Ovanför knäet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 803
B

blohme

Är det någon fara att rida om hästen har ett sår ca 3-4 cm ovanför knäet? är inte halt men är svullen och ömmar om man rör/trycker på svullnaden?

Sv: Ovanför knäet?

Jag hade inte ridit.. Hade det låtit läka ett tag innan jag ger mig på det..

Avstå från ridning under tiden som det är svullet. Hästen kan ha ont även fast den inte är halt. Och sedan kan ju skadan bli värre om man rider. Så avvakta tills svullnaden är helt borta.

Tack för svaren.

Fick som svar av en att man kan rida lite lugnare & att det är bra för svullnaden ?

:)

Kan man linda med BoT även om det är sår ?

Kolla ruvan och se så att hästen inte ömmar för att det finns var under den. Det beror ju lite på hur såret ser ut men det är inte allt för sällan man behöver ta av ruvan och tvätta rent såret under några dagars tid.

Om det bra att hästen rör sig eller inte beror mest på anledningen till att den är svullen.

Vet kolla på henne samtidigt som hon kolla på en annan häst i stallet, hon sa att jag skulle tvätta rent det varje dag, smörja på mjukgörande så det inte stramar + att rida henne som vanligt (dock inte hoppning)

Jag skulle ta "avsuttna" promenader med hästen, men undvika att rida sålänge hästen var öm/svullen.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 005
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 117
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 099
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka