• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wilden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 175
W

Wilden

Hur har ni gjort när hästen fått överben?
Alltså första tiden när man märkt att ngt är på gång?
/W

Sv: Överben

fanns någon artikel på hippson.... minns inte exakt vad det stog, men det var om överben! så kolla lite där :)

Det är väl bara att kyla som gäller, men tyvärr brukar det inte hjälpa speciellt mycket. Och oftast så märker man inte överbenen förän dom redan sitter där. Får hästen överben pga överansträngning så bör man väl dra ner på arbetet....

Min häst har troligtvis sparkat på sig eller något för det har vuxit ut som en ärta mitt på skenans insida fram. Jag har smort med orudissalva, men jag tror inte att det hjälper så mycket. Tyvärr lär hon nog få en knöl där :(

Oftast lider dom ju inte av överben, utan det är mest skönhetsfel. Ett av mina halvblod har miljoners överben lite här och där, (hon vet inte alltid vart hon har sina egna ben) Hon har inga bekymmer. Det enda problemet är att hon lyckats få ett på utsidan av kotan så hon kan inte ha senskydd där längre då det skaver.

Har provat med allt, inget fungerar.. Nu är dock hästen pensionerad från tävlingsbanan och har blivit avelssto så det blir förmodligen inga mer hoppträningar där hon behöver senskydd någe mer.

Hur har ni gjort när hästen fått överben?
Alltså första tiden när man märkt att ngt är på gång?
/W

Alltså det beror ju på varför den får överben. Är det en unghäst - då hade den fått vila, unghästar i träning kan få det när dom växer (benhinneinflamation-retning-överben) Givetvis är det ju en fördel att kyla för att öka blodcirkulatonen (massera) det och sen ska det finnas någon salva (någon har säkert nämt just den jag tänker på)
Har den fått en smäll så att det blir en retning i benhinnan får man ju kyla osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 407
Senast: Emiro
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
295
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
553
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka