Overall eller jacka+täckbrallor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 225
Q

qrumelur

Nu är jag ute i god tid va? ;)

Jag har aldrig haft overall! (trots att jag är islandsryttare! :eek: ;)

Nu ska jag köpa nya vinterkläder och funderar på vad jag ska välja: overall eller täckbrallor + jacka?

Vad har du? Hur funkar det?

Sv: Overall eller jacka+täckbrallor?

Jag har en overall som har blixtlås i midjan så jag kan välja om jag vill ha jacka och byxa separat eller ha den som overall. (Jacson) Den gillar jag!

Jag har fodrade byxor från Blåkläder och till dom har jag lite olika jackor beroende på hur kallt det är.

Jag kör med termobyxor & jacka. Fördelen med att ha tvådelat tycker jag är att man kan variera klädseln lättare efter vädret.

Jag har både och men använder oftast overallen.

Anledningen till att overallen används mest är att jag inte gillar glipan som blir i ryggen då man lutar sig framåt när man har jacka + byxa.
Även om thermobyxorna är höga i midjan och jackan lång så glipar det och släpper in massor med kall luft, och råkar man ha en lite kortare jacka och lutar sig framåt tex när man ska rida under en gran ja då får man all härlig snö på ryggen som letar sig in under kläderna och det är INTE ALLS MYSIGT!

Tycker man det är varmt med overallen medan man grejar i stallet så brukar jag bara dra ned den till midjan och knyta ärmarna runt magen och så har jag satt i hängslen inuti för att allt inte ska ramla ned när man går :)

Mine termobyxor har hängslen och en "ryggplatta" som går upp halvvägs på ryggen. Man slipper glipan mellan byxor och jacka =)

Samma sak med Blåklädersbyxorna, dom är ju till för att utejobbar ska kunna arbeta ute under vintern i alla väder utan att blå kalla någonstans...
Dom som åker runt och tar ner träd som falliet helt eller delvis över telefon- och eltrådar använder dessa byxor....

Jag rider i termobyxor (med hög midja) och lång jacka. Funkade utmärkt i vintras - även vid den oplanerade avstigningen i djupsnön. :D

Har funderat på overall, men inte kommit till skott - har inte hittat en som känns riktigt rätt, men det är kanske en vanesak.

Jag har en gammal skoteroverall som jag ärvt av min man. Den bor jag i på vintern, helt underbar är den!
Förra vintern så köpte jag mig ett set med termobyxor (höga i midjan/hänselbyxa) och jacka, men de var inte ens i närheten av den bekvämlighet som min fula gamla overall ger mig.

Så jackan & byxorna blev hängandes, för mig är det overall som gäller :)

Jag har alltid overall på vintern, hur gött som helst!! Rider alltid i jeans (westernryttare om det har betydelse kanske:)) och jacka och filt över hästen som jag viker över benen. Varmt och skönt ska det va!

Både och! Har två overaller (säger väl allt egentligen) som jag använder när det är snorkallt, är det inte riktigt kallt så blir det underställ och ridbyxor/thermobyxor, men de sista går sönder så lätt i grenen...

Bor i skåne så det är så otroligt sällan som jag behöver ha några tjockare vinterkläder (räcker med långkallingar under ridbyxorna). Men de få gånger som det är kallt och snöigt så använder jag overall. Jag tycker det är supersmidigt att bara kunna hoppa ner i. :love:

Chaps kan man ju inte ha när det är -20, fryser ju ihjäl då.

Till TS, jag föredrar tvådelat och inte overall. Overall är jobbigt om man vill ta av jackan eller så om man är inne i stallet. Thermo/täckbyxorna måste dock vara höga i midjan och helst ha hängslen, funkar fint för mig fast jag har en midjekort jacka (har westernsadel och långa jackor är inte kompatibla med den). Är du jättefrusen så köp ett skoterställ, det tycker jag dock är för varmt att rida i oavsett köldgrader så det har jag bara när vi är ute med skotern :) Personligen tycker jag att skorna påverkar väldigt mycket hur kall man känner sig, har man dåliga skor så tycker jag att det blir kallt oavsett skoterställ eller inte. Satsa på bra skor och strumpor så behöver täckbyxorna inte vara så tjocka.

Rider med 2-delat (= bäst :angel: ) nått som jag skulle behöva ändra iår är dock mina skor (dom läcker in :crazy: ) Såå... jag föreslår 2 delat (med hängslen)

// Livia

Brukar ha Pikeurs fleecefodrade ridbyxor och sedan när det kryper under -15 brukar jag ta på mig chaps över, var bara två gånger förra året som termoridbyxorna fick åka på.

Som de flesta redan skrivit så är ju 2-delat bra för att man kan variera det lätt efter vädret/inne o ute. Men jag är helkär i min overall. Köpte den på Hööks för några år sen och den är guld värd!! :love:

Haha det är klart man kan.
Jag har långkallingar - ridbyxor - chaps, funkar prima. Fryser aldrig.

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 448
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Hazel
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 221
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka