Övningar för nybörjare

Blueberry

Trådstartare
Blåbäret åkallar den stora bukefaliska kunskapsbanken :bow:
Någon som har tips på enkla hoppövningar till nybörjare (och barn).
Bomarbete, balans och sits, enkla serier...
Det är ganska viktigt att man kan göra något roligt av det hela.
Det är så himla längesen jag var där själv, och jag kommer inte ihåg någonting :o

Hit me med bra idéer!

Sv: Övningar för nybörjare

Med bommar kan man ju göra hur mycket som helst. Små banor, "tävlingar"(lekar) osv.

Att hoppa 5½an lr liknande tyckte jag var en bra övning när jag var mindre kunnig. Då var det ju lixom bara att 'hänga med'.

Äsch. Jag har nog lika mkt idétorka själv just nu. :p

Ett litet hinder (kryss/räcke) som insprång, sen är det 5½ meter till ett större hinder (oxer i regel).

Det är praktiskt i och med att man oftast bara behöver flyta med och mest tänka på sits och balans, medans hästen tränar kvickhet och att verkligen komma upp över hindret.

Men jag vill fortfarande ha tips för nybörjare!

Studs (ta upp ett hinder i taget!), galoppbommar, travbommar med avslutande hinder, enklare banor, osv..

En bra övning, där hästen måste tänka själv, och t.ex inte bara rusa, Och ryttaren får mest hänga med, är först 2 studs - 1 galoppsteg - 2 stuts.
Även bommar framför första stutset är bra. Blir ju sammanlagt 5 hopp :)

Man kan byta dom sista stutsen till ett högre hinder me. :)

Men det blir ju ändå "guppigt" för ryttarna. :p
Jag vet inte, men jag kanske tänker på ännu mer nybörjare än ni gör. :D

Jag rycker in!!

Nybörjare som kan galoppera, och klivit över bommar, men som behöver lära sig hur det egentligen fungerar när man hoppar.
Ungefär.
Det ska alltså tränas balans, sits, medföljning över hinder -
samtidigt som att det inte får bli läskigt.
Ni vet ju hur det kan se ut med nybörjare som inte följer med, utan slår i bakvalvet på vägen ner och hamnar på halsen, eller ramlar av så fort hästen tar av lite lång/nära.
Balans, mina vänner!

Jag minns att vi hoppade en del studs i början när jag var liten, och jag minns att jag tyckte att det var döläskigt :o

Däremot gillar jag idéen om hjälpbommar före hinder och små serier, där det flyter på av sig självt.

För att träna balans är det super med longering/nån typ av "ledare" över små små hinder. Och så sitter man utan stigbyglar och tyglar. Skitläskigt men men det hjälper balansen!!

Det kanske skulle fungera! :idea:
De kommer ju garanterat ramla av, men ändå. Hahaha.
Alltid lär de sig något ;)

Det kanske skulle fungera! :idea:
De kommer ju garanterat ramla av, men ändå. Hahaha.
Alltid lär de sig något ;)
Utgår från att de ridit en del innan, om de ska börja hoppa... och kan sitta bra i gångarterna och har bra balans på hästen på marken. Annars kan det nog bli väl svårt :S

Utgår från att de ridit en del innan, om de ska börja hoppa... och kan sitta bra i gångarterna och har bra balans på hästen på marken. Annars kan det nog bli väl svårt :S

Svårt? Varför det?
Jag började hoppa 4e lr 5e gången jag red och det gick alldeles utmärkt. :angel:
Då hade jag inte ens lärt mig galoppera.

TS: Har du använt "ojämna" bommar när ni har tränat? Alltså en på marken, en upphöjd, en på marken osv?
Det gör ju att de får känna det där "skumpet" lite mer.

Jag inser nu att vi aldrig har gjort några direkta nybörjarövningar i hoppningen. Vi bara hoppade banor :cool:

Jag hoppade studs 4:e gången jag red. :p Fast jag är lite... annorlunda. ;)

Men om de precis ska börja så rekomenderar jag starkt travbommar med avslutande hinder. Då får de känna det där extra "skumpet" som blir när hästen hoppar. De är också framme och uppe i lätt sits redan över bommarna och håller i manen, så förhoppningsvis åker de inte bak och hamnar på bakvalvet (men nån trillar väl alltid av..?). :p

Svårt? Varför det?
Jag började hoppa 4e lr 5e gången jag red och det gick alldeles utmärkt. :angel:
Då hade jag inte ens lärt mig galoppera.

TS: Har du använt "ojämna" bommar när ni har tränat? Alltså en på marken, en upphöjd, en på marken osv?
Det gör ju att de får känna det där "skumpet" lite mer.

Jag inser nu att vi aldrig har gjort några direkta nybörjarövningar i hoppningen. Vi bara hoppade banor :cool:
Jaa om man inte har bra balans på hästryggen när man rider "vanligt" så tycker i alla fall jag inte att man ska sätta igång och hoppa... Och bra balans har inte de flesta så snart, men hade du det så är det ju bara bra.

På min ridskola får ungarna börja hoppa åtminstonde nångång första terminen. Kanske bommar första gångerna och sen lite småkryss beroende på hur pass bra/dåliga dom är :p

Ska man gå efter "bra balans" så skulle det nog vara måååånga som ionte fick hoppa på x antal år. :angel:

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 275
Senast: Lobelia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 671
Senast: cassiopeja
·
Träning Nu behöver jag era tips. På fredag ska jag ha 2 grupper helt själv för första gången. De flesta är med ledare. Så jag som har idé...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Fossing
·
Hästhantering Tror jag behöver lite tips. Jag sköter om en minishettis, det är mest bara jag som gör saker med honom annars går han bara som... 2
Svar
28
· Visningar
3 350
Senast: toughcookie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter