Överskottsenergi

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JK+T
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 835
J

JK+T

Hej..,jag har ett 5 årigt sto som nu på vintern har fått MASSOR av överskottsenergi.Jag ger henne 5 dl pellets per dag.Jag tror att hon behöver det som finns i pelletsen för att hålla värmen.Men hur ska jag göra?:confused: ,jag rider henne ca 4-5 ggr i veckan.I skritten är det inga problem sammt i traven,men så fort jag tar den minsta galopp kan jag knappt trava henne efteråt för att hon e så pigg:eek: .Jag behöver råd!

Sv: Överskottsenergi

Ser över foderstaten. Är det obalans mellan energi och protein.
Får hästen för mycket energi och för lite protein? Dom kan bli helt speedade då, har jag erfarit...Kan du isf ändra kvoten?

Annars kan man ju tänka sig att hästen faktiskt är het på grund av obehag eller smärta?

rid mer!

om man ser till fodret i förhållande till hur mycket hon rids så tycker jag att du kan dra ner på det men jag är ingen foderexpret och känner inte hästen och vet inte hur länge du är ute osv så "lyssna inte på mig"

om du vill att hon ska hålla värmen så se till att hon hela tiden har hö istället. De håller itne värmen av pellets utan grovfodret - höet. ofta överfodrar vi våra hästar med pellets och havre o dyilkt. Det är mest högpresterande hästar som behöver detta. de flesta hästar är itne högpresterande. Se till att hästen har mycket hö, rid mer och längre och se om du inte vågar minska lite till på pelletsen. Du märker snabbt om hon hullar ur, om pälsen inte ser ut som den ska osv.

hitta en konsekvent procedur som du genomför varje gång ni galopperat. det kan vara ex att börja göra en övning fem steg halt, fem steg halt. Bry dig då inte om vilken gångart hon gör det i bara det är halt efter fem steg. det brukar lugna många hästar. Om fem steg känns för svårt ta tio steg då kanske istället. Alltid bra och göra samma sak varje gång det händer, då vet hästen att det är dags att lugna ner sig.

sen är hon fem år, pigg ska hon vara! vintern är alla hästar pigga, dels rider vi mindre, dels så är itne den tryckande värmen över oss så de trivs väldigt bra, dels klipper många sina hästar vilket oxå gör att de piggnar till och kan lägga energin på att härja runt istället för att svettas. :) klamra dig fast och be till högre makter och rid för guds skull! rid!

lycka till

Tack för dom intelligenta svaren:) Ska göra så gott jag kan:crazy: Hoppas det funkar;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Seaside
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 029
Senast: tuaphua
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner... 2
Svar
28
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka