Sv: Överskottsenergi
rid mer!
om man ser till fodret i förhållande till hur mycket hon rids så tycker jag att du kan dra ner på det men jag är ingen foderexpret och känner inte hästen och vet inte hur länge du är ute osv så "lyssna inte på mig"
om du vill att hon ska hålla värmen så se till att hon hela tiden har hö istället. De håller itne värmen av pellets utan grovfodret - höet. ofta överfodrar vi våra hästar med pellets och havre o dyilkt. Det är mest högpresterande hästar som behöver detta. de flesta hästar är itne högpresterande. Se till att hästen har mycket hö, rid mer och längre och se om du inte vågar minska lite till på pelletsen. Du märker snabbt om hon hullar ur, om pälsen inte ser ut som den ska osv.
hitta en konsekvent procedur som du genomför varje gång ni galopperat. det kan vara ex att börja göra en övning fem steg halt, fem steg halt. Bry dig då inte om vilken gångart hon gör det i bara det är halt efter fem steg. det brukar lugna många hästar. Om fem steg känns för svårt ta tio steg då kanske istället. Alltid bra och göra samma sak varje gång det händer, då vet hästen att det är dags att lugna ner sig.
sen är hon fem år, pigg ska hon vara! vintern är alla hästar pigga, dels rider vi mindre, dels så är itne den tryckande värmen över oss så de trivs väldigt bra, dels klipper många sina hästar vilket oxå gör att de piggnar till och kan lägga energin på att härja runt istället för att svettas.

klamra dig fast och be till högre makter och rid för guds skull! rid!
lycka till