• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Charlotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 052
C

Charlotte

Min häst har blivit sparkad två gånger på höger framknä under denna sommar. Av den första sparken blev han som en ballong om knät men det gick ner nästan hela under betet. Men sen när vi körde hem honom från betet så blev han sparkad en gång till hemma, och ännu en gång så blev knät som en ballong.

Ingen utav sparkarna gav något sår. Och jag har pratat med vet. som sa att det bara var att avvakta. Och han har varken varit halt, haft feber eller haft svårt att böja knät och heller inte haft ont. Har under den här tiden som han har varit svullen endast skrittat och han har gått i hagen hela dagarna. Kunde dock inte skritta honom den första vecka det hände då han var gipsad om en bakhov p.g.a. att han även har en hovböld.:(

Men nu när svullnaden har börjat att minska något så är han alldeles hård på framsida av knät, där sparken tog alltså. Och vad jag tror så håller det på att bildas ett överben, fast inget säkert. :(

Och det jag vill ha hjälp med är att: Vad kan jag göra för att knät så minska i svullnad? Och vad kan jag göra för att "förhindra" att det verkligen blir ett överben?

Läs lite att man kan smörja med arnika, orudis m.m.

HJÄLP!!! :(

Sv: Överben!

Min equiterapeut var hos mig idag och konstaterade att min pålle fått överben på två ställen. Vi diskuterade saken lite och hon sa att det bästa var att hålla såret ordentligt rent för att förhindra överben.

Sen om hästen ändå skulle få överben så ska man noggrannt kolla att det inte fortsätter växa eller ömma, och gör det det ska man kyla benet ordentligt några dagar i rad...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 165
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 021
Senast: tuaphua
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 288
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka