höra hur det fungerar för andra!
 
Jaha. :) Jo, det var väldigt roligt att se att hästen reagerade exakt som på filmen. Dock tog det lite längre tid, antagligen för att hästen på filmen sökte trygghet och stöd vilket inte min gjorde. Jag rekomenderar den varmt. :bow:
 
För när hästar leker handlar det om dominanslekar och om människan leker dessa lekar med hästen utan ha en aning om hur man ska bete sig ger det ju hästen ett utmärkt tillfälle att visa att den är högre i rang.
Om ledarskapet är befäst så vet man ju vart man har varandra och det tycker jag är stor skillnad.
Nej, men jobba med din häst i grimskaft , lite falling-leaves tex eller liknade är bra övningar.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 118
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 314
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp