Överhört mobbing/skitsnack, ska jag agera? Hur?

Emmahpemma

Trådstartare
Jag studerar, vi har nyligt haft ett grupparbete och gruppen jag var med i gjorde en chatgrupp på Messenger.
Det har pratats om både skolarbete och mycket annat i gruppen. Nu är grupparbetet slut men chatgruppen finns kvar. Dom andra i gruppen har fortsatt skriva i gruppen och nu har det med och med gått över till att prata illa om en person i klassen.
Jag har anat tidigare att det snackas illa om den här personen, men nu finns det i skrift.
Idag blev jag utkastad ut gruppen, så jag kan inte skriva något där om vad jag tycker om det hela.

Ska jag agera på något sätt? Hur?

Jag vill hänga ut dom offentligt samtidigt som jag förstår att det nog inte är det smartaste att göra ..

Jag studerar, vi har nyligt haft ett grupparbete och gruppen jag var med i gjorde en chatgrupp på Messenger.
Det har pratats om både skolarbete och mycket annat i gruppen. Nu är grupparbetet slut men chatgruppen finns kvar. Dom andra i gruppen har fortsatt skriva i gruppen och nu har det med och med gått över till att prata illa om en person i klassen.
Jag har anat tidigare att det snackas illa om den här personen, men nu finns det i skrift.
Idag blev jag utkastad ut gruppen, så jag kan inte skriva något där om vad jag tycker om det hela.

Jag vill hänga ut dom offentligt samtidigt som jag förstår att det nog inte är det smartaste att göra ..
Stäm möte med alla i skolan med en lärare närvarande. Har du sparat det som skrivits? Printa ut och ta med som bevis.
Vågar du inte så lämna in till rektor/lärare och säg att du vill vara anonym, men jag tror att det ger bäst effekt om du ihop med några fler kan ta den mobbades sida och markera tydligt att det där är oacceptabelt och att dom borde skämmas.

Senast ändrad:
Nej jag tycker inte man ska hänga ut dom offentligt, däremot säga vad man tycker om skitsnacket. Nu är det svårt om du inte utsätts för det längre, annars är det ju enklare att säga ifrån direkt i samtalet.

Svårt.. om man gör en stor grej av det får ju personen ifråga reda på att det snackas skit också. Kanske bäst att inte veta? Jag hade nog bara tagit det med berörda personer.

Stäm möte med alla i skolan med en lärare närvarande. Har du sparat det som skrivits? Printa ut och ta med som bevis.

Va? En privat chattgrupp är ju som ett samtal kompisar emellan. Och man FÅR prata skit om folk privat. Däremot kan det vara dålig stil att göra det, därför är det civilkurage om någon säger ifrån. Privat.

Ibland dör jag lite över Bukes Förvärra-alltid-allting-maximalt-mentalitet. Anmäla, spela in, dokumentera, spara osv ...

Vågar du inte så lämna in till rektor/lärare och säg att du vill vara anonym, men jag tror att det ger bäst effekt om du ihop med några fler kan ta den mobbades sida och markera tydligt att det där är oacceptabelt och att dom borde skämmas.

Herregud, tror du det gör situationen bättre för den som det snackades om?! Helt klart bör man sätta ner foten - och om man ser något riktas direkt mot personen ingripa! - men ställa till med ett gigantiskt spektakel på det viset?

min erfarenhet är att "säga till" sällan ändrar något. det är ju en maktgrej, vill man ha effekt är det nog som du säger, snarare offentlig uthängning man får hålla på med. eller annat sätt att kontra. om man kan göra det snyggt

men som sagt, allt skitsnack är ju inte fel. tycker begreppet "mobbing" överanvänds extremt mycket. folk får ha lite skinn på näsan också

1) Markera på rimligt sätt mot de som skriver/pratar illa om personen. Det kanske räcker med att säga att "Det där är oerhört lågt AND YOU KNOW IT!" i kombination med onda ögat. Det kanske behövs ett hojt till någon ansvarig föreläsare/lärare.

2) Ge lite stöd till personen de pratar illa om. Hen kanske inte vet om det och är lyckligt ovetande - men antagligen inte.

3) Sträck på dig och var glad att du är en person reagerar och agerar när sånt här uppdagas.

min erfarenhet är att "säga till" sällan ändrar något. det är ju en maktgrej, vill man ha effekt är det nog som du säger, snarare offentlig uthängning man får hålla på med. eller annat sätt att kontra. om man kan göra det snyggt

men som sagt, allt skitsnack är ju inte fel. tycker begreppet "mobbing" överanvänds extremt mycket. folk får ha lite skinn på näsan också

Det är på nivån att personen det snackas om hade ordnat "after plugg" för hela klassen en fredag. Dom som snackar skit spred ut att det var inställt men att det fanns en annan fest att gå till. Men personen som fixat "after plugg" fick inget veta och det talades noga om att ingen fick berätta för personen om fest nr 2 heller..
Rena dagisnivån!

Det jag mest funderar över är om det gör mer skada än nytta för personen det handlar om att berätta vad som pågår...
Jag kommer tala om för skitsnackarna vad jag tycker om det som håller på med, jag måste bara tänka ut en bra formulering så att det blir konstruktivt och inte bara "ni är dumma och jag tänker berätta för fröööken" alternativt att jag blir för arg.. Jag blir sällan arg, men sånt här gör mig vansinnig!!

Jag hade inte gjort nåt alls så länge de håller skitsnacket inom gruppen. Folk pratar skit om varandra, så är det tyvärr. Om de hade pratat högt hade jag sagt att jag inte vill lyssna, eller att jag tycker att de ska skärpa sig.

Det är på nivån att personen det snackas om hade ordnat "after plugg" för hela klassen en fredag. Dom som snackar skit spred ut att det var inställt men att det fanns en annan fest att gå till. Men personen som fixat "after plugg" fick inget veta och det talades noga om att ingen fick berätta för personen om fest nr 2 heller..
Rena dagisnivån!
urk låter inte så bra, hade nog gjort nåt. gått på den svagaste länken och gett den dåligt samvete, skapat slitningar, fått dem att börja mobba varann :D

Rena dagisnivån!

Jösses! Det hade jag outat trots allt, det är ju som någon jäkla amerikansk highschoolfilm. O_o

Rena dagisnivån!
Fruktansvärt fult. Men ändå hade jag nöjt mig med att säga ifrån till dem, ordentligt. Kanske avslutat med "en gång till och jag ska se till att folk får veta vad ni håller på med."

Jag tycker inte att du behöver tänka ut särskilda formuleringar, tala bara om vad du känner. Det är ju otroligt lågt, fult, elakt och omoget. Hur skulle de själva ha känt om de var den utfrysta personen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka