Överben på åringar

mahlmt

Trådstartare
Jag undrar vad som kan orsaka överben på åringar förutom slag?
Dessa två har ätit samma foder och gått tillsammans hela tiden. Bägge har överben på båda frambenen. De är enorma på ponnyn och ganska stora på den andra.
Kan det vara en felaktig foderstat (mineralerna) som gör att de bygger på sig på skenbenen?
verben2.jpg
verben1.jpg

Det är inte mina hästar och jag undrar enbart för att jag är intresserad varför.

// Linda

Sv: Överben på åringar

De har inte blivit uppskrämda och sprungit ovanligt mycket i hagen? Överansträngning pga mycket lek och bus kan ge överben på frambenen.

remonthälta (överben strax under framknäet på insidan) drabbar oftast yngre hästar pga. överansträngning/överbelastning eller pga. felaktig inskening, tex. då skenbenet inte är insatt mittunder framknäet. "parallellinskening", ses ofta upp till halvt hönsäggs stora överben under framknäna.

Måste bara få joddla vidare på det här eftersom min häst också har ett överben.
Remonthälta säger du, men min häst har inte varit halt och han markerar inget öht. Sen är han varken värmeökad eller öm där jag trycker, så jag börjar fundera över vad det kan vara.
Är det bara att acceptera läget om hästen inte mår dåligt av det eller skulle ni uppsöka vet.? Är lite harig av mig så oftast ringer jag gärna vet. en gång extra.

remonthälta är namnet på överben som utan synlig anledning bildas strax under framknäet/knäna på insidan av den unga hästens framben, inte regelrätt hälta.

den typen av överben bildas som en "naturens" förstärkning på sklettet där kroppen behöver det pga. olika anledningar;) först blir benhinnan svullen, sedan kan det långsamt bildas benmassa på sklettet för att förstärka det under svullnaden. när benhinnans svullnad lagt sig upplevs oftast "överbenet" betydligt mindre.

inget farligt så länge det inte sitter "dumt till". man ska undvika att anstränga hästen då överbenet är aktivt/benhinnan svullen/varm för att avstanna processen.

• Gilla
Reactions: Sar

Så dessa enorma överben kan hästen själv göra utan att det är något fel?
// Linda

nej, inte utan att något är fel. hur är hästarna inskenade ?

antagligen är det remonthälta (med tanke på placeringen) och det bildas tex. av ovan nämda anledningar, har även hört talas om att det kan bli så pga. felfodring (tex. soja överfodring) men det är hörsägen.

Men sitter inte dessa överben som visas på bilderna helt "fel" för att vara orsakade av t ex parallellförskjutning:confused: Jag tycker det ser ut som överben orsakade av rejäla smällar på skenbenen helt enkelt.

Jag gjorde misstaget att bortse från överben vid köp av en åring för ett antal år sedan, han hade överben som du beskrev; insida, strax under knäet. Detta ledde till problem med hållbarhet och hältor vid arbete senare. Men som sagt överben som de på bilderna hade nog inte oroat mig särskilt mycket förutom en undran om vad de sysslar med i hagarna egentligen...

ja du, jag har sett hästar med remonthälta pga. felaktig inskening som har suttit olika mkt. under knäet, även så lågt som på bilden.

så stora/kraftiga överben som på bilden ( särskillt som på översta bilden) på 1 åringar, och dessutom på båda 2, hade jag valt att kolla upp närmare om dom varit mina. köpt åringar med dom benen hade jag avstått :angel: även om det troligen inte är själva överbenen som kan ge problem i framtiden utan snarare orsaken till dom.

Idag hade jag nog också kollat upp det vid köp men så är jag f n "skadad" av ett antal usla hästår där allting verkar gå fel:(

nej, inte utan att något är fel. hur är hästarna inskenade ?

antagligen är det remonthälta (med tanke på placeringen) och det bildas tex. av ovan nämda anledningar, har även hört talas om att det kan bli så pga. felfodring (tex. soja överfodring) men det är hörsägen.

Detta ser inte ut som remontöverben.

Tycker de ser helt klart ut som överben av slag

jag har sett en del remonthältor placerade just så under åren. men men, inte lätt att avgöra bara med hjälp av en bild ;)

Här kan man se tydliga överben :crazy:

han fick dessa i samband med ett griffelbensbrott och den långa vilan efter det. Hans griffelben hade en spiralfraktur som gick ända upp i knäet så han stod inte på sitt ben.

Det började komma överben över frakturen sedan bildade han överben på det benet han ansträngt.

Ser inte snyggt ut och vi checkar av dem med jämna mellanrum.

Detta hände i augusti 2006 när han var 6år. Bilden är tagen i höstas tror jag och de har blivit större sedan dess :(

lukasenover.jpg

lukasene.jpg

Det oskadade benet blev överansträngt
sena4.jpg

Men ush såna överben! På bilden längst ner ser det nästan ut som en senskada? Är det verkligen överben? -

Senast ändrad:

Men ush såna överben! På bilden längst ner ser det nästan ut som en senskada? Är det verkligen överben? -

Den nedre bilden visar en reaktion av bandagering och överbelastning och är inte ett överben utan en reaktion i senan

Lyckligtvis så var det inte en blödning i senan utan bara ödem :bow:

kan ju tillägga att hästen idag går fälttävlan :D Och det allra lustigaste är att ingen veterinär har anmärkt på överbenen. (skall väl inte säga för mycket för det gör kanske veterinären i helgen :crazy:)

För att återgå till frågan om överben på åringar.
Jag skulle vilja påstå att dessa överben inte kommer från slag. Visst, kan inte vara 100% säker.
Sen vill jag ha överansträngning till att sitta högre upp? Kommer inte överbenet mer under knäet då?
// Linda

Det händer att nån åring ibland som kommer hit på bete får liknande saker.
Det har handlat om 1årshingstar som stått själva på vintern i hagen, möjligen ihop med morsan eller nån morbror.
Efter några veckors lattjo lajbans ihop med vår flock så dyker det upp, för att senare minska betydligt.

Har köpt en 1-åring, korrekt och fin. Bara gått med ett äldre sto. Går nu i stor hage med två 1-årshingstar. Två stora överben under knäet på insidan har uppstått.
Då kan alltså en 1-åring bli överansträngd? Vad gör jag då? Meningen var att de skulle bo ihop minst året ut.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 318
Senast: Habina
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 841
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 153
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka