ouppmärksam fjording.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 979
T

Tjalfe

när jag vill flytta min fjordkille med skänkeln t.ex när jag rider på en volt och vill öka den eller bara ställa honom inåt. så bryr han sej inte om att jag trycker med skänkeln:confused:
hur får jag honom att vara mer uppmärksam på vad jag gör?:confused:
han tar också tag i bettet och drar tyglarna ur handen på mej.:(
är det någon som har nått tips på hur en liten lätt ryttare kan få sin stora starka fjording att lyssna bättre?
han är förövrigt jätte go:)

Sv: ouppmärksam fjording.

Min häst har gjort ungefär likadant, men min instruktör gav mig ett jätte bra tips: Så fort jag känner att hon håller på att "somna in" så har jag ett spö och bara lägger emot bogen så att hon blir uppmärksam, så fort hon är uppmärksam tar jag bort det och kan göra dom övningarna jag vill, somnar hon sen in igen lägger jag bara till spöet igen.

Ja testa det! Har fungerat super bra för mej iallafall, är ju inte säker på att det funkar för dig, är ju olika från häst till häst och även från ryttare till ryttare,tycker egentligen inte alls om att använda spö på min häst, hon är as pigg ändå, men jag får väl göra som instruktören säger :angel: och det funkar iallafall

nej jag gillar inte heller spö.. inte heller sporrar och sånna grejjer. jag vill inte att hästan ska göra nått för att slippa få ont utan för att ställa upp för sin ryttare.. men ibland blir man tvungen när det gäller att visa vem som bestämmer mellan en liten människa och 500kg häst:P

Tjalfe skrev:
nej jag gillar inte heller spö.. inte heller sporrar och sånna grejjer. jag vill inte att hästan ska göra nått för att slippa få ont utan för att ställa upp för sin ryttare.. men ibland blir man tvungen när det gäller att visa vem som bestämmer mellan en liten människa och 500kg häst:P
Håller med

Jag har haft samma problem med min fjording.
Ex. gick det inte att flytta ut bakdelen från voltspåret.
Fick tipset att rida med dressyrspö och när han inte
lyssnar, peta lite på bakbenen.. Inte rappa till, utan
bara peta lite.

Han hade också förmågan att ta tag i bettet., eller
bara la sig på det. Tungt.
lösningen blev lite mer mat (vi försökte nog banta honom
lite för mycket, vilket gjorde att han inte orkade arbeta),
mer muskeluppbyggande ridning för att han skulle orka bära sig
och så införskaffade jag ett hackamore att använda ibland.

Liknande trådar

Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 800
Senast: _FiA_
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 423
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: raggsock
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 955
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka