Överförig mellan kamera-dator (Canon)

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har en Canon Ixus och macbook, men har ett problem när jag ska överföra bilderna från kamera till dator. Eller problem och problem, det funkar prima när jag använder Canons programvaror, men jag vill helst radera dem och använda kameran som "extern hårddisk". Det har funkat på min gamla kamera men jag lyckas inte men den nya. Vet någon av er om det är en inställningsfråga eller måste jag använda deras (skit)program?

Sv: Överförig mellan kamera-dator (Canon)

Enklast är väl att köra en minneskortläsare så slipper du skitprogrammen (Håller med om att Canons är skit, även nikons gratisprogram som medföljer suger rätt hårt samt de flesta andra tillverkares skitprogram som man tvingas på). Jag funderar också på om det bara är att ta bort programmet så hittar den kameran som en enhet ändå? Så kanske du slipper autostartskiten också.

Jag provade att ta bort allt, men då hittade datorn varken scanner eller kamera (canon båda två)
Känns så jäkla onödigt att tvinas installera 6 olika programvaror som man helst skulle slippa, bara för att få sakerna att fungera :/

Har du testat minneskortläsare då? Smidigaste sättet enligt mig!

Det låter som plug and play funktionen inte riktigt fungerar som den skall? Har du kollat så att den inte dyker upp som en enhet när du tittar manuellt? Och testa att öppna motsvarande "den här datorn" och uppdatera vyn.

du kan ju importera via iphoto där du vid färdig import får välja mellan att radera eller behålla bilder på kameran.. sedan så kommer du ju åt bilderna via finder om du vill editera orginalen eller bara dra/släppa de ur iphoto till finder för att skapa kopior.

det är så jag gör med min canon ixus... Jag har haft en annan kamera där man kunde välja att kameran skulle upplevas som en extern hårddisk, kanske möjligt i ixus också?, inte tittat själv.

iPhoto har jag också raderat :p Jag är smått allergisk mot all programvara som jag tycker är onödig, kanske inte alltid så smart såhär i efterhand :p Problemet är just att jag inte kan hitta kameran i finder, den dyker liksom aldrig upp.

kollat i kameran så du inte kan ställa den som "extern hårddisk" då? för det går med nikon-kamerorna..

ibland så är man mer allergisk än vad som är hälsosamt ;)

Inställningarna i själva kameran alltså? Nej det har jag faktiskt inte kollat, ska genast ta en titt

Liknande trådar

IT & mobiler Har försökt läsa igenom reglerna, men vet inte vad mitt problem hamnar under för kategori ( hem och hobby eller här). Moderator får i...
Svar
8
· Visningar
1 635
Äldre Jag tycker om min kamera! Jag har tagit runt 2000 foton med den, men har ett problem. Jag har inte använt den mer än någon enstaka gång...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Enya
·
S
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny mobil eftersom den jag har börjar bli lite gammal... Men jag blir helt snurrig på alla dessa mobiler...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Otter
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka